استاندار در جلسه مشترک شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی :

توجه به گسترش روابط با کشورهای همسایه به عنوان راهبرد مورد تاکید رییس جمهوری/لزوم تقویت حمل و نقل با استفاده از خطوط کشتیرانی گیلان

اقتصاد ایران: گیلان_استاندار گیلان با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌عنوان راهبرد مورد تأکید رئیس‌جمهوری گفت: بر تقویت حمل و نقل و صادرات کالایی با بهره گیری از کانتینرهای خشک و یخچال دار و نیز خطوط کشتیرانی چارتری از بنادر انزلی، آستارا و کاسپین تأکید دارم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران و به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع  در جلسه مشترک شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان به رشد 19 درصدی صادرات انواع محصولات و تولیدات از گیلان به لحاظ وزنی و رسیدن به بیش از 353 هزار تن طی چهارماه نخست امسال اشاره و بیان کرد: این شاخص در این مدت، به لحاظ ارزش دلاری نیز با 211 میلیون دلار، 32 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی با بیان اینکه صادرات انواع محصولات تولیدی در نیمه دوم سال محقق می شود، ابراز امیدواری کرد که هدفگذاری صورت گرفته تحقق یافته و گفت: دستگاه های مرتبط با موضوع صادرات با حمایت و پشتیبانی، توسعه بخش دانش فنی، اقدامات مشاوره ای، آموزشی و ترویجی، اختصاص کود، سورت بندی، بسته بندی و ارائه محصول با کیفیت به کشورهای دیگر با جذب سرمایه گذار حمایتی ویژه کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان رتبه انواع محصولات صادراتی را به ترتیب در حوزه های کشاورزی، معدنی و ساختمانی عنوان کرد و افزود: انجام 85 درصد از میزان صادرات طی چهار ماه نخست امسال توسط بندر آستارا، نقطه قوتی برای استان و کشور محسوب می شود.

وی اولویت صادرات محصولات گیلان را کشورهای همسایه از جمله روسیه و سپس اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام و خاطرنشان کرد: آیت الله دکتر رئیسی رئیس جمهوری نیز در گفت و گو با سران کشورها، مسئولان بلندپایه و دیپلمات ها ، توسعه روابط با کشورهای همسایه به ویژه روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به عنوان راهبرد و رویکرد کشور تعیین کرده اند.

استاندار گیلان با تأکید براینکه این رویکرد باید مورد توجه مسئولان دولتی، بخش خصوصی و تولیدکنندگان برای بهبود امور باشد، گفت: در سال گذشته موضوع بررسی، پایش و برخورد قاطع با مسئله انحراف ها در فعالیت افراد با کارت بازرگانی دیگران مورد تأکید قرار گرفت که خوشبختانه شاهد روند کاهشی آن هستیم و باید با جدیت استمرار یابد.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به شرایط خشکسالی حاکم بر کشور نیاز به واردات گندم بیش از گذشته است، افزود: طی چهار ماه نخست امسال بنادر گیلان زمینه ساز واردات بیش از 156 هزار تن گندم و بیش از 60 هزار تن روغن بودند که به عنوان یک نقطه قوت برای استان و کشور محسوب می شوند.

دکتر زارع خاطرنشان کرد: عمده کالاهای وارداتی از بنادر استان علاوه بر کالاهای اساسی، اقلام مورد نیاز خطوط تولید کارخانه ها و مواد اولیه کالاهای تولیدی استان بوده که در جهت حمایت از تولید و تحقق شعار سال صورت گرفته که باید بیش از پیش در این مسیر همکاری شود.

وی با تأکید براینکه از بخش خصوصی باید در جهات گوناگون حمایت شود، گفت: دغدغه بخش خصوصی در کنار حفظ منافع مادی، رفع نگرانی ها و انتظارت مردم و تحقق هدفگذاری صادراتی است و هرگونه مساعدتی نسبت به آنان با چنین نگاه و رویکردی ارزشمند است.

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم تقویت حمل و نقل و صادرات کالایی با بهره گیری از کانتینرهای خشک و یخچال دار و نیز خطوط کشتیرانی چارتری از بنادر انزلی، آستارا و کاسپین تأکید و اضافه کرد: با اعطای مشوق های صادراتی و کمک به برگزاری نمایشگاه های داخلی و شرکت در نمایشگاه های خارجی از صادرکنندگان محصولات به ویژه صادرات فرش دستباف و صنایع دستی حمایت شود.

وی با اشاره به ارائه طرح پیشنهادی بهینه سازی مصرف کود اوره (تولید اوره با پوشش هوشمند) در این جلسه و ضرورت مصرف این نوع کود در استان‌ها به ویژه گیلان باتوجه به اهمیت سلامت شهروندان و گام نهادن در مسیر افزایش شاخص‌های کیفی منابع آب افزود: تلاش برای کاهش میزان استفاده از سموم دفع آفات تا سطح میانگین مصرف جهانی در راستای حفظ کیفیت محصول، جلوگیری از عوارض به آب، خاک و سلامت شهروندان مورد انتظار است.

نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز خرسندی از ارائه این طرح، از تصویب آن در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و حمایت متناسب با طرح آمایش سرزمینی و سند توسعه استان خبر داد و گفت: این طرح به لحاظ فرهنگ سازی و اقناع کشاورزان باتوجه به کاهش نیاز مصرف و صرفه اقتصادی برای آنان بسیار اثرگذار است.

در این جلسه گزارش سازمان صمت گیلان در خصوص ابلاغ شیوه نامه اجرایی پرداخت مشوق های صادراتی و گزارش گمرک درخصوص آخرین وضعیت میزان واردات و صادرات استان در سال جاری ارائه گردید.

همچنین مشکلات یکی از شرکت های سرمایه گذار در بندر آستارا و طرح پیشنهادی بهینه سازی مصرف کود اوره (تولید اوره با پوشش هوشمند) با هدف بهبود شاخص های کیفی منابع آب و خاک و افزایش تولید محصولات کشاورزی بررسی شد.

در این جلسه هشت نماینده جدید بخش خصوصی عضو شورای گفت و گوی استان نیز تعیین و به تصویب رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ