معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور:

شهرداری باید از نوآوری‌ها درآمدزایی کند

اقتصاد ایران: معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: تزریق نوآوری در شهرها بسیار مهم است و باید این کار را با کمک توان داخلی انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به همراه جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری دیدار کردند و در این نشست راهکارهای نوآورانه و هوشمند سازی شهر تهران بررسی شد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری امروز میزبان اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بود تا با نگاهی کارشناسانه راهکارهای نوآورانه و هوشمند سازی شهر تهران را مورد بررسی قرار دهند.

سورنا ستاری در این نشست با اشاره به اینکه تغییر نگرش مهم‌ترین نیاز برای مجموعه شهرداری و شورای شهر برای بروز تغییرات نوآورانه در شهر است، گفت: تزریق نوآوری در شهرها بسیار مهم است و باید این کار را با کمک توان داخلی انجام دهیم.

باید تقابل بخش سنتی و نوآور شهری را کاهش دهیم

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه تقابل بخش سنتی و ایده‌های نوآورانه است که باید تلاش کنیم این معضل را حل کنیم تا ایده‌های خلاق سریع‌تر و بهتر به نیازهای شهری تزریق شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: به‌طور مثال برای راه‌اندازی تاکسی‌های آنلاین مخالفت‌های زیادی از سمت بازیگران سنتی این حوزه وجود داشت. موانعی که اجازه فعالیت به آن‌ها نمی‌داد هرچند که درنهایت این خلاقیت‌ها بود که برنده رقابت شد.

ستاری ادامه داد: شهرداری می‌تواند از ساختمان‌های بلااستفاده یا فضای فرهنگسراهای موجود برای توسعه کسب‌وکارهای خلاق و نوآورانه این حوزه کمک بگیرد و این فضاها را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با انتقاد از عدم کارایی هزینه کرد در حوزه آموزش کشور، گفت: باید کاری کنیم که این آموزش‌های ارائه‌شده نهایتاً ۵ سال بعد در جامعه نمود یابد. اما به دلیل ورود دولت به این حوزه به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم. باید به این نکته توجه کنیم که پژوهش محصول کار بخش خصوصی است نه دولتی.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر: تصویب لوایح و قوانین در حوزه فناوری را تسهیل می‌کنیم

در ادامه نیز مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر نیز در این جلسه با اشاره به وظایف این کمیسیون گفت: در این مجموعه موضوعات مختلفی چون خدمات شهری، محیط زیست، سلامت و غیره به شکلی مجزا و تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در هرکدام از این موضوعات می‌توانیم از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه موجود در کشور بهره بگیریم.

وی افزود: قطعاً اجرایی شدن هرکدام از این اقدامات نیازمند تصویب لوایح و قوانینی است که ما در شورای شهر تلاش می‌کنیم روند تصویب آن‌ها را تسهیل کنیم. این کار با کنم جوانان و نخبگان قابل‌اجرا است.

به گفته پیرهادی، همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری و شورای شهر و شهرداری اتفاقی خوش‌یمن و دارای نتایج مثبت برای شهر تهران و دیگر شهرها خواهد بود.

تحول در مدیریت شهری منوط به جوان‌گرایی است

همچنین در این جلسه احمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به اینکه تحول در مدیریت شهری منوط به جوان‌گرایی است، گفت: باید تلاش کنیم از توان جوانان و نخبگان کشور برای توسعه شهرها استفاده کنیم.

وی افزود: در برخی حوزه‌ها مانند نرم‌افزارهای فرهنگی دچار نوعی روزمرگی شده‌ایم که باید با کمک جوانان و تخصص آن‌ها این چالش را حل کنیم. تشکیل استارت‌ها و شتاب‌دهنده‌ها کمک بزرگی برای مدیریت شهری است.

به گفته علوی، استفاده از ایده‌های خلاق در این حوزه ضروری است. باید از ظرفیت جوانان دارای ایده کمک بگیریم و ملاحظات فرهنگی و بومی کشور را نیز مدنظر داشته باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران: ورود جوانان به مدیریت شهری را تسهیل می‌کنیم

در ادامه این جلسه جلال بهرامی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز بابیان اینکه در سنوات گذشته تمرکز مدیریت شهری بر روی حل مشکلات بود نه ارائه خدمات بیان کرد: این موضوع منجر به این شد که سطح خدمات ازنظر کمی زیاد و از نظر کیفی کاهش یابد. ما باید به دنبال ارائه خدمات درست و مناسب به مردم باشیم.

وی افزود: باید راه ورود نوآوری‌ها به خدمات شهری را بازکنیم. تنها حل مشکلات کافی نیست. بلکه پیدا کردن مسیر درست ارائه خدمات و نوآوری‌ها به ارائه خدمات مهم‌تر است. شهرداری تهران مبدأ و منشأ تحولات در شهرداری‌های کشور است. بنابراین باید در این استان بهترین عملکرد را داشته باشیم.

جلالی همچنین گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری تهران به‌صورت کامل آماده و پذیرای نوآوری‌ها و استفاده از توانمندی جوانان در این حوزه است وظیفه خود می‌دانیم که این ظرفیت به‌خوبی بهره بگیریم.

در این جلسه دیگر اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز درباره موضوعاتی چون هموار کردن ورود نخبگان و خلاقیت‌ها به حوزه مدیریت شهری، رویکرد پروژه محوری برای چالش‌ها و اولویت‌های اصلی شهری، جوان‌گرایی در مدیریت این حوزه، توجه به توسعه نرم‌افزاری در کنار گسترش سخت‌افزاری شهرها، استفاده از دانش روز برای حل مشکلات شهری و غیره مطالبی ارائه کردند و خواستار شکل‌گیری کارگروهی مشترک میان دو نهاد شدند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ