انتقاد رئیس اتاق اصناف از نادیده گرفتن صنعت چاپ

اقتصاد ایران: رئیس اتاق اصناف در مراسم تقدیر از فعالان عرصه چاپ کقدر و منزلت چاپ و بسته‌بندی ما یقیناً در کشور این نیست که با آن مواجه هستیم. دولت‌ها در ادوار مختلف علی‌رغم قول‌های داده شده به این صنعت نگاه نکردند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران  ، مراسم نکوداشت چاپخانه‌داران فعال در عرصه چاپ کتاب عصر امروز شنبه 29 آبان با حضور علی اسماعیلی مدیرکل معاونت امور مجلس رئیس جمهور،‌ حجت‌الاسلام محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و علی فاضلی رئیس اتاق اصناف و جمعی از پیشکسوتان حوزه چاپ در اتاق اصناف برگزار شد.

احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در این مراسم با اشاره به هفته کتاب گفت:‌ شاید بتوان گفت کسانی که بیشترین نقش را در رابطه با کتاب دارند، شما چاپخانه‌داران هستید، اما متاسفانه همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب باید بگویم که هنوز هیچ حرکتی در رابطه با شما از طرف اتحادیه صنعت چاپ انجام نشده که مایه تاسف است. من افتخار می‌کنم شما هیئت مدیره‌ای انتخاب کردید که در همه زمینه‌ها دغدغه دارد چه در رابطه با جایگاه صنعت چاپ و چه مناسبت‌هایی که به هر شکل چاپ می‌تواند نقشی در آن داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که شما نقطه شروع نشر و فرهنگ هستید، گفت: در مطالعات برای انتخاب فعالان عرصه چاپ کتاب مشاهده کردم که برخی چندین نسل است که فقط در عرصه کتاب فعالیت کردند، ما این مراسم را امروز به مناسبت تقدیر از فعالانی که تنها در عرصه چاپ کتاب فعالیت کردند، برگزار می‌کنیم.

ابوالحسنی در تشریح عملکرد هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران در ماه‌های اخیر گفت:‌ در بدو شروع فعالیت هیئت مدیره جدید ما دیدیم که در برخی موارد صنعت چاپ به رسمیت شناخته نمی‌شود،‌ برای شروع ما تلاش کردیم، جایگاه صنعت چاپ را در جایگاه واقعی آن به مسئولان بشناسیم، اینگونه نباشد که صنعت چاپ فقط به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا کند‌، ما کارگروه‌هایی را در حوزه مواد اولیه تشکیل دادیم و در ادامه با تاکید وزیر ارشاد مبنی بر حمایت از تولید داخلی کارگروه مواد اولیه‌ای که در ایران تولید می‌شود را تشکیل دادیم و قرار است به زودی گزارش فعالیت در این زمینه را به معاون فرهنگی وزارت ارشاد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کنیم.

 وی با بیان این مطلب که دغدغه تولید داشتن افتخاری برای صنعت چاپ است،‌ گفت: اتاق فکری در اتحادیه تشکیل شده است که با مشخص شدن نقاط ضعف و قوت عرصه چاپ حالا باید به سمت نقشه راه برویم،‌ که با کمک شما بزرگواران و پیشکسوتان  در اتاق فکر می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم.

ابوالحسنی با بیان این مطلب که در این صنعت پیشکسوتان بسیار با سابقه‌های درخشان در کنار جوانان هستند،‌ گفت:  اقدام دیگر ما ورود به تعیین تعرفه و قیمت‌گذاری بود که در آن با ضعف روبرو بودیم و تلاش کردیم این ضعف را برطرف کنیم. در عرصه ورود ماشین آلات نیز اتحادیه ورود کرد و اکنون برای تعیین سال ساخت ماشین‌آلات به جهت ورود،‌ نظر اتحادیه نیز دخیل است. 

وی در پایان از ارتباط خوب اتحادیه با مجلس شورای اسلامی به ویژه با دو کمیسیون اقتصادی و فرهنگی خبر داد.

منصوری استاد رشته چاپ نیز در این مراسم در سخنانی گفت:‌ کتاب یکی از مهمترین جلوه‌های فرهنگ ساز بشری است که در میان همه تمدن‌ها، ادیان و اندیشه‌ها از اجر و منزلت ویژه‌ای برخوردار است و اثربخشی آن بر  کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: صنعت چاپ‌، مدیران و متولیان این صنعت این اندیشه‌‌ها و آثار را از پدیدآوردندگان به مخاطبان منتقل می‌کنند و اثربخشی این کار چه به روش‌های سنتی و کاغذی و چه روش‌های مدرن و امروزی عملیاتی می‌کنند . با وجود رشد شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های دیجیتال هم‌چنان در دنیا شاهد هستیم که کتاب  اقتدار و جذابیت خاص خود را دارد و همچنان به حیات خود ادامه می‌دهدو این صنعت چاپ است که پیوند کتاب با فرهنگ را حفظ می‌کند.

منصوری در پایان سخنان خود تقدیر از فعالان عرصه چاپ کتاب را تقدیر از فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی دانست.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف نیز در سخنانی گفت: یک تقدیر ویژه از طرف خانه اصناف باید داشته باشم از اعضای هیئت مدیره چاپ چون این دوستان در مدت بسیار اندک قدم‌های بزرگی را برداشتند.

وی ادامه داد:  اگر فرصت بود من در جمع شما خوبان صحبت دیگری داشتیم،‌ اما  درمحضر آقای اسماعیلی می‌خواستم گله داشته باشیم با توجه به این همه قوتی که در نیروی انسانی ایران عزیز ما است، چرا دولت‌ها در ادوار مختلف علی‌رغم قول‌هایی که می‌دهند کار را به انجام نمی‌رسانند.

فاضلی گفت: من جلسه‌ای را در محضر حسینی بودم عرض کردم، چیزی در حد 3 میلیون بنگاه با 6 و نیم میلیون ایجاد اشتغال این همه ثروت بالای هزاران میلیارد سرمایه گذاری بدون منت در حوزه اقتصاد،  با این همه داشته‌ها کار فرهنگی کردن بدون توجه به معیشت مردم یقیناً پاسخ نخواهد داد.

وی گفت:  چرا وضع معیشت مردم به این جا رسیده که در مسائل فرهنگی علی‌رغم همه هزینه‌هایی که می‌شود پاسخگو نیست و چرا ما عقب هستیم؟ یقینا باید در این سرفصل ها بیشتر صحبت کنم، اما یک جمله عرض می‌کنم دولت محترم آیت‌الله رئیسی قول دادند که بر اساس فرمان رهبری از مردم استفاده کنند. این مردم. قدر و منزلت چاپ و بسته‌بندی ما یقیناً در کشور این نیست که با آن مواجه هستیم.

رئیس اتاق اصناف ادامه داد: چرا راه را باز نمی‌کنیم؟ دولت محترم برای ایجاد یک شغل بسیار بسیار کوچک باید 350 تا 400 میلیون هزینه کند، کاری به صنایع بالادستی که بالای 2 و نیم میلیارد هزینه لازم دارد،‌ ندارم، در صنعت چاپ 6 و نیم میلیون شغل داریم، امنیت کشور را این عزیزان در کنار نیروهای امنیتی تامین می‌کنند متاسفانه این‌ها خوب دیده نمی‌شوند، اگر قرار باشد ما از این بحران اقتصادی عبور کنیم، یقینا توجه به همین پیشکسوتان و بزرگان  لازم است.

علی اسماعیلی مدیر کل حوزه معاونت امور مجلس رئیس جمهور نیز در سخنانی گفت: کتاب مجموعه ای است از محصولات فکر، اندیشه، هنر و ذوق. کتاب یک پدیده و موجود با ارزش و با اهمیت در همه اعصار و قرون تاریخ بوده  است،‌ از زمان خلقت بشر تا به امروز جایگاه کتاب و کتابخوانی جایگاه رفیعی است، کتاب خوب هم یکی ازابزارهای کمال بشری است. کتابی که هدایت‌گر، راهنما و تعیین‌کننده مسیر است. چراغ است و مسیر را برای ما هموار و روشن می‌کند کتاب مادر و عصاره تمدن‌هاست.

وی ادامه داد:‌ جایگاه کتاب و کتابخوانی هم در تمدن اسلامی ایران جایگاه بسیار ارزشمند و بزرگی است، اگر ما با کتاب انس گرفتیم طبیعی است که مسیرمان مسیری متعالی خواهد بود.

اسماعیلی با اشاره به آمار چاپ کتاب گفت:  در طول 40 سال امروز افتخار می‌کنیم که یک میلون و 320 هزار عنوان کتاب را در این چهل سال فعالان این صنعت چاپ کردند. بیش از 3میلیون بنگاه صنفی وجود دارد، در این میان سهم نشر 19 درصد از کار چاپ است و 80 درصد صنعت چاپ نیازهای دیگر کشور را بطرف می‌کند.

وی ادامه داد:‌ وقتی چرخه کتاب کامل است که هم تولید، تولید خوبی باشد، هم چرخه چاپ کار خود را به خوبی انجام دهد و هم توزیع مناسب باشد‌، اگر همه کتاب‌ها نوشته شود ولی چاپ نشود، انتقال فرهنگ در جامعه اتفاق نخواهد افتاد.

اسماعیلی در پایان گفت:‌ اهمیت کار شما بسیار است و نظام باید به شما ببالد، جایگاه شما جایگاه راهبردی است، گردش مالی صنعت چاپ در جهان عدد قابل توجهی است. نقش شما در چرخه تولید یک نقش محوری است.

در این مراسم از تعدادی از فعالان پیشکسوت چاپ کتاب به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب تجلیل شد.

اسامی تقدیرشدگان عرصه چاپ کتاب به شرح ذیل است:

محمود قاسمی از چاپخانه آبان، عباس جهانگیری از چاپخانه قزوین، شهلا  ایلخانی از چاپخانه ندا، سعید اقبال کتابچی از چاپخانه اقبال، مسعود آگر از چاپخانه دیبا، فریدون کهنمویی‌زاده از چاپخانه کهنمویی‌زاده، سیدحسین احمدی از چاپخانه احمدی، محمد فتاحی از چاپخانه اعتماد، حسین فروزیده از چاپخانه 128، مهرداد محمودخانی از چاپخانه رامین.این پیشکسوتان بین 50  تا 60سال سابقه فعالیت در عرصه چاپ کتاب دارند.

در این مراسم هم‌چنین از ساره گودرزی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به پاس فعالیت رسانه‌ای در عرصه چاپ تقدیر

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ