قیمت سوبله خودروهای چینی در بازار ایران

اقتصاد ایران: یک کارشناس خودرو گفت: یک خودرو خارجی در بازار جهانی با قیمت ۱۱ هزار دلار به فروش می‌رود، یعنی این خودرو را با ارز آزاد حساب کنیم حدود ۲۷۵ میلیون تومان می‌شود، اما کارخانه آن را ۶۵۰ میلیون تومان می‌فروشد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه خودروهای چینی در بازار با قیمتی بیشتر از قیمت جهانی آنها به فروش می روند، گفت: خودروی فیدلیتی که چند وقتی است به بازار خودرو راه پیدا کرده است، در بازار جهانی با قیمت 11 هزار دلار به فروش می رود، یعنی این خودرو را با ارز آزاد حساب کنیم حدود 275 میلیون تومان می شود اما کارخانه آن را 650 میلیون تومان می فروشد.

او بیان کرد: مقداری از این مبلغ برای هزینه های گمرکی و مالیات است و علاوه بر این خودروساز ملزم به داخلی سازی 25 درصد از خودرو است. 

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به خروج ارز توسط واردات این قبیل خودروها، گفت: برخی ادعا دارند که ارز نباید برای کالاهای غیر ضروری تخصیص داده شود، در صورتی که ارز وسیله ای برای مبادلات کالا به کالاست، به طور مثال تمام افراد به دنبال کسب درآمد هستند تا بتوانند با کمک آن به زندگی خود ادامه دهند، کالایی بخرند، مواد غذایی بخرند و ...، در نتیجه ارز هم اینگونه است و باید در راه های مختلفی خرج شود.

زاوه ادامه داد: اکنون می گویند واردات کامیون های دست دوم باید ممنوع باشد در صورتی که ناوگان حمل و نقل نیاز به بازسازی دارد و در حال حاضر نمی تواند جوابگوی کشاورزان باشد و از طرفی تولید کنندگان داخلی نمی توانند نیاز بازار کشور را تامین کنند. 

این کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر واردات خودرو آزاد شود، در برابر واردات مونتاژی، ارز کمتری خارج خواهد شد پس اگر تصمیمی برای آزادسازی واردات خودرو گرفته شود شاهد خروج کمتری ارز از کشور هستیم. 

او با تاکید بر اینکه برخی از خودروسازان خصوصی در داخل کشور دلال بازی زیادی دارند، تشریح کرد: در برخی از خودروسازان دلالان بازی بسیار زیاد و حاشیه سود بالایی دارند به همین دلیل شاهد تفاوت قیمت کارخانه ای این خودروها نسبت به بازار هستیم. 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ