فعالیت ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی

اقتصاد ایران: معاونت علمی و فناوری اعلام کرد که بیش ۲۰۰ شرکت دانش بنیان و ۲۰۰ شرکت فناور در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می کنند.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بستری را برای شناسایی ظرفیت‌های نهفته کشور در این حوزه و همچنین ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق این حوزه ایجاد کرده است.

با ایجاد خط حمایتی از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان‌ها، بیش از ۲۰۰ شرکت خصوصی فناور، ۱۸۶ شرکت دانش بنیان و ۴۴ شرکت خلاق گیاهان دارویی و طب سنتی در این حوزه فعالیت می‌کنند تا محصولاتشان به بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه شود.

اما توسعه این فضا نیازمند وجود سرمایه‌گذارانی است که با فضای کسب‌وکارهای گیاهان دارویی و اهمیت این حوزه آشنایی کافی داشته باشند. بر همین اساس، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در تجاری سازی فناوری‌های اولویت دار حوزه صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی در دستور کار ستاد قرار گرفت.

سرمایه‌گذاری در اولویت‌های خوشه‌هایی چون تولید مواد دارویی، کالای بهداشت، سلامت و طب سنتی، صنایع تبدیلی و فرآورده‌های غذایی، توسعه کشاورزی و زراعت گیاهان دارویی که بالغ بر ۲۰۰ شرکت خصوصی فناور، بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان و بیش از ۵۰ شرکت خلاق در این راستا مورد حمایتهای مادی قرار گرفتند.

یکی از سرفصل‌هایی که در معاونت علمی و فناوری مورد حمایت قرار می‌گیرد، ورود محصولات فناورانه به صنایع است. بر همین اساس حمایت و بسترسازی از فرآورده‌های حاصل از گیاهان در صنایع داروسازی، پزشکی و دامپزشکی، صنایع عطر، طعم، رنگ و خوشبو کننده‌های طبیعی و گیاهی، تولیدی افزودنی‌ها، مکمل‌ها، چاشنی‌ها و ادویه‌جات در دستور کار قرار گرفت.

با ایجاد زمینه تعامل و همکاری ستاد و صنایع، زمینه برای ورود گیاهان دارویی به صنایع تولیدکننده فرآورده آرایشی و بهداشتی، و همچنین کشاورزی روند روبه رشدی را پشت سر گذاشته است. همچنین در مسیر توسعه گیاه‌پزشکی نیز شرکت‌های فعال در حوزه تولید سموم و آفت‌کشهای گیاهی و تولید کودهای گیاهی محصولات خود را به بازار تجاری عرضه و نیاز صنایع را تامین کردند.

با استفاده از ظرفیت تولیدی شیرین کننده‌های گیاهی صنعت تولید نوشیدنی‌ها و با استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی، حوزه دم‌نوش‌های گیاهی توسعه یافت.

صنایع بزرگ تولید اسانس‌های گیاهی و داروهای نارکوتیک نیز از حمایت برای تعامل میان صنعت و فناوری بهره بردند.

در حالی که سال ۹۲ تنها ۱۵۰ شرکت در حوزه گیاهان دارویی فعالیت داشتند، اما این شرکت‌ها ضمن این‌که ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم خلاق قرار گرفتند، تعدادشان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق رسید.

این شرکت‌ها، بیش از پنج هزار فرآورده گیاهی و سنتی را با مجوز از سازمان غذا و دارو تولید می‌کنند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ