نقش مهم دوغارون در حوزه صادرات و ترانزیت کالای کشور

اقتصاد ایران: مشهد-مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در حاشیه سفر به شهرستان تایباد و بازدید از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان گفت: جاده بین المللی دوغارون - اسلام قلعه یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی بین ایران و افغانستان است که آماده بهره برداری است

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران،جواد هدایتی افزود: با اجرای این طرح که از پارسال آغاز شده است بستر تردد روزانه چهار هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل سنگین و سبک در این مسیر فراهم می‌شودو برای این طرح حدود ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شد که می‌تواند نقش موثری در سرعت بخشیدن به تردد ناوگان حمل و نقل بین المللی ایران و افغانستان داشته باشد.

وی گفت: بیش از ۶ دهه در زمینه جاده پایانه مرزی دوغارون به کشور افغانستان اختلاف وجود داشت که با روابط و گفتگو بین ۲ کشور این اختلاف که از اجرای طرح جامع پایانه مرزی جلوگیری می‌کرد برطرف شد و از این پس این طرح نیز اجرا می‌شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اشاره به ساماندهی پایانه‌های مرزی کشور افزود: این امر با هدف رونق حوزه صادرات و ترانزیت در پایانه‌های مرزی در دستور کار سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای کشور قرار گرفته است.
هدایتی با بیان اینکه ایران سالانه پنج میلیارد دلار تجارت مستقیم و ۲ جانبه با کشور افغانستان دارد گفت: در شرایط شیوع کرونا در پنج ماه نخست امسال حوزه ترانزیت کالا به کشور‌های همسایه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۰ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: در حال حاضر ۲۵ پایانه مرزی در کشور فعال هستند که فراهم کردن زیرساخت‌های لازم با هدف تسهیل در حوزه‌های مختلف و روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه در اولویت قرار دارد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور امروز به همراه مدیران استانی و شهرستانی راهداری، از روند بهسازی جاده بین المللی دوغارون - اسلام قلعه و پروژه‌های عمرانی پایانه مرزی دوغارون بازدید کرد.
پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، با قدمت ۱۰۰ ساله، در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل این استان است که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.
بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالا‌های تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک‌های مرزی آن کشور‌ها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.
شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد متشکل از ۲ بخش مرکزی و میان ولایت با ۳۸ روستا در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ