فروشگاه‌های زنجیره‌ای بلای جان سوپرمارکت‌ها

اقتصاد ایران: فروشگاه‌های خُرد که اغلب نان‌آور چندین خانوارند با افزایش روزافزون فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بی‌توجهی به این صنف دیگر امیدی به رونق این کسب کارشان وجود ندارد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، شبکه توزیع سنتی در سال‌های نه چندان دور نقش پررنگی در تأمین روزمره نیازهای مردم داشتند به طوری که در سر هر کوچه و برزنی اگر خواربارفروشی یا سوپرمارکتی وجود نداشت خانوار آن محدوده برای تأمین نیازهای روزمره خود به‌زحمت می‌افتادند.
در سال‌های اخیر با کمرنگ شدن کسب‌وکار سوپرمارکت‌ها در دور و اطرافمان و رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر کمتر کسی سراغ این واحدهای خُرد را می‌گیرد چراکه فرد با طی اندک مسافتی به فروشگاه زنجیره‌ای با تنوع بسیار کالاهای موردنیاز روزانه می‌رسد.

یک فروشگاه زنجیره‌ای از تشکیل چندین فروشگاه خرده‌فروشی تحت مالکیت مشترک و متمرکز ایجاد می‌شود و کارکردهای عمده یک فروشگاه زنجیره‌ای با یک مدیریت مرکزی کنترل می‌شوند و با توجه به اینکه سیستم توزیع، رابط بین تولید و مصرف است، هرگونه تغییر و تحول اساسی و عمده دریکی از دو بخش تولید و مصرف، می‌تواند به تغییر بنیادی در بخش توزیع ایجاد کند.

شاید تنوع بالای کالاهای مصرفی در این فروشگاه‌ها و دسترسی آسان به اغلب نیازهای روزمره به‌طور یکجا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای خانوار خوشایند باشد، اما این موضوع باعث رکود در کسب‌وکار فروشگاه‌های خُرد و تیشه به ریشه این‌گونه کسب‌وکارها می‌زند.

البته مزایا و ویژگی‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای از قبیل تمرکز بالای کالا، قیمت‌های ارزان‌تر به‌واسطه عرضه بالای کالا و سهولت دسترسی بر کسی پوشیده نیست، ولی فروشگاه‌های خُرد نیز اغلب نان‌آور چندین خانوار بودند، اما با افزایش روزافزون فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بی‌توجهی به این صنف دیگر امیدی به رونق این کسب کار وجود ندارد.
در نگاه اول این‌طور برداشت می‌شود که مزایای گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نفع مشتری است چراکه دسترسی به کالاهای مصرفی آسان و تخفیفات شگفت‌انگیز برای هر شخصی وسوسه‌انگیز است؛ درحالی‌که سیاست جدید به‌گونه‌ای تنظیم‌شده که علاوه بر اقتصاد می‌تواند بر سلایق و فرهنگ و سبک زندگی مردم تأثیرگذار باشد.
چندی پیش قاسم نوده فراهانی گفته بود در کشور بالغ بر ۳ میلیون واحد صنفی وجود دارد که با روش‌های جدید در حال کوچک کردن این شبکه و تجمیع آن هستیم در حالی که این واحدهای کوچک یک مزیت برای کشور هستند و بدون این که بار مالی و هزینه برای دولت داشته باشند به خدمت رسانی و ارائه کالا مشغول هستند که بهترین ابزار برای رساندن کالا به دست مصرف کننده هست.
تعطیلی واحدهای صنفی کوچک با راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای در شهرهای کوچک
رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه صدور مجوز فروشگاه‌های بزرگ بر عهده وزارت صنعت و دولت است نسبت به سیاست فعلی در خصوص توسعه این فروشگاه‌ها مخالف کرد و گفت: درست است که باید با تکنولوژی و علم روز پیش رفت و به نظر می‌رسد که فروشگاه‌های سنتی در بازار امروز جایگاهی ندارند، اما باید این را در نظر گرفت که راه اندازی این فروشگاه‌ها در شهرهای کم جمعیت باعث از بین رفتن و تعطیل شدن واحدهای صنفی کوچک می‌شود که موجب افزایش نرخ بیکاری و به دنبال آن ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود؛ بنابراین در توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شرایطی که فرصت شغلی برای جامعه کم است، باید این موارد نیز مورد توجه قرار گیرد.
در همین راستا سعید درخشانی با انتقاد از رشد روزافزون فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تاثیر آن بر فروشگاه‌های خُرد به ویژه سوپرمارکت‌ها گفت: توسعه بی ضابطه و غیرکارشناسی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سال‌های اخیر بسیاری از سوپرمارکت داران را بی کار کرده است.
وی بیان کرد: اغلب این سوپر مارکت‌ها معیشت چندین خانواده را تامین می‌کنند که با رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مگامال در چند سال اخیر بسیاری از این کسب و کار دست کشیده اند.
اغلب سوپر مارکت‌ها معیشت چندین خانواده را تامین می‌کنند که با رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مگامال در چند سال اخیر بسیاری از این کسب و کار دست کشیده اند.
رئیس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی گفت: اغلب این فروشگاه‌های خُرد مغازهای خود را تعطیل کردند و عده باقی مانده نیز از وضعیت فعلی کسب و کار خود و کم رونقی بازارشان ناراضی هستند و برخی در آستانه تعطیلی قرار دارند.
درخشانی با انتقاد از نبود قانون و ضابطه برای تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: متاسفانه این فروشگاه‌ها در هرجا که ارائه کنند ساخته می‌شود و اغلب مشاهده می‌شود در محیطی که چند سوپرمارکت وجود دارد با تاسیس این فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کسب و کار سوپرمارکت‌ها ضربه وارد می‌شود که نشان از نبود قانون برای تاسیس این فروشگاه هاست.
وی بیان کرد: باید برای تاسیس این فروشگاه‌ها محیط ارزیابی شود و در صورت نیاز منطقه فروشگاهی راه اندازی شود، اما در حال حاضر بدون توجه به فروشگاه‌های خُرد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاسیس می‌شود.
رئیس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی تاکید کرد: چندین بار از سوی اتحادیه اعلام شد که نباید این فروشگاه‌ها در هرجا که اراده می‌کنند ساخته شوند و معمولا در گلوگاه‌های شهر، شهرک‌ها و محیط‌هایی که فروشگاه خُرد کم است باید راه اندازی شوند، اما بدون توجه به این موضوع روزبه روز بر تعداد این فروشگاه‌ها افزوده می‌شود.
درخشانی گفت: این فروشگاه‌ها با تخفیفات کذب و تبلیغات دروغ مردم را به سمت خود می‌کشانند و کسب و کار سوپرمارکتی‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند.
امروزه گسترس استفاده از تجارت نوین و مزایای آن باعث توجه مردم و رشد روز افزون آن شده است و نمی‌توان استفاده از اینگونه تجارت را برای رونق استفاده از تجارت سنتی محدود کرد، اما مدیریت و توجه به کسب و کارهای خُرد که بخش قابل توجهی از مردم با آن سرکار دارند نیز نباید فراموش شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ