معاون سیاسی وزیر امور خارجه :

لغو تحریم‌ها نقطه شروع مذاکرات است

اقتصاد ایران: علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین تصریح کرد که نقطه شروع دور بعدی مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران  ،  باقری‌کنی این مطلب را در پاسخ به پرسشی درباره اصرار طرف‌های غربی برای ادامه مذاکرات وین از نقطه‌ای که در دور ششم به پایان رسید مطرح کرد و بیان داشت: به نظر من مساله روشن است. ریشه مساله‌ای که ما درباره‌اش صحبت می کنیم نقض توافق توسط آمریکایی‌ها، نقض قطعنامه توسط آمریکایی ها، بازگرداندن تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها و اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکایی‌هاست.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در توافق بوده و هست، پایبند به توافق بوده و در حال حاضر هم پایبند است. از این جهت مساله ای که باید در مرحله اول به آن رسیدگی شود موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام برای بازگشت به این توافق و رفع تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده و ایران هم تاکید دارد که در صورت رفع موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌ها به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد. مشکل کار کجاست؟»، بیان داشت که این پرسش را باید طرف آمریکایی پاسخ دهد.

وی خاطر نشان کرد: مساله اصلی لغو تحریم‌های غیر قانونی است و بازگشت آمریکا به برجام مساله بعدی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهارکرد: اصل موضوع، لغو تحریم‌های غیر قانونی است که توسط آمریکایی‌ها اعمال شده و باید در دستور کار (مذاکرات) باشد.

همچنین باقری در مصاحبه‌ای با روزنامه «گاردین» که بامداد جمعه (21 آبان/ 12 نوامبر) به زبان انگلیسی منتشر شده گفت: «برجام، دارای چارچوب روشنی است و سایر مسائل (غیر از مسائل هسته‌ای) به آن مربوط نیستند. ما بر سر قابلیت‌های دفاعی یا امنیتمان مذاکره نخواهیم کرد.»*

معاون وزیر خارجه ایران در این مصاحبه همچنین تأکید کرد که ایران خواستار تعهدی مبنی بر این است که آمریکا بار دیگر از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد.

گاردین از قول باقری کنی نوشته که در دورهای قبلی مذاکرات وین بر سر روش‌های راستی‌آزمایی تحریم‌های آمریکا و آثار عملی این رفع تحریم‌ها بر تجارت با ایران توافقی حاصل نشده است.

وی گفت: «ما به راستی‌آزمایی نیاز داریم و این موضوع، یکی از مسائلی است که هنوز نهایی‌نشده باقی مانده است. فقط کافی نیست که خودکار روی توافق به گردش درآید.»

روزنامه گاردین نوشته مذاکره‌کننده ارشد ایران احتمال در نظر گرفتن یک گروه مستقل برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها را منتفی ندانسته است.

هفتمین دور مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های غیرقانونی اعمال‌شده علیه ایران قرار است از روز 8 آذرماه آغاز شوند. «علی باقری» در هفته جاری برای رایزنی درباره مذاکرات رفع تحریم به پاریس، برلین و لندن سفر کرده است.

گاردین نوشته باقری برای دفاع از موضع ایران مبنی بر اینکه آمریکا بایستی به ایران درباره پایبندی به برجام ضمانت بدهد تصریح کرد: «مسئله به توافق مربوط می‌شود نه سیاست. اگر میان دو دولت توافق صلح حاصل شود، آن توافق، اثر قانونی یک معاهده را خواهد داشت. این، قانون بین‌المللی است. نمی‌شود که قوانین داخلی یک کشور بر یک توافق بین‌المللی ارجحیت پیدا کند. چنین چیزی خلاف قوانین بین‌المللی است.»

طبق گزارش گاردین، علی باقری اضافه کرده ایران علاوه بر این خواستار آن است که قدرت‌های اروپایی هم ضمانت بدهند صرفنظر از مواضع آمریکا به تجارت با ایران ادامه خواهند داد.

مذاکره‌کننده ارشد ایران ادعای طرف‌‌های غربی مبنی بر اینکه ایران بعد از ششمین دور گفت‌وگوهای وین باعث تواقف مذاکرات شده را رد کرد. وی تصریح کرده اینکه یک دولت جدید برای آماده کردن مواضعش در مذاکرات به وقت نیاز داشته باشد طبیعی است.

وی همچنین بر ضرورت رفع تمامی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تأکید کرده است. باقری گفت: «چیزی که ما می‌گوییم این است که طبق برجام، تحریم‌ها باید برداشته شوند. ما یک توافق کرده‌ایم و دیدگاهمان این است که آن توافق بایستی اجرا شود.»

معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا درخواست او بازگشت مذاکرات وین به نقطه آغاز است گفت: «مسئله مهم، این نیست که از کجا شروع کرده‌ایم؛ مسئله مهم این است که ما به توافقی برسیم که برای طرف‌ها نتایج عملی در برداشته باشد.»

او در ادامه گفت: «هدف اصلی ما رفع تحریم‌های قانونی است که آنها با نقض قطعنامه‌های سازمان ملل به ملت ایران تحمیل کرده‌اند. هر تحریم در نقض برجام که توسط رئیس‌جمهور اوباما یا رئیس‌جمهور ترامپ وضع شده بایستی رفع شوند.»

تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ