علامت سوال های بزرگ در برابر واکسن کرونا؛

سه چهارم افراد مبتلا شده در آمریکا واکسن زده بودند

اقتصاد ایران: سولات زیادی در مورد ویروس کرونا وجود دارد که پاسخی برای آنها نیست: آیا افزایش موارد ابتلا به کرونا به خاطر نوع دلتای آن است یا کاهش مصونیت در برابر ویروس یا بازگشت به زندگی عادی؟ آیا افراد واکسینه شده نسبت به دیگران آسیب پذیری بیشتری دارند؟

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، به نظر می‌رسد افرادی که در برابر کرونا واکسینه شده اند، با نرخ بالایی به کوئید 19 مبتلا میشوند. ولی مشخص نیست ابتلا به این بیماری در این افراد چه زمانی صورت می‌گیرد یا احتمال انتقال ویروس توسط آنها چقدر است. و حالا یک نگرانی دیگر روز به روز افزایش پیدا می کند که ممکن است افراد واکسینه شده نسبت به قبل در برابر بیماری آسیب‌پذیرتر شده باشند.

تحقیقات علمی چندانی در این مورد صورت نگرفته تا جواب قطعی به ما بدهد.  بنابراین سیاستگذاران و مقامات اجرایی بر اساس اطلاعات پراکنده، برای مبارزه با این بیماری برنامه‌ریزی می‌کنند. در حالیکه در برخی مناطق پوشیدن ماسک اجباری شده و باز شدن کسب و کار ها به تعویق افتاده، برخی مناطق دیگر دلیل کافی برای این کار ندارند.

تام فریدن، مدیر سابق مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها در آمریکا می گوید:«ما باید در مورد چیزهایی که می دانیم و اطلاعاتی که نداریم متواضعانه برخورد کنیم. در موارد کمی می توان با قاطعیت سخن گفت و یکی از آنها این است که پاسخ به این سوالات بسیار سخت است».

 با توجه به عدم ارائه یک پیام واضح از طرف مقامات بهداشتی، افراد واکسینه شده در مورد نحوه حفاظت از خودشان گیج شده‌اند. میزان آسیب پذیری این افراد، هم برای مقامات بهداشتی اهمیت دارد تا زمان تزریق دوزهای بعدی واکسن و لزوم آن را تعیین کنند و هم برای تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی کسب و کار ها در بحبوحه موج جدید ویروس کرونا. 

به جای پاسخ به این سوال، مطالعات موردی مختلف تصاویر متفاوتی از ابتلا به این بیماری را فراهم کرده اند. متغیرهای مختلف از جمله زمان اجرای این تحقیقات، وجود نوع دلتای کرونا در زمان تحقیقات، تعداد افراد واکسینه شده در آن زمان و حتی شرایط جوی زمان تحقیقات، نتیجه‌گیری از آنها و مقایسه نتایج به دست آمده را سخت تر کرده است. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام اطلاعات دقیق تر هستند آسان نیست.

یکی از از معروفترین موارد شیوع این بیماری در میان افراد واکسینه شده در یک شهر ساحلی کوچک در پراوینستاون ماساچوست در آمریکا اتفاق افتاده است. هزاران فرد واکسینه شده و واکسین نشده در تعطیلات چهارم جولای  دور هم جمع شدند تا این تعطیلات را جشن بگیرند. این دورهمی یک نقطه عطف در همه گیری کرونا بود. حدود سه چهارم از 469 فرد مبتلا شده در این شهر از میان افراد واکسینه شده بودند.

محققان عقیده دارند دلیل این اتفاق این است که افراد واکسینه شده درست به اندازه واکسینه نشده ها کرونا را انتقال می دادند.  البته این محققان هشدار داده اند با واکسینه شدن بیشتر مردم طبیعی است که تعداد بیشتری از مبتلایان از بین آنها باشند. درست است که این یک تحقیق برای نتیجه‌گیری کافی نیست ولی باعث شد دوباره از مردم واکسین شده تقاضا شود از ماسک استفاده کنند.

مونیکا گاندی، یکی از متخصصان بیماریهای عفونی در دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو می‌گوید:« دلیل بالا بودن علائم بیماری کووید 19 در این جمعیت قرار گرفتن آنها در فضای دربسته، بارندگی و مخلوط شدن مردم با وضعیت‌های مختلف واکسیناسیون بوده است».

یکی دیگر از مطالعات موردی در نیویورک نشان می دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا از ماه مه رو به افزایش بوده است. تحقیقات نشان می دهد عواملی مانند برداشتن محدودیت های کرونایی ومیزان بالای سرایت ویروس دلتا عامل بالا رفتن آمار بوده است.

تحقیقات در کلرادو نشان می‌دهد میزان شیوع بیماری در منطقه مسا بیشتر از سایر بخش‌های این ایالت بوده است، 7 درصد در مقابل 5 درصد. گزارش نشان می دهد ابتلا به کرونا ی دلتا در این منطقه بیشتر بوده ولی احتمالاً سن افراد مبتلا شده و نرخ پایین تر واکسیناسیون در این منطقه هم موثر بوده است.

مطالعات موردی و اطلاعات در برخی ایالت های آمریکا به طرز مشابهی افزایش موارد ابتلا را نشان داده است. ولی با توجه به گسترش ویروس دلتا، نمی‌توان با قطعیت گفت مصونیت در برابر انواع ویروس کرونا کاهش یافته یا واکسیناسیون در مقابل ویروس دلتا تاثیری ندارد. البته ممکن است هر دوی این موارد درست باشند. تغییر رفتار افراد واکسینه شده هم می تواند یکی از عوامل افزایش ابتلا به این ویروس باشد. چون این افراد بلافاصله پس از واکسیناسیون به گردهمایی های اجتماعی باز می‌گردند، به سفر می روند و در رستوران غذا می خورند.

با وجود تمام مواردی که ذکر شد،در مورد برخی نکات می توان با قطعیت سخن گفت. افراد واکسینه شده که مبتلا به کووید 19 میشوند، کمتر به بیمارستان راه پیدا می کنند، کمتر نیاز به لوله گذاری از حنجره دارند و احتمال مرگ آنها از این بیماری کمتر است. بدون شک واکسیناسیون تا حد زیادی در برابر این ویروس حفاظت ایجاد می‌کند. ولی بخش بزرگی از مردم آمریکا که حدود 30 درصد از افراد بالغ در این کشور را تشکیل می دهند هنوز واکسینه نشده اند. این واقعیت در کنار گسترش ویروس دلتا باعث به وجود آمدن موج جدید شیوع کرونا شده است.

فریدن می‌گوید:«واقعیت این است که واکسیناسیون موفق بوده و دلیل اوج کرونا در آمریکا پایین بودن پذیرش واکسیناسیون است».

هیچ واکسنی حتی بهترین واکسن ها در آزمایشات صد درصد موثر نبوده اند. در حال حاضر تعداد سوالات در مورد واکسن کرونا بیشتر از پاسخ‌های موجود است. آیا افزایش موارد ابتلا به کرونا به خاطر نوع دلتای آن است یا کاهش مصونیت در برابر ویروس یا بازگشت به زندگی عادی؟ آیا افراد واکسینه شده نسبت به دیگران آسیب پذیری بیشتری دارند؟ پاسخ درستی به این سوالات وجود ندارد.

فریدن می‌گوید:«متاسفانه ما باید تصمیمات در مورد سلامت مردم را بر اساس این اطلاعات ناقص بگیریم. هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که نمیدانیم».

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ