برپایی نمایشگاه صنایع دستی به تعویق افتاد

اقتصاد ایران: نمایشگاه صنایع دستی که قرار بود بعد از دو سال به رغم گرفتن مجوز از ستاد کرونا در اواخر مهر ماه برگزار شود؛ این بار به رغم به دستور قائم مقام جدید وزارت میراث فرهنگی باز هم به تعویق افتاد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  نمایشگاه ملی صنایع دستی به عنوان تخصصی‌ترین برند نمایشگاهی این حوزه در کشورمان برای سالیان متمادی همزمان با روز جهانی صنایع دستی در محدوده زمانی ۲۰ خرداد برگزار می‌شد. طی چند سال اخیر به دلیل همزمانی این رویداد با ماه مبارک رمضان و ضرورت بازنگری در رویکردهای اجرایی با هدف افزایش بهره وری، این رویداد همزمان با نمایشگاه فرش دستباف در محدوده زمانی شهریور ماه برنامه ریزی و برگزار می شده است.

اما این نمایشگاه به دلیل محدویت‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا در دو سال اخیر برگزار نشد. بنابراین با توجه به این موارد برگزاری نمایشگاه پیش رو از ۲۷ تا ۳۰ مهر ماه مد نظر برگزار کنندگان بود که در این راستا مجوز ستاد ملی کرونا را نیز گرفته بودند و هنرمندان صنایع دستی نیز ثبت نام‌های لازم را انجام دادند. اما معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی این بار با برگزاری نمایشگاه باز هم مخالفت کرد و با ذکر دلایلی آن را با توجه به وضعیت موجود در این برهه زمانی به صلاح ندانست.

ضرورت فراهم کردن پیش نیازهای مورد انتظار برای برگزاری باشکوه نمایشگاه به عنوان اولین رویداد ملی در حوزه تخصصی تحت امر وزیر در دولت جدید، محدودیت زمانی و همچنین محدودیت‌های کرونایی برای انجام اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده از جمله این دلایل است.

ادامه روند همه گیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آنکه علاوه بر ایجاد مشکل در ترددهای بین استانی مشارکت کنندگان خواهد شد و منجر به کاهش میزان استقبال بازدیدکنندگان و در نتیجه کاهش فروش می‌شود، افزایش ۶۶ درصدی هزینه‌های نمایشگاهی برای مشارکت کنندگان و ضرورت برنامه ریزی مناسب و جذب اعتبارات حمایتی به منظور پرداخت یارانه نمایشگاهی پوشش بخشی از آسیب‌های وارده به مشارکت کنندگان و بالاخص هنرمندان مناطق محروم از دلایل دیگر است.

قرارگیری صنایع دستی در فهرست مشاغل آسیب دیده مشمول حمایت‌های اقتصادی توسط ستاد ملی کرونا و افزایش سطح انتظارات بر حق فعالان این حوزه از متولیان در دولت جهت برخورداری از حمایت‌های گسترده و همه جانبه و ویژه، همچنین از دست دادن فرصت همزمانی با نمایشگاه فرش دستبافت که منجر به کاهش مخاطبان تخصصی و ظرفیت‌هایی ارتباطات تجاری خواهد شد؛ موارد اعلامی دیگر است.

بر این اساس و از آنجا که برگزاری بدون کیفیت نمایشگاه با فقدان مخاطب گسترده و در نتیجه فروش پایین موجی از اعتراضات را درپی خواهد داشت پیشنهاد می‌شود نمایشگاه اخیر لغو و پس از اتمام روند واکسیناسیون عمومی و لغو محدودیت‌ها تحت عنوان عیدانه (به دلیل فرصت خریدهای نوروزی) به تنهایی یا همزمان با نمایشگاه بین المللی گردشگری بهمن یا اسفند ماه برگزار شود. ضمناً نمایشگاه ملی تخصصی صنایع دستی نیز مطابق سنت هر ساله در زمان مقرر یعنی ۵ شهریور ماه سال آتی همزمان با نمایشگاه فرش دستبافت با لحاظ تمامی تمهیدات به قوت خود باقی خواهد ماند.

پس از ذکر این مسائل علی دارابی که به تازگی معاونت میراث فرهنگی و قائم مقامی وزارت میراث فرهنگی را بر عهده گرفته است خطاب به معاون صنایع دستی نوشته که دلایل عدم برگزاری نمایشگاه مستدل و قابل قبول است بنابراین برنامه ریزی برای فرصت و زمان مناسب صورت گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ