جهان در معرض سونامی بیماری خاموش دیابت

اقتصاد ایران: مدیر مرکز تحقیقات و درمان دیابت استان یزد گفت: با توجه به اینکه نسل امروز نسبت به نسل گذشته از تحرک کمتر و تغذیه نامناسب‌تری برخوردارند، سونامی دیابت در راه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران  ، محمدرضا آقایی میبدی روز شنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته دیابت با اشاره به برخی آمارهای تکان دهنده در مورد این بیماری خاموش اظهار داشت: هزینه بیمار پای دیابتی با هزینه بیماران سرطانی یکسان است از سوی دیگر، میزان بقای پنج ساله افرادی که دچار پای دیابتی هستند، برابر با افرادی است که سرطان ریه دارند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد افرادی که متعلق به نسل قبل بودند، مبتلا به دیابت هستند یا از دیابت خود بی‌اطلاعند، افزود: نسل قبل با وجود زندگی پرتحرک، تغذیه مناسب و سبک زندگی متفاوت از امروز، در این سطح درگیر دیابت هستند و به نظر می رسد با توجه به بی تحرکی کودکان و نوجوانان امروز، کلاس‌های آنلاین، استفاده از فست فودها و نوشابه‌ها، سونامی دیابت در راه باشد.

آقایی میبدی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از افراد مبتلا به دیابت، از بیماری خود بی اطلاع هستند، عنوان کرد: تلاش ما شناسایی و درمان بیماران در سه سطح شامل مراکز سلامت، کلینیک‌های دیابت در تمام بیمارستان‌های دولتی و بیمارستان‌های تخصصی مرکز تحقیقات و درمان دیابت است.

مصرف کنندگان داروهای خوراکی دیابت اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند

مدیر مرکز تحقیقات و درمان دیابت استان یزد تاکید کرد: همه بیماران دیابتی باید برای درمان خود برنامه داشته باشند و با اصلاح سبک زندگی، ورزش، پیاده روی و بهبود تغذیه، به بهبود خود کمک کنند.

آقایی میبدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در استان یزد ۲۰ هزار بیمار دیابتی انسولینی داریم، عنوان کرد: آمار بیماران انسولینی احصاء شده و اکنون درصدد جمع آوری آمار بیماران مصرف کننده داروهای خوراکی هستیم.

وی از تمام افرادی که داروهای خوراکی دیابت استفاده می کنند، خواست: در سامانه‌ www.ydrc.ir که به این منظور طراحی شده، مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کنند تا بتوانیم اطلاعات دقیقی از داروهای مورد نیاز دیابتی‌ها در استان داشته باشیم.

تحرک و اصلاح تغذیه، ۳۰ درصد نیاز دیابتی‌ها به انسولین را کاهش می‌دهد

آقایی میبدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اکنون در یزد مشکل کمبود انسولین وجود ندارد اما برخی استانها همچنان با کمبود این دارو مواجه هستند، تصریح کرد: بیماران انسولینی اگر تغذیه خود را اصلاح کنند و تحرک خود را افزایش دهند، مصرف انسولین ۳۰ درصد کاهش می یابد به این معنا که ۳۰ درصد بیماران انسولینی یزد، در صورت اصلاح تغذیه و تغییر سبک زندگی، نیازی به استفاده از این دارو ندارند.

وی تاکید کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، بحران کمبود انسولین در استان و به تبع آن کشور کاهش پیدا می کند.

راه اندازی پویش پسند در یزد

آقایی میبدی در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی پویش پسند در یزد خبر داد و گفت: پویش «پشتیبانی از سلامت نیازمندان دیابتی» به منظور کمک به نیازمندان برای درمان این بیماری راه اندازی شده و خیران حتی با پرداخت رقم ویزیت پزشک برای این بیماران، می توانند در این پویش شرکت کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ