روند بازگشایی مدارس اصفهان در هاله‌ای از ابهام

اقتصاد ایران: اصفهان- با وجود نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس هنوز تکلیف حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس مشخص نیست.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، آموزش مجازی ۱۸ ماهی می‌شود جای شور مدرسه را گرفته است، آموزشی که به گواه بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران حوزه آموزش هرگز جایگزین خوبی برای آموزش حضوری نبود تا چیزی شبیه به یک فاجعه در آموزش کشور رخ دهد، فاجعه‌ای که تداوم یا پایان آن در سال تحصیلی پیش رو همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

وظیفه ما بازگشایی مدارس است

محمد اعتدادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص بازگشایی مدارس اظهار داشت: این روزها دغدغه بازگشایی مدارس مسئله مهم معلمان و دانش آموزان سراسر کشور است، بسیاری از دانش آموزان در ۱۸ ماه گذشته و در این شرایط بحرانی از آموزش مجازی خسته شدند و خواستار حضور در مدرسه هستند.

وی افزود: در راستای دغدغه معلمان و دانش آموزان و درخواست آنها وظیفه ما است که برای بازگشایی در مهر ماه آماده شویم که این بازگشایی بر خلاف سال گذشته که ۱۵ شهریور بود امسال به اول مهرماه موکول شده است و در این روز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه امسال تمام تلاش خود را برای بازگشایی درست مدارس در مهرماه خواهیم کرد، ادامه داد: بازگشایی مدرسه به صورت نمادین در یکی از مدارس استان با حضور مسئولان و با حضور مجازی دانش آموزان برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از آبان ماه بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا در آن مقطع به صورت تدریجی و آرام آرام مدارس به صورت ترکیبی حضوری و غیر حضوری ادامه می‌دهیم، تا زمانی که ستاد ملی کرونا برای بازگشایی ۱۰۰ درصدی مدارس به صورت حضوری تصمیم‌گیری و ابلاغ نکند نمی‌توانیم مدارس را باز کنیم.

سلامت دانش‌آموز و معلم تقدم دارد

اعتدادی با بیان اینکه تأمین سلامت دانش آموزان، معلمان و مدیران برای ما تقدم دارد، اضافه کرد: در خصوص کرونا ما با مسئله پیچیده‌ای رو به رو هستیم، اکثر دانش آموزان از وضعیت موجود ناراضی هستند اما مسئله سلامت نیز اهمیت بالایی برای ما دارد که این کار را سخت می‌کند، البته در همه وضعیت‌ها کادر مدرسه و معلمان در مدارس برای آموزش حاضر هستند.

وی در خصوص کیفیت آموزش مجازی تصریح کرد: در ۱۸ ماه گذشته شرایط خاصی را تجربه کردیم شرایطی را که تجربه نکرده بودیم و موفق شدیم از صفر خود را جلوتر بیاوریم، شاد مشکلاتی داشت که کُند بودن این سامانه از مهم‌ترین مشکلات بود اما اقدامات خوبی انجام شد و رایزنی‌هایی در حال انجام است تا این برنامه ارتقا پیدا کند، در این راستا طی جلسه دیروز با وزارت آموزش و پرورش اعلام شد این وزارت با شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات برای اینترنت معلمان و دانش آموزان مذاکرات داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص نحوه اخذ شهریه مدارس در شرایط آموزش مجازی ابراز داشت: اخذ شهریه در مدارس غیر دولتی مجاز است اما در مورد مدارس دولتی تاکید کردیم مدرسه‌ای وجه دریافت نکند و هر مدرسه وجهی را درخواست کرده خاطی است و خانواده‌ها می‌توانند به صورت آنلاین یا حضوری از این مدارس شکایت کنند.

پایه‌های اول و دوم آموزش حضوری بیشتری دارند

وی با تاکید بر تقدم آموزش حضوری بر آموزش مجازی گفت: این تقدم در پایه‌های اول و دوم بیشتر است و دیده شده دانش آموزان برای نوشتن نیز مشکل داشتند، البته که این مشکل سراسری است اما تمرکز ما حداقل برای این دو پایه بر آموزش حضوری یا پررنگ‌تر بودن آن در آموزش ترکیبی است.

اعتدادی با بیان اینکه در شیوه نامه بازگشایی مدارس ذکر به مدارس اعلام خواهد شد که چند نفر می‌توانند برای آموزش حضوری در مدرسه حاضر شوند، افزود: اگر در آبان ماه مدارس حضوری شد پایه‌های اول، هفتم و دهم می‌توانند برای حضور در مدرسه فرم تهیه کنند اما برای هیچ پایه‌ای اجباری برای تهیه فرم مدارس نداریم.

تمایل نمرات دانش آموزان به سطح متوسط

همچنین حسینی مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو باخبرنگار مهر اظهار داشت: در حوزه برنامه‌های درسی رسمی و کتب مدارس برنامه سنجش یادگیری دانش آموزان و در رده‌های اول، دوم و ششم دروس فارسی، ریاضی و اجتماعی را مورد سنجش قرار دادیم که از این روش بتوانیم میزان یادگیری آموزش مجازی را بررسی کنیم.

وی در خصوص نتایج این سنجش تصریح کرد: دانش آموزان در پایه‌های ابتدایی به صورت توصیفی مورد سنجش قرار می‌گیرند که به چهار سطح «خیلی خوب»، «خوب»، «قابل قبول» و «نیازمند به تلاش بیشتر» تقسیم می‌شوند، طبق این سنجش تعداد دانش آموزان «نیازمند به تلاش بیشتر» در این سه درس کاهش یافته، از سوی دیگر تعداد دانش آموزانی که موفق به کسب نمره «خیلی خوب» شده‌اند کاهش یافته است که نشان از میل سطح یادگیری دانش آموزان به حد متوسط است.

مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص سنجش بحث روانی عدم حضور دانش آموزان در مدارس گفت: از حدود ۲۳۰ هزار نفری که از پایه‌های چهارم تا ششم مورد سنجش روانی قرار گرفته‌اند یافته‌ها نشان داد با نرفتن مدرسه دانش آموزان دروس را آنطور که باید یاد نمی‌گیرند، همچنین آنها انگیزه برای یادگیری ندارند که طبیعی ست زیرا هنوز هدایت تحصیلی نشده‌اند و ایجاد این انگیزه در آموزش حضوری به عهده معلم است.

وی با بیان اینکه در آموزش مجازی اتفاقات خوبی مثل همکاری خانواده‌ها به خصوص مادران برای آموزش رخ داده، بیان داشت: ۵۰ درصد بچه‌ها با آموزش مجازی احساس تنهایی می‌کنند که این آسیب‌هایی را به دنبال دارد و این یکی از دلایل لزوم بازگشایی مدارس است.

مدرسه رفتن مثل غذا خوردن است

حسینی ادامه داد: یک حقیقت بسیار مهم در بحث آموزش پرورش ما این است که دو نگاه به این بحث وجود دارد، بخشی که آموزش و پرورش را یک سازمان کنار زندگی می‌بینند که می‌تواند اولویت باشد یا خیر اما یک نگاه دیگر این است که آموزش و پرورش، درس خواندن و مدرسه خود زندگی است و کنار زندگی نیست که اولویت دوم باشد و کنار گذاشته شود.

وی تاکید کرد: در حقیقت خود آموزش و پرورش برای زندگی اولویت اول است و این دو بخش نیز جداشدنی نیست و دانش‌آموز در وضعیت فعلی باید مدرسه برود تا آسیب نبیند، مدرسه یعنی یعنی نحوه راه رفتن، حرف زدن و ارتباط گرفتن اگر بچه مدرسه نرود در تعلیم و نیز در آموزش نگران کننده است، مدرسه، آموزش و پرورش و درس خواندن مثل غذا خوردن است و اگر کودک چند ماه مدرسه نرفت باید نگران بشویم.

اصلاً نباید مدارس بازگشایی شود

همچنین محمدرضا مراثی اپیدمیولوژیست در این ارتباط در خصوص بازگشایی مدارس گفت: ابتدا لازم است تحلیل کلی روند بستری کووید ۱۹ گفته شود تا تحلیل واقع بینانه داشته باشیم، در آخرین روند بستری که بی ربط به اصفهان نیز نیست، تقریباً از اوایل شهریور پیک پنجم کرونا را پشت سر گذاشتیم و به سمت نزول حرکت می‌کنیم.

وی افزود: در استان اصفهان قله پیک پنجم حدود پنجم شهریور داشتیم و بستری‌های کرونا سه هزار و ۶۰۰ نفر بود که بدترین وضعیت پاندمی بود ومیزان فوتی ۵۰-۶۰ نفر اعلام شد، از پنج شهریور شرایط پاندمی نزولی بود و آمار به سه هزار و ۴۸۰ کاهش یافته، اما در روند نزول پیک‌ها برخی از مسئولان فکر می‌کنند بیماری کنترل شده در حالی که ویروس هوشمند است، یک مدت در گردش است بعد از مدتی تا وقتی آرام شود موج بعدی در صورت نبود اقدام پیشگیرانه شروع می‌شود.

این اپیدمیولوژیست با تاکید بر اینکه نباید خام باشیم ادامه داد: مسئولان تصمیم گیرنده نباید فکر کنند تلاش‌ها باعث سیر نزولی است و این وضعیت ادامه دار است زیرا این تفکر غلط است، نمی‌گویم اقدامات مسئولان بی اثر است اما نباید خام بود.

مراثی تصریح کرد: اصلاً نباید در شرایط فعلی مدارس بازگشایی شود زیرساخت‌هایی که گفته شده هست، اصلاً وجود ندارد، یکی از استراتژی‌های مهم کنترل بیماری ایمنی گله‌ای است که باید رعایت شود، اما اصلاً استراتژی‌ها در کشور اجرایی نشده، قبلاً می‌گفتیم ۷۰ درصد واکسینه شود شرایط نرمال می‌شود اما الان در بهترین حالت زیر ۳۰ درصد واکسینه شده‌اند.

کرونا و چالش‌هایش گویا دست از سر بشر بر نمی‌دارد و هر روز با نشان داده چهره جدیدی از خود همه برنامه ریزی ها را دچار تغییر و تحول می‌کند اما آنچه برآورد می‌شود این است که چنانچه مسئولان همه بخش‌ها به صورت واقعی تابع مصوبات ستاد کرونا و هشدارهای وزارت بهداشت باشند می‌توان امید داشت که در بازه زمانی کمتری به پایان پاندمی کرونا برسیم و بار دیگر فضای سوت و کور مدارس با صدای شاد و پر از هیجان کودکان و نوجوانانمان جانی دوباره بگیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ