توسط محققان ایرانی صورت گرفت:

ساخت دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن فعال ریه در ۳۰ ثانیه

اقتصاد ایران: یک شرکت دانش‌بنیان دستگاهی تحت عنوان "آردی‌اس‌اس" تولید کرده است که دستگاه تشخیص التهابات ریوی در نمونه خلط است که این دستگاه در کمتر از ۳۰ ثانیه توانایی آن را دارد تا به صورت الکتریکی گونه‌های فعالیت اکسیژن را در نمونه‌های خلط تشخیص بدهد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در کشور از اسفندماه سال 1398 رفع نیازهای کشور به تجهیزات موثر در پیشگیری، تشخیص، کنترل و درمان کووید 19 ماموریت تازه شرکت‌های دانش‌بنیان شد. در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌های موثری برداشتند که از جمله آنها تولید دستگاه‌های ونتیلاتور، انواع کیت‌های تشخیص، تولید تجهیزات محافظتی و داروهای کنترل‌کننده‌ای نظیر "فاویپیراویر" و "رمدسیویر" بوده است و در این بین بعضی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تجهیزات نوآورانه‌ای در تشخیص غیرمستقیم ابتلا به بیماری کووید 19 تولید کرده است.

یک شرکت‌ دانش‌بنیان، محصول دقیق و بی‌نظیری را برای تشخیص سریع کرونا در بیماران ارائه کرده‌ است، دستگاهی تحت عنوان  دستگاه "آردی‌اس‌اس" که میزان اکسیژن فعال داخل محیط ریه را اندازه‌گیری می‌کند؛ در تولید این محصولِ دانش‌بنیان و نوآورانه، فرایند اخذ مجوزها و استانداردها برای این دستگاه به آسانی طی نشده است ضمن اینکه کسب این مجوزها، در کنار انتشار علمی و ثبت حق امتیاز دستگاه "آر‌دی‌اس‌اس" در نهادهای معتبر بوده است.

دکتر "هادی شعشعانی" مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان "نانو حسگرسازان سلامت آریا" گفت: در این شرکت دستگاه "آر‌دی‌اس‌اس" مونتاژ و تولید می‌شود که دستگاه تشخیص التهابات ریوی در نمونه خلط است که این دستگاه در کمتر از 30 ثانیه توانایی آن را دارد تا به صورت الکتریکی گونه‌های فعالیت اکسیژن را در نمونه‌های خلط تشخیص بدهد.

وی ادامه داد: این دستگاه این قابلیت را دارد که در غربالگری بیماران نقش مهمی را ایفا کند و در شناسایی بیمارانی که کم‌علامت یا بی‌علامت هستند کمک ویژه‌ای کند؛ در تست‌های بالینی نمونه‌هایی وجود دارد که هیچ علائمی از بیماری را نداشتند و با دستگاه، مشکوک شناسایی شدند اما در ادامه، این علائم بروز کرده و حتی در "سی‌تی‌اسکن" بیماران خودش را نشان داده است.

شعشعانی با بیان اینکه هدف این شرکت دانش‌بنیان، نزدیک کردن علم مهندسی به علم پزشکی بوده است،‌ تصریح کرد: این شرکت در حوزه تشخیص و درمان سرطان فعالیت می‌کرد اما بعد از پاندمی کرونا در جهان، فعالیت شرکت ما در حوزه سرطان کاهش پیدا کرد و با توجه به دانش‌بنیان بودن و فناور بودن شرکت، ما توانستیم یک دستگاه را برای تشخیص بیماری کرونا و التهابات ریوی طراحی کنیم و تست‌های بالینی آن را انجام بدهیم.

وی ادامه داد:‌ از فروردین سال 1399 ما تست‌های بالینی خود را در بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، بیمارستان لقمان و بیمارستان امام‌حسین(ع)  شروع کردیم که نتایج اولیه بسیار رضایت‌بخش بود و بعد از آن مدارک و استانداردهای دستگاه را اخذ کردیم و در مردادماه نیز موفق به دریافت مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی بشویم؛ بعد از اتمام کارهای بالینی، نتایج تست‌های بالینی در مجلات معتبر چاپ شد و با توجه به اینکه محصول، نوآورانه و هیچ‌گونه مشابه خارجی نداشته است ما برای ثبت اختراع آمریکای آن اقدام کردیم و مالکیت فکری آن کاملاً‌ در اختیار ما قرار دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره بازار این دستگاه اختراعی گفت:‌ با توجه به اینکه ایده این دستگاه از پروفسور "محمد عبدالاحد"، برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2019 بود و اینکه هیچ مشابه خارجی نیز ندارد، حاوی مزایا و معایبی بود که مزایای آن نوآورانه بودن آن بود و مشکلات آن نیز از جایی شروع شد که باید ثابت می‌کردیم که دستگاه مشابه خارجی ندارد و برای اخذ مجوزها و استانداردها و اخذ دانش‌بنیانی محصول، مشکلاتی در مسیر وجود داشت که البته به صورت کامل حل شده است.

وی ادامه داد: این دستگاه از لحاظ علمی تمام مجوزها، استانداردها و مقالات را دریافت کرده است و محصول کاملاً بومی و ایرانی است اما برای فروش این دستگاه با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم که یکی از مشکلات فروش دستگاه، تقاضای راستی‌آزمایی دستگاه است که هزینه زیادی را به شرکت تحمیل کرده است و بارها نیز به ما گفتند که اگر دستگاه، تولید شرکت‌های خارجی بود در همه مراکز بلافاصله استفاده می‌شد.

شعشانی با بیان اینکه ما در پیک کاری توانستیم در کمتر از سه ماه، 150 دستگاه تولید کنیم، تصریح کرد:‌ اما متاسفانه بنابردلایلی این روند متوقف شده است و با توجه به اینکه نیروهای خود را جدیداً استخدام کرده بودیم، مجبور شدیم که تعدادی از نیروهای خود را تعدیل کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ