رئیس اتاق مشترک ایران و عراق :

سفرای ایرانی باید عاملانِ "دیپلماسی اقتصادی" باشند

اقتصاد ایران: رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان این که سفرای ایرانی باید عاملانِ "دیپلماسی اقتصادی" باشند گفت: ما اروپا را دیگر آلمان و فرانسه و انگلیس نمی‌دانیم و با همه کشورهای اروپایی رابطه برقرار خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،یحیی آل اسحاق با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به عراق گفت: اولویت ما کشورهای همسایه و پیگیری قرارداد 25 ساله با چین و نیز توسعه همکاری با هند و روسیه است.

وی افزود: ما اروپا را دیگر آلمان و فرانسه و انگلیس نمی‌دانیم و با همه کشورهای اروپایی رابطه برقرار خواهیم کرد.

آل اسحاق با بیان اینکه به گفته امیر عبداللهیان همه سفارتخانه‌های ایران در اختیار بخش اقتصادی و فرهنگ خواهند بود، ادامه داد: سفرای ما باید عاملینِ توسعه روابط عملیاتی باشند.

وی با اعلام اینکه دیپلماسی در جهت توسعه اقتصادی هدایت خواهد شد، ابراز امیدواری کرد با شکل‌گیری چنین روندی یکی از محور‌های اقتصاد کلان کشور سروسامان خواهد گرفت.

آل اسحاق با اشاره به این که 15 کشور همسایه ما در سال 1200 میلیارد دلار صادرات و واردات دارند گفت ما می‌توانیم بین 200 تا 300 میلیارد دلار با این کشورها وارد تعامل شویم.

وزیر اسبق بازرگانی همین آمار را موجبِ رفع بخش اعظمِ مشکلات اقتصادی کشورمان دانست و تصریح کرد: با ترکیه تا حد 30 میلیارد دلار صادرات انرژی خواهیم داشت و این رقم با کشور افغانستان در حد چند میلیارد دلار بسته شده است.

آل اسحاق خاطرنشان ساخت: اگر مشکلات روابط تجاری را بر طرف کنیم، بخش اعظم این روند به دیپلماسی اقتصادی ما و جایگاه وزارت خارجه بازمی‌گردد.

وی همچنین اهمیت‌دادن به مقوله تجارت و سفرا و سازمان‌ها را تا امروز در سطحی منفی توصیف کرد و یادآور شد: ما در سطح دنیا رایزن‌های بازرگانی داریم که شمار آن‌ها از 7 رایزن فزونی نمی‌گیرد.

آل اسحاق با اعلام اینکه با رویکرد قبلی نمی‌توان به 200 میلیارد دلار تجارت جهانی دست‌یافت، افزود: اگر رویکرد جدید در راستای قرارداد با چین و روسیه و هند و... مدیریت شود، بدین معناست که باید روابط تجاری و اقتصادی با دنیا را جزئی از محورهای اولیه تصمیم‌گیری‌ها در نظر گیریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد که سفرای ایرانی باید در راستای روابط اقتصادی و افزایشِ این حجم مورد بازخواست قرار گیرند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ