معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

بزرگترین شرکت‌های هوش مصنوعی منطقه را داریم 

اقتصاد ایران: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری، ده‌ها کارخانه نوآوری در حال ساخت، هفت هزار شرکت دانش بنیان و صد‌ها هزار جوان فعال در این حوزه‌ها در کشور داریم.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران  ، سورنا ستاری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما افزود: از نظر تعداد نیروی انسانی دولت‌های چاق و قوانین متناقضی داریم که مشکل ساز است و به زیست بوم جدید احتیاج داریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری داریم، ده‌ها کارخانه نوآوری در حال ساخت در کشور داریم، مراکز نوآوری، مراکز آموزشی، انواع شتابنده‌ها و نزدیک به هفت هزار شرکت دانش بنیان، حدود سه هزار شرکت خلاق و صد‌ها هزار جوان که در این شرکت‌ها فعال هستند و منبع زایش و نوآوری هستند که یک لشکر برای حمله به ساختار سنگی در سیستم دولتی و سیستم سنتی بخش خصوصی است.
 ستاری گفت: در زیست بوم کسب و کار کشور یک فرهنگ جدید از طریق شرکت‌هایی که در حال رشد هستند در حال رخ دادن است، چون پایه‌های فکری آن‌ها بر اساس ایده و فناوری است و این هدفی بوده که از روز اول درباره زیست بوم داشتیم؛ این زیست بوم به سرعت در حال رشد است و تعداد شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و فناوری‌های جدید در داخل کشور ساخته می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: توسعه یک مفهوم فرهنگی است اگر فرهنگ درست شود در پایین دست آن کارخانه و نرم افزار آن هم درست خواهد شد؛ این یک فرهنگ است که باید جایگزین فرهنگ نفتی شود.
 ستاری تصریح کرد: پایه توسعه کشور، نیروی انسانی است و آموزش و پرورش نیروی انسانی با اهمیت است برای اینکه در آینده توسعه را رقم بزند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در تعداد مقالات رتبه پانزدهم دنیا را داریم و در بسیاری از حوزه‌های مهندسی از نظر تعداد مقالات جزو ده کشور اول دنیا هستیم.
وی افزود: در بسیاری از حوزه‌ها از جمله بیوتکنولوژی در منطقه بی نظیر هستیم و در تمام شاخه‌های بیوتک یا زیست فناوری در منطقه پیشرو هستیم؛ ما بیش از ۲۶ داروی بیوتک تولید می‌کنیم که کشور ترکیه حتی یک نمونه از این دارو را ندارد و در حوزه‌های تجهیزات پزشکی بسیار خوب عمل کردیم؛ در سلول‌های بنیادی و هوافضا هم شرایط خوبی داریم؛ استارتاپ‌های بسیار خوبی در ICT داریم، این حوزه‌ها جزو بخش‌های اقتدار کشور است و تعداد شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه زیاد است.
 ستاری عنوان کرد: هر کجا تعداد شرکت‌های دانش بنیان بالا باشد مشکلات تحریم را به راحتی حل می‌کنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در حوزه‌های کشاورزی که الان وابستگی زیادی به خارج داریم تعداد شرکت‌های دانش بنیان کمتر است و هر چقدر که تعداد شرکت ها، بزرگی شرکت‌ها و میزان سرمایه گذاری شرکت‌ها برای تکنولوژی بالا باشد در آن حوزه‌ها در برابر تحریم بسیار مقاوم‌تر هستیم.

 نزدیک به سه هزار نخبه را برگرداندیم
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در سالیان گذشته نزدیک به سه هزار نفر را از 200 دانشگاه برتر دنیا برگرداندیم و بیشتر این جوانان در استارت آپ ها مشغول فعالیت شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سورنا ستاری در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در حال حاضر ده ها صندوق پژوهشی فناوری داریم، ده ها صندوق وی سی یا خطرپذیر در بورس وجود دارد و وامی که هر سال بانک ها به شرکت های دانش بنیان پرداخت می کنند بیش از 70 هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: الان فروش شرکت های دانش بنیان بیش از 300 هزار میلیارد تومان است و نزدیک به 400 هزار نفر اشتغال مستقیم دارند که تمام این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند؛ البته اشتغال غیر مستقیم بیشتر از این اعداد است.
 ستاری خاطرنشان کرد: موضوع صادرات محصولات دانش بنیان هم یک بحث جدی است که فرهنگ جدیدی را نیاز دارد که در این شرکت ها در حال توسعه است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه که یک نخبه را نگه می دارد پول نیست و نخبه باید به این نتیجه برسد که می تواند جامعه را تکان دهد و تاثیرگذار باشد.
وی گفت: در سال های گذشته از 20 دانشگاه برتر دنیا حدود 550 نفر برگشتند و در ده دانشگاه برتر آمریکا بین 200 تا 250 دانشجو داریم.
 ستاری افزود:​ بیشتر این افراد در استارت آپ ها مشغول و حدود 25 درصد این افراد هم جزو هیئت علمی دانشگاه ها می شوند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در حوزه بیوتک شرکت هایی داریم که حقوق های بسیار بالایی را به این نخبگان می دهند چون ایده های این افراد را می خواهند و این تفاوتی است که موجب می شود بتوانیم در این اکوسیستم جذب داشته باشیم.
 
 
بزرگترین شرکت‌های هوش مصنوعی منطقه را داریم 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بزرگترین شرکت‌های هوش مصنوعی منطقه را داریم و برای نمونه در یک شرکت هوش مصنوعی، دو هزار نفر نیرو داریم که بیش از هزار نفر برنامه نویس دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سورنا ستاری در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: به دلیل اینکه شرکت‌های زیادتری را تحت پوشش قرار دهیم کانال شرکت‌های خلاق را راه اندازی کردیم، همیشه تلاش می‌کنیم که سطح شرکت‌های دانش بنیان حفظ شود.
وی ادامه داد: ما دانش بنیان را به شرکت‌ها نمی‌دهیم بلکه به محصول می‌دهیم و اگر عدد فروش محصول از یک عددی بالاتر باشد آن شرکت می‌تواند دانش بنیان باشد.
 ستاری درباره تدوین سند هوش مصنوعی هم گفت: در حوزه هوش مصنوعی در کشور خیلی‌ها فعال هستند و سند نویسی هم در این حوزه زیاد انجام شده است که هم در شورای عالی فضای مجازی و هم در جا‌های مختلف وجود دارد، ولی آنچه که برای ما مهم است موضوع اجرایی شدن در حوزه هوش مصنوعی است؛ هوش مصنوعی برای توسعه به بازار احتیاج دارد.
وی افزود:فناوری حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و دولت‌ها به هر میزان که در پژوهش سرمایه گذاری کنند در حوزه فناوری موفق نیستند، برای اینکه به فناوری برسیم باید مشتری داشته باشیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: الان حدود سه تا چهار سال است که در حوزه‌های خاص مانند امنیت غذایی، حمل و نقل، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و ​حوزه‌های مرتبط با آب کار می‌کنیم و این یک نگاه مسئله محور است و هوش مصنوعی بسیاری از قابلیت‌های جدید را به ما می‌دهد.
وی تصریح کرد: تعداد زیادی شرکت دانش بنیان در اتاق بازرگانی وجود دارد که در هشت سال پیش نبودند و یک بخش خصوصی داریم که تمایل دارد به سمت اقتصاد دانش بنیان برود و کار کند؛ این یک مبارزه پیوسته است و یک دفعه نمی‌شود فرهنگ را تغییر داد، ولی به تدریج باید این حرکت ادامه داشته باشد.
 ستاری گفت: الان شرکت‌های دانش بنیان زیادی داریم که فروش‌های بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال را دارند؛ در بورس بیش از ۴۰ شرکت داریم و این‌ها فرهنگ‌های جدیدی است که در اقتصاد ما اضافه می‌شود.
وی افزود: از نظر کسب درامد اوج کار ما در بیوتک و ICT می‌باشد.
 ستاری خاطر نشان کرد: از زمانی که در بورس شرکت‌های دانش بنیان کار تشخیص چهره را انجام دادند بیش از ۶۰ میلیون نفر تشخیص چهره شدند و الان در حوزه هوش مصنوعی تکنولوژی‌های خیلی زیادی داریم.
وی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب ۵۱ هزار دانشجو در آمریکا داشتیم و کل دانشجویانی که خارج از ایران بودند حدود یکصد هزار نفر بودند در حالی که کل دانشجویان در داخل کشور ۱۷۰ هزار نفر بودند یعنی حدود ۳۵ درصد از دانشجویان خارج از ایران بودند و بزرگترین کلونی دانشجوی خارجی در آمریکا در سال ۱۹۷۹ بودیم.
وی به گفته افزود: در حال حاضر تعداد کل دانشجویان ما در خارج از کشور ۵۶ هزار نفر است و تعداد دانشجویان داخل کشور بیش از سه میلیون نفر است، یعنی حدود یک و نیم درصد دانشجویان ما خارج از کشور هستند و الان جزو کشور‌هایی هستیم که از نظر تعداد دانشجویان خارجی باید فرزندانمان را ترغیب کنیم که در کشور‌های خارجی تحصیل کنند و برگردند.
 ستاری گفت: در بسیاری از کشور‌های عربی اطراف ما بالای ۳۰ درصد دانشجویان آن‌ها در خارج از مرزهایشان تحصیل می‌کنند، آمریکا هنوز بزرگترین کلونی دانشجویی ما می‌باشد و ما الان حدود ۱۱ هزار دانشجو در این کشور داریم و رتبه سیزدهم در تعداد دانشجویان در آمریکا هستیم و عربستان حدود پنج برابر و کره هشت برابر ما در آمریکا دانشجو دارد چین بالای ۳۵۰ هزار و هند حدود ۱۴۰ هزار دانشجو در آمریکا دارد بنابراین بحث غلطی می‌شود که احساس می‌کنیم تعداد دانشجویان خارج از کشور ما زیاد است در حالی که اینطور نیست.
وی ادامه داد: از حدود ۵۶ هزار دانشجویی که در خارج از کشور داریم ۱۱ هزار نفر درآمریکا هستند و مدتی است که ترکیه مقصد دوم دانشجویان ما با ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو شده است؛ در دنیا به دانشجویان مهندسی و علوم پایه معروف هستیم و مهاجرت در مهندسی و علوم پایه بالاتر از حوزه‌های علوم تجربی و انسانی است.
 ستاری عنوان کرد: سالیانه کتاب مهاجرت را چاپ می‌کنیم که در سایت معاونت علمی و فناوری به زبان فارسی و انگلیسی موجود است.
معاون علم و فناوری رئیس جمهور گفت: باید نگران بحث‌های کیفی باشیم یعنی دانشجویان خوبی که به خارج از کشور می‌روند مثلا در ۱۱ هزار دانشجویی که در آمریکا داریم تعداد قابل توجهی از این دانشجویان بورسیه دانشجویی را از آمریکا دریافت می‌کنند ضمن اینکه ۹۰ درصد این افراد در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند و نشان دهنده این موضوع است که کیفیت این دانشجویان خوب است ما یک برنامه‌ای را برای بازگشت دانشجویان شروع کردیم و هدف ما تمرکز در سیاست‌های بازگشت است.
وی افزود: آمریکا یک سلاح مخفی به نام ویزای F۱ , j۱ دارد و در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح آمریکا تقریباً صد در صد دانشجویان دکتری خارجی هستند، ولی الان با سیاست‌های برگشتی که هند و چین پیاده سازی کردند سیلیکون، ولی را در آمریکا نداریم.
 ستاری ادامه داد: در حال حاضر در پارک فناوری پردیس فروش شرکت‌ها به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است و از افرادی که به کشور برگشتند بیش از ۵۰ نفر آن‌ها در پارک فناوری پردیس در شرکت‌های خودشان فعالیت می‌کنند، برای بازگشت باید محیطی را فراهم و تسهیلاتی بدهیم مثلا مشکلات سربازی آن‌ها را حل و ارتباطات آن‌ها را فراهم کنیم تا تاثیر گذاری را که مد نظر آن‌ها می‌باشد، داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم فارغ التحصیلان را به کشور برگردانیم که یک زیست بوم فعال داشته باشیم سیاست‌های برگشت ما بر این اساس است که یکسال ریسک این افراد را قبول می‌کنیم.
 ستاری تصریح کرد: طی این سال‌ها بیش از ۱۰ هزار نفر را داشتیم که آمدند و رفتند در قالب کارگاه اموزشی یا ارتباطاتی که با شرکت‌ها داشتند، البته این افراد از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا بودند.
وی گفت: در ایران حدود ۱.۹ میلیون نفر مهاجر داریم که تقریباً ۲.۳ دهم درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد و این عدد بالایی در دنیا از نظر کمی نیست و ما اصولاً جزو کشور‌هایی محسوب می‌شویم که نه مهاجر فرستنده و نه مهاجر پذیر هستیم.
معاون علم و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد: باید سیاست‌های برگشت را به خوبی پیاده کنیم.
 ستاری افزود:​ ما یک تفاوتی بین صنعت و کارخانه داریم صنعت جایی است که احتیاج به طراحی، ماشین سازی و ایجاد نوآوری دارد و صنایع بزرگ ما در بسیاری از موارد صنعت نیستند بلکه کارخانه هستند.
آقای محمدرضا گنج دانش نخبه علمی و دانشجوی پزشکی هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی مختلف فعالیت‌های زیادی انجام می‌شود که بیشتر در علوم نظری و مقالات است، اما اگر بخواهیم خروجی محور باشد و منجر به رفع مشکلات کشور شود باید به دنبال راهکار برویم؛ الان یکی از مشکلات بحث‌های کلی گویی است و این کلی گویی‌ها حتی اگر با بهترین سیاست همراه باشد در صورت اجرایی شدن باید از سازمان‌های میانی و پایینی انجام شود که ما در این سازمان‌ها هنوز مشکلاتی داریم؛ سازمان‌های پایینی و میانی پویایی لازم را ندارند تا سیاست‌های خوب را اجرایی کنند.
 مجتبی یگانه جو، نخبه علمی و کارآفرین هوش مصنوعی نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: هوش مصنوعی حوزه‌ای است که باید در آن تمرکز صورت پذیرد و قبل از اینکه بخواهیم درباره این مسئله صحبت کنیم که چطور هوش مصنوعی کسب و کار‌ها را تغییر می‌دهد باید سه نکته را در نظر بگیریم اول اینکه از نظر قانونی باید قانون مالکیت، کپی رایت و ذکر منبع را برای داده‌ها ایجاد کنیم، دوم باید یکسری دید اوپن سورس (منابع باز) کردن را برای داده ایجاد کنیم و سوم انحصارطلبی است.
وی ادامه داد: تا وقتی که مرحله در اختیار عموم قرار دادن داده‌ها را پشت سرنگذاریم نمی‌توانیم به آن بلوغ برسیم، اما علم هوش مصنوعی ما به خوبی پیشرفت می‌کند، چون جا‌هایی که داده دارد پیشرفت می‌کند، ولی مسابقه برای پول می‌شود و برای علم نیست و این مهم‌ترین مسئله است.
 یگانه جو افزود: اکوسیستم حاضر با سرعت خوب و درستی به جلو می‌رود، ولی در هوش مصنوعی یکسری مشکلات داریم که باید برای آن برنامه ریزی شود.
این نخبه علمی و کارآفرین هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: آماده انتشار نتایج بررسی‌ها در زمینه اطلاعات تشخیص چهره برای عموم هستیم.
خانم فائزه فداکار نخبه علمی و دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت:​در ارتباط با مطالبات سوال اول این است که معیار‌هایی که برای جریان نخبگی در آموزش و پرورش وجود داشت چیست؟ آیا ما با همان معیار‌هایی که سایر دانشجویان را در سایر دانشگاه‌ها می‌سنجیم باید معلمان را هم بسنجیم یا خیر؟
وی افزود: نقشی که معلم در جریان تربیت دارد باید مورد توجه بنیاد نخبگان قرار گیرد و لازم است که نسبت به تعریف نخبه در حوزه آموزش و پرورش یک بازنگری صورت پذیرد؛ اینکه چه انتظاراتی از یک معلم نخبه داریم.
برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ