آیا اسلام توصیه به "کم‌فرزندی" کرده است؟! + فیلم

اقتصاد ایران: آیا کلام حکیمانه قِلَّةُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ "کمى عائله یکى از دو آسایش است!" به معنای توصیه به کم‌فرزندی است؟! یک پژوهشگر و نویسنده حوزه جمعیت در پاسخ به این شبهه توضیح می‌دهد که پیام این روایت چیست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، امام علی (علیه‌السلام) در کلامی نورانى مى‌فرمایند: «کمى عائله یکى از دو آسایش است»; "قِلَّةُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ" اما برخی از این حدیث مفهوم "تحدید نسل" را برداشت می‌کنند، اینکه دین اسلام به کمی فرزندان توصیه کرده است!

 بعضى معتقدند که این کلام حکیمانه ناظر به مسئله تحدید نسل است و جامعه اسلامى را دعوت مى‌کند که در صورت کمبودها، موالید را کنترل کنند مبادا به زحمت بیفتند! در حالى که این جمله چنین مفهومى را ندارد بلکه تنها بیان واقعیت است و تسلى خاطرى است براى کسانى که فرزندان کمى دارند و از آن رنج مى‌برند؛ درست مثل این که هرگاه کسى مرکبى نداشته باشد به او مى‌گویند: نداشتن مرکب، سبب آسودگى از هزینه‌هاى مختلف آن است.

انسان در دو حالت از نظر زندگى مادى در آسایش است: نخست این که مال و درآمد فراوانى داشته باشد که جوابگوى عائله او باشد، هر چند عائله‌اش سنگین به نظر رسد و راه دیگر این که اگر درآمد او اندک است، افراد خانواده او نیز کم باشند تا به زحمت نیفتد؛ این در واقع تسلى خاطر براى کسانى است که فرزندان کمى دارند و از کمى فرزندان رنج مى‌برند، مثل این که در میان مردم معمول است که اگر کسى خانه کوچکى داشته باشد به او مى‌گویند "غمگین نباش مشکلات تو کمتر است."

اما در کلیپ زیر صالح قاسمی، پژوهشگر و نویسنده حوزه جمعیت به تبیین این موضوع پرداخته است و  به این شبهه پاسخ می‌دهد که پیام روایت "قِلَّةُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ" چیست؟

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ