سرمایه گذاری ۲۴ میلیارد دلاری ب ام و برای خرید باتری
اقتصاد ایران: نگاهی به سفارش گذاری شرکت های خودروسازای به خوبی روندها را نشان می دهد. به زودی نایاب شدن برخی از عناصر مثل کوبالت و نیکل هم به کمبود تراشه افزوده خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، ب ام و ای جی، خود را با افزایش 11 درصدی تحویل خودروهای برقی به مشتریان در نیم سال اول 2021 وفق داده و بر اساس این گسترش تقاضا در بازار، به ثبت سفارش و ایجاد آمادگی پرداخته است.
اولیور زیپسه مدیر عامل ب ام و در مصاحبه با بلومبرگ گفته است که سال گذشته خرید باتری توسط ب ام و فقط 12 میلیارد یورو بود و امسال به 20 میلیارد یورو [معادل 23.8 میلیارد دلار] رسیده است. مقصد نهایی این باتری ها، خودروهای سدان i4، شاسی بلند iX و سایر مدل های برقی است که تا سال 2024 به دست مشتری می رسند. سال آینده هم نسل جدیدی از باتری ها در محصولات این شرکت به کار خواهند رفت.
زیپسه می گوید: «ما بازار را دنبال می کنیم. نیمه اول امسال [2021] نشان داد که سهم ما از بازار [خودروهای برقی] رو به افزایش است. ما درست در نیمه راه گذار از خودروهای بنزینی به برقی هستیم.»
حالا که به تدریج خودروسازان بزرگ دنیا کمبود شدید و فلج کننده تراشه ها و نیمه هادی ها را به سختی پشت سر می گذارند، کمبود در سایر قطعات و مجموعه های خودرو رخ نشان می دهد. در دوران گذار به خودروهای برقی، پیل و باتری ها، عناصری همچون کوبالت، نیکل و غیره، به تدریج به معضل خودروسازان تبدیل خواهند شد، چون بعید است که تدارک و تهیه آنها، پا به پای تولید افزایش پیدا کند و دیر یا زود کمبود این عناصر شبیه به کمبود تراشه به نقل اخبار تبدیل خواهد شد.
پیشگام و پیشاهنگ خودروسازان برقی، شرکت تسلا است که قراردادهای تأمین با معدنچیان را پیش از بقیه خودروسازان آغاز کرده است.
تمام باتری های مورد نیاز ب ام و را فقط یک کمپانی نمی تواند تأمین کند و از این رو کمپانی های امپرکس تکنولوژی Amperex Technology ، ایو انرژی EVE Energy از چین، سامسونگ اس دی آی کره جنوبی و نورثولت ای بی Northvolt AB سوئد تشکیل می دهند.
ارزش سهام شرکت باتری سازی کاتل CATL چین هم با انتشار خبر سفارش گذاری ب ام و 6.5 درصد رشد کرد. ارزش سهام ایو انرژی در شنژرن چین هم تقریباً همین مقدار افزایش پیدا کرد.
زیپسه می گوید: «ما چند هفته پیش گفته بودیم که نیمه دوم سال 2021 سخت تر از نیمه اول خواهد بود و حالا شاهد این وضعیت هستیم. این مشکل به این زودی رفع نخواهد شد.»
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه