انتقاد سفیر ایران از تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه

اقتصاد ایران: سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل گفت: اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه یکی از علل اصلی به خطر افتادن وضعیت بشردوستانه در سوریه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه سوریه از سوی برخی کشورها یکی از علل اصلی به خطر افتادن وضعیت بشردوستانه در سوریه به شمار می‌آید و شورا حذف چنین تحریم‌هایی، حداقل در زمینه‌هایی نظیر طرح‌های زودبازده را خواستار شده است.

زهرا ارشادی در نشست شورای امنیت با موضوع تحولات سیاسی و وضعیت بشردوستانه در سوریه افزود: شورای امنیت طی قطعنامه ۲۵۸۵ از کشورهای عضو خواسته است گام‌هایی عملی برای رفع نیازهای فوری مردم سوریه اتخاذ کنند.

وی تصریح کرد: تأکید شورا از آن جهت اهمیت دارد که فعالیت‌های بشردوستانه موضوعی فراتر از تأمین نیازهای فوری مردم نیازمند به شمار می‌آید و حمایت از طرح‌های زودبازده در زمینه خدمات ضروری مانند آبرسانی، بهداشت، آموزش و مسکن را نیز شامل می‌شود.

زهرا ارشادی گفت: این درخواست نباید به گونه‌ای تعبیر شود که گویا اعمال تحریم در سایر زمینه‌ها قابل قبول بوده یا کمک به سوریه در سایر زمینه‌ها بویژه بازسازی کم اهمیت‌تر است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: از آنجا که قطعنامه ۲۵۸۵ نتیجه مصالحه از جمله توسط کشورهای اصلی تحریم کننده است، ما از آن‌ها می‌خواهیم به وعده‌های خود عمل کنند و تعهدات خود طبق آن قطعنامه را جدی بگیرند و همه تحریم‌های غیرقانونی علیه سوریه را لغو کنند.

وی افزود: تحت شرایطی که شورا از آن به عنوان یک وضعیت پیچیده بشردوستانه اضطراری یاد کرده است، حذف تحریم‌های یکجانبه از جمله به این دلیل نیز ضروری است که آن‌ها کارایی عملیات بشردوستانه در سوریه را که توسط سازمان ملل یا سازمان‌های غیردولتی بین المللی انجام می‌شوند، بطور جدی تضعیف می‌کند.

معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: از آنجا که بیشتر عملیات‌های بشردوستانه از داخل سوریه انجام می‌شود، باید این عملیات‌ها از جمله از طریق افزایش قابل توجه کمک‌های اختصاص داده شده تقویت و اطمینان حاصل شود که میزان آن‌ها متناسب با اندازه جمعیت نیازمند در مناطق تحت پوشش چنین طرح‌هایی است.

ارشادی اضافه کرد: کمک رسانی از طریق فرامرزی باید در تطابق کامل با اصول ارائه کمک‌های اضطراری بشردوستانه سازمان ملل باشد و تضمین شود که از این سازوکار برای حمایت مستقیم یا غیرمستقیم از گروه‌های تروریستی در داخل سوریه استفاده نمی‌شود.

سفیر کشورمان در سازمان ملل گفت: ما معتقدیم اجرای کامل، مؤثر و توأم با حسن نیت قطعنامه ۲۵۸۵، می‌تواند فراتر از رفع نیازهای فوری بشردوستانه مردم سوریه، پیامدهای مثبتی در زمینه‌های دیگر نیز داشته باشد و به ایجاد سطح خاصی از اعتماد که لازمه همکاری جهت حل و فصل مسالمت آمیز این بحران است، منجر شود.

معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: ما دوباره تأکید می‌کنیم که بحران سوریه باید به صورت مسالمت آمیز و طبق اصول حقوق بین الملل بویژه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دولتها، عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی آن‌ها و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی حل شود.

ارشادی گفت: برای ایجاد زمینه مساعد برای پایان دادن به درگیری در سوریه، همه نیروهای خارجی ناخوانده باید بدون هیچ پیش شرط و تأخیر این کشور را ترک کنند و با گروه‌های تروریستی نیز مقابله شود.

سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را وادار کند فوراً به تجاوزات خود علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد. چرا که اینگونه اقدامات ماجراجویانه نقض آشکار حقوق بین الملل است و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی را تهدید می‌کند.

ارشادی گفت: ما از فعالیت کمیته قانون اساسی که باید بر اساس آئین نامه آن و بدون دخالت خارجی یا جدول زمانی تحمیلی از خارج ادامه یابد، حمایت می‌کنیم و امیدواریم نشست بعدی آن به زودی آغاز شود.

وی افزود: ما همچنان به کمک به مردم و دولت سوریه برای اعاده وحدت و تمامیت ارضی سوریه و غلبه بر چالش‌های عظیمی که با آن مواجه هستند متعهد هستیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ