واردات لاستیک‌های ۲ میلیونی صحت ندارد

اقتصاد ایران: فعالان بخش حمل و نقل جاده ای کالا می‌گویند واردات لاستیک های ارزان قیمت از هند صحت ندارد و وزارت صمت اجازه نمی دهد محصولی ارزان تر از کالاهای تولید داخل در بازار عرضه شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،

به گزارش، اخیراً میان کامیون داران شایع شده بود که قرار است تعدادی از واردکنندگان لاستیک، نسبت به واردات لاستیک‌های ارزان قیمت بایاس (نخی) از هند با قیمت جفتی ۲ میلیون تومان و کمتر از یک چهارم تولید داخل، اقدام کنند.

در حال حاضر هر جفت لاستیک بایاس (نخی) سنگین تولید داخل از ۳ برند مشهور در سایز پُر مصرف ۱۲-۲۴ قیمتی بین ۸ میلیون و ۸۰۰ تا ۸ میلیون ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

بسیاری از خودروهای سنگین داخلی به دلیل فرسوده بودن، مصرف کننده لاستیک‌های بایاس هستند و لاستیک‌های رادیال یا سیمی عمدتاً در خودروهای با سن پایین‌تر مشتری دارند.

مقایسه قیمت تمام شده لاستیک‌های وارداتی با نرخ بازاری آنها

بر اساس اظهارات برخی واردکنندگان لاستیک سنگین، لاستیک‌های چینی نیز به دلیل افزایش کرایه حمل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (و همچنین سایر شرکت‌های کشتیرانی دنیا) با افزایش بی سابقه‌ای مواجه شده و به جفتی ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان رسیده است؛ این در حالی است که کرایه حمل هر کانتینر ۴۰ فوتی حامل لاستیک سنگین، ۸ هزار دلار است.

گفته می‌شود قیمت تمام شده واردات هر حلقه لاستیک ۱۲-۲۴ چینی یک و نیم و جفتی ۳ میلیون تومان است که با احتساب سود واردکننده، عوارض گمرکی، کرایه حمل جاده‌ای، خدمات بندری و… به جفتی ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

ضمن اینکه واردات لاستیک چینی از بندر شانگهای به بندرعباس حدود ۳ ماه طول می‌کشد؛ اما واردات لاستیک از بمبئی به بندر شهید رجایی ۳ هفته‌ای و بندر چابهار حداکثر دو هفته‌ای انجام می‌شود.

دبیر کانون کامیونداران: وزارت صمت اجازه توزیع لاستیک سنگین ارزان‌تر از تولید داخل را نمی‌دهد

احمد کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌های کامیون داران در گفت وگو با a> درباره واردات لاستیک‌های سنگین و ارزان قیمت هندی اظهار کرد: قطعاً چنین موضوعی صحت ندارد و هر برندی وارد کشور شود، قیمتِ بازار پیدا می‌کند.

وی افزود: هر جنسی که با قیمت ارزان هم وارد شود، وزارت صمت اجازه نمی‌دهد تا با همان قیمت پایین عرضه و توزیع شود؛ در حال حاضر کامیون‌های وارداتی دست دوم با قیمت ۷۰ هزار یورو وارد می‌شود؛ اما وزارت صمت اجازه ترخیص آنها به قیمت پایین را نمی‌دهد؛ الان عوارض و گمرکی کامیون‌های وارداتی با نرخ ۱۰۰ در هزار یورو محاسبه می‌شود و سپس اجازه می‌دهد تا واردکننده ای که کامیون را ۷۰ هزار یورو خریده، در اظهارنامه خود آن را ۱۱۰ هزار یورو ذکر کند.

تولیدکنندگان داخلی حاضر به نظام مند کردن قیمت لاستیک‌های خود نیستند

کریمی یادآور شد: در حال حاضر لاستیک سنگین تیوپلس را تنها یک برند داخلی تولید می‌کند بقیه کارخانجات داخلی، تیوپلس تولید نمی‌کنند؛ اما لاستیک بایاس را ۳ برند داخلی تولید می‌کنند که ۲ شرکت بیشترین میزان عرضه در بازار دارند؛ ما جلساتی با این دو تولیدکننده بزرگ لاستیک سنگین داخلی برگزار کردیم اما آنها دنبال نظام مند شدن بازار لاستیک کامیون نیستند و به هیچ عنوان حاضر نیستند با قیمت متعارف تر به اتحادیه‌ها، تشکل‌ها یا تعاونی‌های کامیون داران عرضه کنند.

مقایسه قیمت لاستیک‌های سنگین تولید داخل با وارداتی‌ها

وی افزود: لاستیک‌های تولید داخل حدود ۹ میلیون تومان در هر جفت، چینی تیوپلس بایاس حدود ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان و اروپایی‌ها هم از ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان بسته به برند آنها در بازار به فروش می رسند.

تولیدکنندگان داخلی لاستیک عامل وضعیت فعلی قیمت‌ها در بازار هستند

کریمی تصریح کرد: تولیدکننده‌های داخل عامل این وضعیت قیمت لاستیک سنگین هستند؛ تا زمانی که تولیدات داخلی ما نتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند، این وضعیت ادامه دارد؛ وقتی محصول تولیدکننده‌های داخلی ۲۰ سال است کیفیتشان تغییر نکرده، نباید انتظار داشت محصول داخلی بتواند رقابت کند؛ برخی لاستیک‌های سایز خاوری تولید داخل، بلافاصله پس از نصب، شیاردار می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک: اصلاً پیش فرض ارزان‌تر بودن لاستیک هندی به چینی صحت ندارد

احمدرضا متقی عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره واردات لاستیک بایاس از هند و ارزان‌تر بودن آن نسبت به لاستیک‌های داخلی و چینی اظهار کرد: پیش فرض مسأله چندان صحیح نیست چون تایرهای هندی همواره به عنوان لاستیک‌هایی که قیمت بالاتری از لاستیک‌های چینی دارند، مطرحند؛ تایرهای چینی دارای رنج گسترده‌ای از نظر قیمتی هستند و از ارزان تا گران قیمت را شامل می‌شود؛ لاستیک سنگین هندی از تایرهای چینیِ گران قیمت، حدوداً ۳۰ تا ۴۰ درصد درصد گران‌تر هستند.

لاستیک سنگین هندی اگر وارد شود، جفتی ۱۵ میلیون تومان است

وی درباره واردات تایرهای بایاس (نخی) سایز ۱۲-۲۴ به عنوان پُر مصرف ترین سایز لاستیک کامیونی از هند گفت: این نوع لاستیک به هیچ عنوان از تایرهای تولید داخل ارزان‌تر نیست؛ در حال حاضر قیمت هر تایر ۱۲-۲۴ بایاس هندی، ۲۲۰ دلار است که اگر با ارز متوسط ۲۵ هزار تومانی هم حساب کنیم، حدود ۱۱ میلیون تومان فقط بابت خرید این کالا باید هزینه کنیم؛ با توجه به افزایش هزینه حمل کالا در دنیا از جمله هند که تا ۴ برابر افزایش یافته، هزینه حمل کالا از هند به ایران نیز حدوداً ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته و با هزینه‌های بندری و حمل و نقل و سود بازرگان، در حال حاضر یک جفت لاستیک ۱۲-۲۴ بایاس هندی در ایران کمتر از ۱۵ میلیون تومان نخواهد بود.

واردات لاستیک سنگین از هند صرفه اقتصادی ندارد

متقی ادامه داد: بنابراین لاستیک‌های هندی در مقایسه با لاستیک‌های سنگین تولید داخل ۳۰ تا ۵۰ درصد گران‌تر است؛ به همین دلیل در حال حاضر واردات لاستیک سنگین از هند صرفه اقتصادی ندارد و واردکنندگان میلی برای واردات لاستیک بایاس هندی ندارد.

کرایه حمل دریایی لاستیک از چین ۴ برابر کرایه حمل از هند

وی یادآور شد: کرایه حمل از چین به بندر عباس حدود ۸ هزار دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی لاستیک کامیونی است که نسبت به دو سه ماه قبل، حدوداً ۴ برابر شده است؛ قیمت حمل این کالا از هند به بندر شهید رجایی هم ۲۲۰۰ دلار به ازای هر کانتینر است؛ در حال حاضر کشتیرانی مستقیم از هند به چابهار نداریم؛ ولی چون مسافت حمل کالا از هند نسبت به چین کمتر است، کرایه حمل نیز به یک چهارم کاهش می‌یابد؛ اما از آنجایی که قیمت لاستیک‌های هندی از تایرهای چینی بیشتر است، این تفاوتِ قیمتِ کالا، قیمتِ پایین ترِ کرایه حمل را پوشش می‌دهد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ