ایران از پاکستان تهاتری گندم می‌خرد

اقتصاد ایران: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات18 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 وضع استخدامی کارکنان شرکت مخابرات مشخص می‌شود

وضع استخدامی کارکنان و کارمندان شرکت مخابرات ایران تا پایان سال جاری مشخص خواهد شد.

هم‌اکنون مسوولان شرکت مخابرات که قبلا در وزارت پست و تلگراف کار می‌کردند و از مزایای استخدامی این وزارتخانه برخوردار بودند، اینک در کادر شرکت مخابرات مشغول کار هستند و از نظر استخدامی وضع آنها مشخص نیست.

براساس این گزارش، از بدو انحلال شرکت تلفن و تبدیل آن به شرکت مخابرات ایران عده‌ای از کارمندان وزارت پست و تلگراف که شامل قانون استخدامی بودند به شرکت مخابرات انتقال یافتند.

چون آیین‌نامه استخدامی شرکت مخابرات با وزارت پست و تلگراف متفاوت است، لذا کارمندان تا تصویب آیین‌نامه شرکت از همان مزایایی که در وزارت پست و تلگراف برخوردار بودند، استفاده خواهند کرد.

بزرگ‌ترین کارخانه واگن‌سازی خاورمیانه در اراک راه‌اندازی می‌شود

خط تولید واگن قطار باری کارخانه واگن پارس اراک که بزرگ‌ترین کارخانه خاورمیانه به شمار می‌رود تا اوایل سال آینده به طور مقدماتی راه‌اندازی خواهد شد.

و همزمان با راه‌اندازی قسمت‌های مختلف این کارخانه مادر که با اعتبار یک میلیارد و سیصد میلیون تومان از محل بودجه عمرانی کشور در دست اجراست، نیاز راه‌آهن به ساخت واگن، تعمیر لوکوموتیو و تعمیر واگن در داخل کشور تامین می‌شود و در زمینه حمل‌و‌نقل کالا مملکتمان از وابستگی رها خواهد شد.

تاکنون 80 درصد عملیات ساختمانی و 60 درصد کارهای تاسیساتی این واحد عظیم به اتمام رسیده است.

مهندس احمدی‌زاده، مدیرعامل و مجری طرح واگن پارس اراک با بیان اینکه 40 درصد سهام متعلق به وزارت صنایع است که توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سرمایه‌گذاری شد، گفت: واگن پارس اراک بزرگ‌ترین کارخانه واگن‌سازی است که در خاورمیانه تاسیس می‌شود و از پیشرفته‌ترین تکنولوژی برخوردار است و به نحوی برنامه‌ریزی‌شده که همزمان با راه‌اندازی از نظر مرغوبیت و استاندارد با کارخانجات مشهور واگن‌سازی جهان رقابت خواهد کرد.

مهندس اسدی، کارشناس فنی واگن پارس نیز ضمن اظهار تاریخچه تاسیس واگن پارس گفت: عملیات محوطه‌سازی این کارخانه در سال 54 زیر نظر یک شرکت اتریشی سازنده واگن به نام «اس‌جی‌بی» آغاز شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از پیمانکاران ساختمانی و تاسیساتی کارخانه که با به جا گذاشتن میلیون‌ها تومان بدهی فرار کرده بودند، خلع ید به عمل آمد.

طرح جدید وزارت مسکن برای اسکان جمعیت

طرح جدید اسکان جمعیت کشور ازسوی وزارت مسکن و شهرسازی در دست اقدام است.مهندس کازرونی، وزیر مسکن و شهرسازی گفت: با اجرای این طرح، موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی مناطقی که در مسیر حوادث ناشی از سیل، زلزله و غیره قرار گرفته‌اند با بهره‌گیری از سیستم‌های ماهواره‌ای مورد بررسی کامل قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برنامه مطالعاتی این طرح در حال حاضر در دو استان آذربایجان شرقی و غربی به مرحله اجرا درآمده است و تا پایان امسال نتیجه مشخصی از وضعیت این دو استان ارائه خواهد شد.

وزیر مسکن و شهرسازی اضافه کرد: براساس مطالعات انجام‌شده استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از شرایط و موقعیت خاصی برای اسکان جمعیت برخوردارند.

کازرونی با اشاره به روند افزایش جمعیت در کشورمان، اهمیت اجرای این طرح را در درازمدت مورد تاکید قرار داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در 20 سال آینده جمعیت کشور به دو برابر برسد و لذا برای اینکه در این زمینه پاسخگوی نیاز کشور باشیم باید مناطق جدید و مستعد جمعیتی را شناسایی و تاسیسات و امکانات لازم را فراهم کنیم.

 افزایش ارزش اوراق قرضه ارزی ایران

معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت: تقاضا گسترده برای خرید اوراق قرضه ارزی ایران، موجب افزایش قیمت  این اوراق در بازارهای ثانویه شد و در حال حاضر هر سهام 100 یورویی به 104 یورو معامله می‌شود.

دکتر محمدجعفر مجرد افزود: سرمایه‌گذاران با وجود غیبت 23 ساله ایران و آشنایی با مخاطرات سیاسی و اقتصادی در بازار سرمایه از خرید «اوراق قرضه ارزی» استقبال می‌کنند.

وی اظهار کرد: بازاریابی خوب و خوش حسابی ایران در بازار سرمایه باعث خواهد شد که در نوبت‌های بعدی اوراق قرضه ایران با سود پایین‌تر به بازارها عرضه شود.

مجرد، مقایسه نرخ سود دلاری برای اوراق قرضه ارزی با سود یورویی را نادرست خواند و گفت: نرخ سود اوراق قرضه عرضه‌شده به یورو 8.75 درصد است و این نرخ نباید با نرخ سود براساس دلار مقایسه شود.

وی تاکید کرد: نرخ سود این اوراق براساس یورو، برای بلندمدت و ثابت محاسبه شده و با نرخ سود برای استقراض کوتاه‌مدت و شناور متفاوت است که متاسفانه برخی کارشناسان به این موارد توجه ندارند.

توتال خواستار مشارکت در اجرای طرح‌های توسعه نفت ایران شد

شرکت نفتی فرانسوی توتال اعلام کرد: این شرکت همچنان علاقه‌مند است در اجرای طرح‌های نفت و گاز ایران مشارکت کند. رئیس بخش اکتشاف توتال گفت: وزارت نفت ایران قصد دارد توسعه مناطق نفت و گاز این کشور را به شیوه بیع متقابل ادامه دهد.

از این رو موضوع تعلیق قراردادهای نفتی کاملا منتفی است.

به نوشته پلاتس، مهندس زنگنه وزیر نفت ایران همواره از قراردادهای بیع متقابل به‌عنوان تنها راه تضمین به‌کارگیری تکنولوژی موردنیاز برای افزایش ظرفیت تولید نفت این کشور حمایت کرده است.

این گزارش حاکی است، ایران اخیرا برای انعقاد قراردادهای بیع متقابل به ارزش 10 میلیارد دلار با شرکت‌های توتال، بی‌پی، شل و انی وارد مذاکره شده است.

ایران از پاکستان تهاتری گندم می‌خرد

مقامات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با در نظر گرفتن صادرات یک میلیون تن گندم از پاکستان به ایران به ازای هر تن گندم 300 دلار موافقتنامه تجارت تهاتری بین دو کشور را امضا کردند. روزنامه انگلیسی‌زبان «اکسپرس تریبون» چاپ اسلام‌آباد در گزارشی اعلام کرد، پاکستان موافقتنامه‌ای را با ایران به منظور صادرات یک میلیون تن گندم به این کشور امضا کرد.

قرار است پاکستان در ازای صادرات گندم به ایران از این کشور کود شیمیایی دریافت می‌کند.

دفاع از واقعی‌سازی نرخ ارز

از زمان بروز نوسانات ارزی در سطح کشور، برای نخستین بار یکی از مسوولان ارشد دولت طی اظهارنظری رسمی، رشد نرخ ارز را مثبت ارزیابی کرده و آن را موجب بهبود تراز تجاری به نفع صادرات کالایی کشور عنوان کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ازجمله وزرای نزدیک به رئیس‌جمهور محسوب است و پیش‌تر رئیس دفتر او نیز بوده، با ارائه دیدگاهی متفاوت از آنچه که پیش از این دولتمردان بر آن تاکید داشتند اعلام کرده که «افزایش قیمت ارز، باعث سودآوری بیشتر کالاهای صادراتی ایران می‌شود.»

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی گفته است: «براساس فرضیه‌های اقتصادی افزایش قیمت ارز به معنی گران‌تر شدن قیمت کالاهای خارجی است که این خود باعث کاهش میل به واردات و سودآوری بیشتر کالاهای صادراتی ایران می‌شود.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ