تلاش دانش بنیان ها در تسخیر بازار گیاهان دارویی

اقتصاد ایران: یک شرکت دانش‌بنیان در صنعت گیاهان دارویی بیش از ۳۵ مدل عرقیات گیاهی تولید کرده که تمام محصولات آن ارگانیک است و هیچ فرآورده شیمیایی داخل محصولات استفاده نمی‌شود. این محصولات به کشورهایی از جمله عراق، افغانستان، عمان، آمریکا و آلمان صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، صنعت گیاهان دارویی یک منبع عظیم اقتصادی و با ارزش افزوده بسیار بالا در ایران است. چون گیاهان دارویی به صورت فصلی کشت و تولید می‌شوند در نتیجه برای استفاده در طول سال لازم است مورد فرآوری قرار بگیرند که یکی از گام‌های موثر، خشک کردن گیاهان دارویی است و بعد از آن تولید فرآورده‌هایی مثل عرقیات، اسانس و عصاره است.

"علی ابراهیمی" مدیر تولید یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی گفت: مجموعه این شرکت بر روی گیاهان دارویی کار می‌کند و شروع کار ما با تولید عرقیات گیاهی و خالص‌سازی اسانس این گیاهان است و در مرحله بعدی نیز شربت‌های گیاهی تولید شده و در ادامه نوشیدنی‌های گیاهی توسط این شرکت تولید خواهند شد و در برنامه بلندمدت این مجموعه تولید این داروهای گیاهی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما در روند تولید محصولات این شرکت و در 5 سال به 35 مدل عرقیات دست پیدا کردیم که این روند ادامه خواهد داشت و هر سال محصولات بیشتری تولید خواهند شد که از جمله این عرقیات "کاسنی، بید، خارشتر، خارمریم، طارونه و چهل گیاه" است. "گیاه آویشن" به صورت دمنوش توسط مردم استفاده می‌شود که در این شرکت دانش‌بنیان، نحوه تقطیر آن را بدست آورده و از آن عرقیات گیاهی تولید کردیم که برای گوارش افراد بسیار مفید است. "گیاه شوید" به صورت گیاه خشک در غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروز در شرکت، "عرق شوید" تولید می‌شود که برای پایین آوردن چربی خون مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مهم‌ترین محصولی که توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود گلاب است که خواص زیادی دارد و مهم‌ترین خواص آن بالا بردن ایمنی بدن است.

ابراهیمی با بیان اینکه محصولات این شرکت به طور مرتب مورد آزمایش‌های شیمیایی و میکروبی قرار می‌گیرد، گفت: با انجام این آزمایش‌ها ما هم از لحاظ ترکیبات محصول و هم از لحاظ سالم بودن آن خیالمان راحت است. این مجموعه یکی از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های منطقه را در اختیار قرار دارد و تمامی آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی را خودمان انجام می‌دهیم و هر محصولی قبل و بعد از بسته‌بندی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. با شروع به کار شرکت، بسیاری از کشاورزان، زمین‌هایی که سال‌ها رها کرده بودند زیر بار کشت گل محمدی بردند؛ مهم‌ترین مزیت محصولات این شرکت ارگانیک بودن آن است و هیچ فرآورده شیمیایی داخل محصولات خود استفاده نمی‌کنیم و مزیت بعدی ما استفاده از گیاهانی است که سال‌ها کشاورزان از کاربرد آن بی‌اطلاع بودند و با تحقیق بر روی این گیاهان، محصولی تولید کردیم که نیاز به گیاهی که کشت خاصی داشته باشد یا شرایط نگهداری خاصی داشته باشد، ندارد.

"عباس‌علی میرگنجانی" مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان نیز گفت: من از اول تحصیلاتم به دنبال کار و اشتغال بودم و در مسیر حرکتم همیشه این حسرت را می‌خوردم که چرا یک کار پایدار در این حوزه انجام نمی‌شود و در همین راستا یک کار خوب  را براساس فرآوری گل محمدی، گل رز و همه گیاهان دارویی که در مناطقی از کشور بسیار بکر و فراوان هستند و درآمد خانوار کشاورز ایرانی را تامین می‌کنند، آغاز کرده و یکی از بهترین مجموعه‌های ایرانی را راه‌اندازی کردیم که بعد از تاسیس شرکت، بسیاری از کشاورزان صاحب درآمد بیشتری شدند و تشویق شدند تا گل و گیاهان دارویی را به این کارخانه بیاورند.

وی ادامه داد:‌ این شرکت اشتغال‌زایی فراوانی برای مهندسان مکانیک، شیمی،‌ الکترونیک، مدیریت، مدیریت بازرگانی و همه رشته‌هایی که با صنعت تقطیر مرتبط هستند داشته است و یک تیم مهندسی کامل در این مجموعه به غیر از تیم کارگران ماهر ایجاد شده است و عمده نیروهای ما بومی هستند؛ ما به کشورهای اطراف از جمله تاجیکستان، افغانستان، عراق، عمان و مشخصاً با همکاری تعدادی از شرکت‌ها به آلمان و آمریکا صادرات داشته‌ایم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ