مقام مسئول در نظام بانکی:

تامین منابع مالی نسبتا ارزان در قیاس با تورم داریم

اقتصاد ایران: مقام مسئول در نظام بانکی گفت: تامین منابع مالی نسبتا ارزان با بهره ۱۸ درصد همراه با تورم ۴۰ درصدی انتظارات را از نظام بانکی بالا برده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، رضا دولت آبادی بعدازظهر امروز در میزگرد «مانع زدایی و پشتیبانی از تولید» که در حاشیه سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: نظام تامین مالی در اقتصاد کشور بانک محور است و تولیدکننده در تامین مالی وابستگی شدیدی به بانک دارد.

وی افزود: تامین منابع مالی نسبتاً ارزان با بهره ۱۸ درصد همراه با تورم ۴۰ درصدی انتظارات را از نظام بانکی بالا برده است. پیش از تحریم از طریق ال سی های مدت دار، فاینانس و … بخشی از تامین مالی انجام می شد اما در حال حاضر بار اینها به بانکها تحمیل شده است.

وی گفت: به موضوع درآمد کسب شده بانک ها از محل کارمزد خدمات انتقاد می کنند در حالیکه ما حتی قیمت تمام شده خدمات را نمی توانیم بگیریم تا فشاری به تسهیلات وارد نشود.

دولت آبادی افزود: بعضاً انتقاداتی می شود که سودآوری و بازدهی که بانک ها می گیرند قابل قبول نیست اما واقعیت این است که اگر شرایط بهینه بود الان وضعیت ترازنامه بانک ها به این شکل نبود.

وی ادامه داد: انتقاد وارد است اما در بسیاری از موارد بانکها معلول هستند و علت جای دیگر است. در پشت صحنه به بانکها تکالیف و آیین نامه هایی تحمیل شده که مردم را ناراضی کرده و مردم گله را به بانک وارد می دانند. متقاضی برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می کند و ما باید موارد زیادی همچون عدم تعهد ارزی را بررسی کنیم و مردم اینها را سخت گیری می دانند در حالی که موارد صحیحی است و اگر این مسائل بدیهی را در اعتبار سنجی انجام ندهیم دچار مشکل می شویم.

دولت آبادی تصریح کرد: عدم وجود پایگاه های یکپارچه برای رصد مشتریان مشکل زا شده و همین موضوع تبدیل به مانع شده است.

وی افزود: در سال ۹۲ بانک تجارت قدرت اعتبار ۴۰۰ میلیون دلاری یا معادل ریالی این مبلغ داشت اما امروز قدرت اعتبار ۴۰ میلیون دلار یا معادل ریالی این مبلغ شده است. این مشکل به تولیدکننده و شرکتهای بزرگ فشار وارد می کند. سالهاست افزایش سرمایه نداده ایم و ۳ درصد نقدی بوده و ۹۷ درصد در اثر تجدید ارزیابی ها بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ