کندانسور چیست ؟

اقتصاد ایران: در این مقاله قصد داریم شما را با کندانسور و کاربرد آن در صنایع برودتی آشنا کنیم و همچنین انواع مدل های کاربردی را به شما معرفی و به بررسی اجزا و نحوه کار هر کدام بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، کندانسور یا چگالنده دستگاهی می باشد که گرما را از ماده درون خود که معمولا به صورت گاز می باشد میگیرد و به محیط اطراف منتقل می کند و باعث تغییر حالت گاز به مایع می شود.

این مبدل حرارتی در ابعاد و مدل های متفاوتی طراحی و تولید می شود و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که در اینجا قصد داریم کاربرد کندانسور در سیستم های برودتی تراکمی را به شما توضیح دهیم.

مبدل حرارتی دیگری که در تجهیزات برودتی استفاده می شود اواپراتور می باشد که شما می توانید برای آشنایی کامل با این قطعه به مقاله اواپراتور مراجعه نمایید و از نظرات متخصصین بهره ببرید.

عملکرد کندانسور در سیستم های برودتی به این صورت می باشد که گاز مبرد پس از فشرده سازی در کمپرسور بسیار داغ می شود و برای خنک شدن وارد کندانسور می شود در این مرحله گرمای مبرد به محیط بیرون منتقل می شود و به دلیل فشار بالای گاز پس از خنک شدن به مایع تبدیل می شود و به سمت اواپراتور هدایت می شود که البته قبل از ورود به اواپراتور با عبور از شیر انبساط دچار افت فشار شدید می شود و پس از ورود به اواپراتور به دلیل فشار بسیار پایینی که دارد تمایل به تبخیر شدن پیدا می کند و با دریافت گرمای محیط از حالت مایع به گاز تبدیل می شود و مجدد به کمپرسور باز میگردد و چرخه سیکل تبرید تراکمی ادامه می یابد.

همانطور که در بالا متوجه شدین کندانسور ها نقش بسیار مهمی در سیستم های برودتی دارند و عملکرد آن بر روی دیگر بخش ها تاثیر بسزایی می گذارد که در ادامه شما را با انواع کندانسور ها آشنا و ساختار هر کدام را توضیح می دهیم.


انواع کندانسور

کندانسور هوایی 
هوایی با جریان طبیعی ( بدون فن )
هوایی با جریان اجباری ( فن دار )
کندانسور آبی 
پوسته و لوله
لوله ای دوبل
پوسته و کویل مارپیچ
کندانسور تبخیری


کندانسور هوایی

در این مدل با استفاده از جریان طبیعی یا اجباری هوا عملیات خنک سازی انجام می شود و مهمترین بخش این دستگاه کویل آن می باشد که جنس آلیاژهای مورد استفاده و نحوه طراحی و ساخت آن تاثیر بسزایی در عملکرد آن دارد.

جهت مطاله کامل در زمینه این مدل کندانسور های می توانید به مقاله کندانسور هوایی مراجعه نمایید و همچنین از نظرات متخصصین در این زمینه بهره ببرید.

کندانسور هوایی بدون فن

 

این دستگاه شامل یک کویل می باشد که معمولا از لوله های مسی با فین های آلومینیومی فاصله دار ساخته شده است در این نوع کندانسور عملیات خنک سازی توسط جریان طبیعی هوا انجام می شود به این صورت که مبرد بسیار داغ درون کویل حرارت خود را به لوله ها و فین ها منتقل می کند و سپس به هوای اطراف کویل منتقل می شود.

بر اساس قوانین ترمودینامیک هوا پس از گرم شدن سبک می شود و به سمت بالا حرکت می کند و از کویل خارج و هوای تازه و خنک جایگزین می شود که درنتیجه یک جریان گردش طبیعی هوا به وجود می آید که گرمای مبرد را به محیط اطراف منتقل می کند.

این مدل معمولا در ظرفیت های پایین طراحی و تولید می شود که در یخچال های خانگی و فروشگاهی کاربرد دارد و در سیستم های برودتی صنعتی استفاده نمی شود.

کندانسور هوایی فن دار

 

در این مدل معمولا یک یا چند فن بر روی کویل کندانسور قرار میگرد و جریان هوا  را با سرعت از روی فین ها و لوله ها عبور می دهد و عملیات انتقال حرارت به سرعت انجام می شود.

ساختار کویل این کندانسور به این صورت می باشد که فین ها با فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار دارند و سطح تماس و میزان هوای برخوردی با سطح افزایش می یابد در نتیجه ظرفیت دستگاه افزایش می یابد و می توان از این دستگاه در سیستم های برودتی کوچک تا بسیار بزرگ و صنعتی استفاده نمود.

جنس لوله های کویل معمولا مس با فین های آلومینیومی می باشد ولی در ساختار آن از آلیاژ های دیگری هم استفاده می شود به عنوان مثال در سیستم های برودتی آمونیاکی باید از لوله های استیل استفاده شود تا دچار خوردگی نشود و یا در مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب از کندانسور های گلدن فین استفاده می کنند که جنس فین های آن متفاوت می باشد و طول عمر بیشتری نسبت مدل آلومینیومی دارد ولی ضریب انتقال حرارت آن کمتر می باشد.

کندانسور آبی

در این مدل کندانسور به جای هوا از آب برای خنک سازی مبرد استفاده می شود و در حال حاظر بین مدل های معرفی شده تنها کندانسور پوسته و لوله کاربردی می باشد و دو مدل دیگر به دلیل مشکلات و نقص هایی که داشتند کنار گذاشته شدند.

کندانسور های آبی فضای کمی را اشغال میکند و ظرفیت بالایی دارند به این دلیل که آب نسبت به هوا ظرفیت گرمایی بیشتری دارد و مبرد را سریعتر و بیشتر خنک می کند.

استفاده از این نوع کندانسور در مناطق با آب فراوان بسیار کاربردی می باشد به این دلیل که نیازی به سیستم خنک کننده آب ( برج خنک کننده ) نداریم و میزان مصرف انرژی کاهش می یابد.

عملکرد کندانسور پوسته و لوله به این صورت می باشد که آب یا مایع واسط درون لوله ها در گردش می باشد و مبرد در پوسته جریان دارد که با این لوله ها برخورد و حرارت خود را به مایع درون لوله منتقل می کند و از حالت گاز به مایع تبدیل می شود.

از کندانسور های پوسته و لوله در سیستم های برودتی که نیاز به دماهای بسیار پایین دارند استفاده می کنند به عنوان مثال در تونل های انجماد که دمای کمتر از منفی 40 درجه را فراهم می کند کندانسور پوسته و لوله بسیار کاربردی می باشد.

برای مطالعه کامل در زمینه انواع کندانسور های آبی و جزئیات بیشتر می توانید به مقاله کندانسور آبی مراجعه نمایید و از مشاوره تخصصی رایگان کارشناسان بهره ببرید.

کندانسور سردخانه چیست ؟

کندانسور سردخانه معمولا از نوع هوایی فن دار یا پوسته و لوله می باشد که باید از ظرفیت مناسبی برخوردار باشد تا بتواند در کنار دیگر تجهیزات برودتی عملیات خنک سازی را به خوبی انجام دهد.

کندانسورهای سردخانه معمولا از ظرفیت های بالایی برخوردار هستن و بر اساس منطقه آب و هوایی و دمای محیط سردخانه انتخاب می شوند.

در این مقاله کندانسور ها را به صورت خلاصه توضیح دادیم و برای دریافت اطلاعات تکمیلی به صفحه کندانسور مراجعه نمایید.

قیمت کندانسور

قیمت کندانسورها بر اساس ظرفیت و مدل متفاوت می باشد و در ظرفیت و مدل یکسان کیفیت ساخت کندانسور در قیمت آن تاثیر گذار می باشد این دستگاه باید بر اساس کاربری که دارد در فشار های بسیار بالاتری تست شود تا مطمئن باشیم در طولانی مدت دچار مشکل نمی شوند و همچنین راندمان اسمی آن نزدیک به راندمان واقعی  باشد.

در مقایسه قیمت مدل های مختلف کندانسور می توان گفت که کندانسور هوایی فن دار نسبت به پوسته و لوله گرانتر می باشد و آن هم به دلیل وجود فن ها می باشد ولی در نکته مهم دیگری که باید مد نظر شما باشد هزینه تعمیر و نگهداری کندانسور آبی است که نسبت به مدل هوایی بسیار بیشتر است.

انتخاب کندانسور

انتخاب کندانسور کار بسیار دشواری می باشد و باید بر اساس محاسبات دقیق یک متخصص انجام شود انتخاب ظرفیت درست کندانسور بر اساس ظرفیت کمپرسور و اواپراتور و همچنین آب و هوای منطقه می باشد که این انتخاب در طول عمر و عملکرد درست سیستم برودتی تاثیر گذار می باشد.

اختلاف دمای کندانسور هوایی با هوای محیط باید به اندازه استاندارد دستگاه باشد تا بتواند عملیات خنک سازی مبرد را به درستی انجام دهد هرچه دمای محیط بیشتر باشد ظرفیت کندانسور هوایی کاهش می یابد و در مناطق با آب و هوای گرم و خشک نمی توان از این مدل استفاده نمود و باید از کندانسور آبی پوسته و لوله استفاده نماییم.

امیدواریم که در این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید و برای مطالعه اطلاعات بیشتر در زمینه تجهیزات برودتی به همراه مشاوره تخصصی رایگان به وبسایت صنایع برودتی نوری مراجعه نمایید.


برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ