به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، هفته گذشته سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی توفق کردند تا قیمت بلیت پروازهای اربعین پنج و شش میلیون تومان بسته به فرودگاه مبداء (به صورت دو طرفه) فروخته شود اما در این توافق اعلام شده تبصرههایی وجود داشت که به نظر میرسد ایرلاینها دقیقا از آن استفاده کرده تا بتوانند راهی برای افزایش قیمت این بلیتها پیدا کنند.
محمد حسن ذیبخش چهارشنبه هفته گذشته در این باره اعلام کرد که جلسه ستاد اربعین در سازمان هواپیمایی کشوری برای تعیین نرخ نهایی بلیت پروازهای اربعین تشکیل شد و نتایج خیلی خوبی داشتیم. بر این اساس قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز به مقصد نجف پنج میلیون تومان به صورت دو طرفه و یکطرفه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و پروازهای مشهد شش میلیون تومان به صورت دوطرفه و یکطرفه چهار میلیون تومان تعیین شد.
وی با بیان اینکه توجه کنید تعیین قیمت برای بلیت هواپیما و پروازهای اربعین تنها در بازه زمانی ۲۸ شهریور ماه تا ۱۰ مهر ماه است، افزود: چنانچه هر کدام از شرکتهای هواپیمایی و آژانسهای مسافرتی از این مبلغی که مورد توافق سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی هست تخطی کنند و نسبت به گرانفروشی اقدام کنند، مسافران میتوانند از طریق سایت سازمان هواپیمایی و سامانه شکایات مردمی اقدام کرده، قطعاً در سازمان با توجه به پیشبینی صورت گرفته خیلی سریع نسبت به این موضوع رسیدگی خواهد شد.
این توافق در حالی صورت گرفته که شرکتهای هواپیمایی و آژانسهای مسافرتی، پروازهای اربعین را به گونهای برنامهریزی کردهاند که بتوانند تا سقف این توافق بفروشند و حتی با دور زدن آن، نرخ را بالاتر از توافق ببرند.
به گونهای که در بازه زمانی ۲۸ شهریور ماه تا ۱۰ مهر ماه هیچ بلیت پرواز دو طرفهای وجود ندارد و همه بلیتها به صورت یکطرفه است و اگر زائری بخواهد یک روز پس از این بازه زمانی یعنی ۱۱ مهر ماه برگردد بلیت دو طرفه برای در این سایتها باز میشود اما با قیمت هفت تا بیش از هشت میلیون تومان البته از مبدا تهران که باید حداکثر پنج میلیون تومان فروخته شود اما ایرلاینها با این ترفند به راحتی میتوانند از نرخگذاری صورت گرفته فرار کنند.
از سوی دیگر بلیت پروازهای اربعین به صورت یکطرفه در سایتها عرضه میشود و در این صورت آنها مجبور نیستند نرخ بلیت دو طرفه را که برای آنها ارزانتر تمام میشود، رعایت کنند.
اپراتور سایتهای عرضه بلیت هواپیما هم به این نکته اشاره میکنند که آنها هیچ نقشی در ارائه و برنامهریزی برای نحوه ارائه این بلیتها ندارند و این برنامهریزی است که از سوی شرکتهای هواپیمایی صورت گرفته است از سوی دیگر تقریبا همه بلیتهای دو طرفه که با شرایط بالا عرضه میشود، چارتر شده و مشخص نیست آیا مجوز آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده است یا خیر؟
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه