قاضی زاده هاشمی:

۴ اقدام برای مهار کرونا انجام خواهد شد +فیلم

اقتصاد ایران: نماینده مجلس شورای اسلامی در ستاد مقابله با کرونا گفت: منابع جدید، روش تخصیص، صندوق ویژه و کمیته محوری برای واکسیناسیون در نظر گرفته ایم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ،سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ساختار ستاد کرونا نیز باید تغییر کند، افزود: اقتصاد کرونا و روش کمک به بخش‌هایی که از این بیماری آسیب دیده اند باید بازنگری شود.
وی گفت: برای رسیدن به شرایط پایدار باید روزانه یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واکسن تزریق کنیم و برای این کار ۴۵ میلیون دوز واکسن در ۴۵ روز آینده نیاز داریم تا تولید داخل پاسخگو شود، سپس می‌توانیم واکسیناسیون را با تولید داخل ادامه دهیم.
 قاضی زاده هاشمی افزود: در این زمینه نقش وزارت امور خارجه تعیین شده است.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی‌ها رنگ بندی‌ها را تغییر می‌دهیم و مشاغل به جای تعطیل شدن روش ارائه خدمت خود را با امکاناتی که برای آن‌ها فراهم می‌کنیم تغییر می‌دهند.
 قاضی زاده هاشمی افزود: مجموع منابعی که برای واکسیناسیون پیش بینی کرده ایم بر اساس ارز نیمایی ۳۲ هزار میلیارد تومان است، اما در بخش پشتیبانی اقتصادی و سطح حمایت‌ها منابع متغیر است.
وی با بیان اینکه ۲۱ چالش بزرگ در زمینه مقابله با بیماری کرونا داریم، گفت: برای تغییر وضع کنونی و تبدیل رویکرد انفعالی به فعال؛ راهبرد محوری تهیه کرده ایم که ۷۰ درصد جمعیت جامعه را واکسینه کنیم. 
 قاضی زاده هاشمی افزود: اهداف واکسیناسیون دو ماه به دو ماه در نظر گرفته شده است که با تجهیز منابع داخلی و خارجی واکسیناسیون تا بهمن زمان می‌برد.
وی گفت: اگر با رویه کنونی در دنیا با بیماری کرونا مقابله شود اپیدمی این بیماری ۳ تا ۵ سال دیگر طول می‌کشد و اگر دنیا موفق عمل کند یک سال دیگر اپیدمی کرونا داریم.
 قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه بیماری کرونا هزینه‌های بسیاری به سازمان‌های بیمه گر تحمیل کرده است، افزود: فقط در اردیبهشت ۴۱ هزار بیمه شده سازمان بیمه سلامت بستری و ۵۰۰ هزار نفر سرپایی درمان شدند که ۶ هزار میلیارد تومان برای این سازمان بار مالی داشت.
وی گفت: شیوه نامه‌های بهداشتی در حال بازبینی است و راهبرد‌های جدید برای مقابله با کرونا در یک هفته آینده مشخص و سند آن ابلاغ می‌شود البته اکنون سند واکسیناسیون کامل است، اما درباره شیوه نامه‌های بهداشتی به زمان بیشتری نیاز داریم.
 قاضی زاده هاشمی افزود: برنامه ریزی کرده ایم تا پایان پاییز مشاغل، مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت عادی خود را از سر گیرند و جامعه به آرامش برسد.
وی گفت: اگر خوب عمل کنیم در انتهای مهرماه تعداد فوتی‌های کرونا به زیر ۵۰ نفر نفر کاهش می‌یابد.
 قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه سالانه ۱ میلیارد دلار مواد اولیه و واسط برای تولید دارو‌های داخلی وارد می‌شود، افزود: این کار باید به مرور انجام شود و اگر یکباره بخواهیم حجم زیادی از این مواد را وارد کنیم مانند سرم دچار مشکل می‌شویم البته در بحث کمبود سرم، کم دقتی شد و برخی تولید کنندگان در اوج نیاز و بیماری اقدام به بازسازی کارخانه خود کردند.
وی گفت: تأمین و تولید واکسن در دنیا با سختی همراه است و تاکنون واکسن برای کودکان زیر ۱۲ سال تولید نشده است بنابراین بحث واکسیناسیون و دریافت ۲ دز واکسن را برای ۷۰ درصد جمعیت کشور تا بهمن نهایی می‌کنیم.
 سید حسین دهقان معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی هم گفت: در سخت‌ترین روز‌های شیوع کرونا و با موجی روبرو هستیم که تاکنون تجربه نکرده ایم.
وی افزود: ۵۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان امام خمینی تهران بستری هستند که ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های این بیمارستان است.
 دهقان گفت: همزمان با کلینیک‌های سرپایی نیز روزانه به ۴۰۰ بیمار کرونایی خدمات ارائه می‌دهیم و ۸۰ تا ۹۰ بیمار جدید کرونایی در این بیمارستان در روز بستری می‌شوند.
وی افزود: مراجعه بیماران غیرکووید نیز به بیمارستان امام خمینی افزایش یافته است.
 دهقان گفت: نکته مهم در بروز موج پنجم بیماری کرونا عادی انگاری و عبور بسیار ساده از کنار این بیماری در جامعه است.
وی افزود: در شهر‌هایی که با وضع خطرناک روبرو هستند در سطح شهر شرایط عادی دیده می‌شود.
 دهقان گفت: دورهمی ها، میهمانی‌ها و مسافرت‌ها از عوامل اصلی شیوع بیماری کروناست.
وی با بیان اینکه واکسیناسیون در روز‌های اخیر سرعت خوبی گرفته است، افزود: ویروس دلتا که تغییر ماهیت کووید است بیشتر جوانان را مبتلا می‌کند و ماندگاری آن بیشتر است.
 دهقان گفت: مقابله با این بیماری نیاز به عزم جهادی و نگاه انقلابی دارد.
وی افزود: برخی بیماران که دارو‌های شیمی درمانی یا پیوند استفاده می‌کنند باید با احتیاط واکسن کوویدـ ۱۹ را تزریق کنند و با هماهنگی پزشک، داروهایشان را مصرف کنند، اما در دیگر موارد هر دارویی را می‌توان در زمان واکسیناسیون استفاده کرد.
 دهقان گفت: واکسیناسیون حتی یک دز، ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می‌دهد و در صورت ابتلا نیز عوارض خفیفی در پی دارد.
وی افزود: تعداد مراجعه کسانی که واکسینه شده اند به مراکز درمانی بسیار کاهش یافته، اما تعداد جوانان مبتلا به کرونا افزایش یافته است.
 دهقان با بیان اینکه نخستین واکسنی که در اختیار هر فرد قرار می‌گیرد بهترین واکسن است، گفت: باید تشویق کنیم که همه واکسن بزنند.
وی افزود: در موج‌های دو و سه روزانه ۲۰۰ نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا می‌شدند، اما با واکسیناسیون آنان اکنون این تعداد به ۴۰ ـ ۵۰ نفر کاهش یافته است.
 دهقان گفت: اکنون شناخت بیشتری از کرونا داریم، اما انتهایی برای پاندمی کرونا نمی‌توان پیش بینی کرد.

پاسخ کودکان به درمان خوب است
 سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی اراک نیز در این برنامه گفت: با توجه به اینکه سویه دلتای ویروس کرونا موجب ضعف و بی حالی شدید در کودکان مبتلا می‌شود و تظاهر علائم در بچه‌ها افزایش یافته است، اما تاکنون کودکی بر اثر کرونا در اراک فوت نکرده است.
وی افزود: بیشتر کودکان مبتلا به کرونا در مهمانی‌ها و مراسم عروسی ۱۰ روز اخیر مبتلا شده اند.
 جمالیان گفت: پاسخ کودکان به درمان خوب است، اما علائم شدیدی را در آنان ایجاد می‌کند.
وی افزود: خانواده‌ها در صورت روبرو شدن با تب یا سرفه کودک از تب بر یا دارو‌های ضد سرفه و مسکّن استفاده کنند، اما اگر اکسیژن خون کودکان کاهش یافت و دچار ضعف و بی حالی شدند؛ به بیمارستان مراجعه کنند.

 ۱۰۰ بیمارستان از ۱۷۵ بیمارستان تهران درگیر کرونا هستند
 نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران نیز در این برنامه گفت: در تهران بیش از ۲۵ هزار مراجعه سرپایی در روز به مراکز درمانی داریم که روند درمان ۵ هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ بیمار در کلینیک‌های بستری موقت انجام می‌شود.
وی افزود: اکنون ۱۰۰ بیمارستان از ۱۷۵ بیمارستان تهران درگیر کرونا هستند و روزانه ۲ هزار بیمار راهی بخش‌های بستری می‌شوند.
 توکلی با بیان اینکه پیش بینی از هفته‌های آینده نداریم، گفت: افزایش مرگ و میر به دلیل افزایش تعداد بستری هاست.
وی افزود: برخی دلایل کمبود دارو زمینه نیاز القائی داروهاست که باید اصلاح شود و بخشی نیز به دلیل تأخیر سازمان‌های بیمه گر در تأمین نقدینگی لازم برای دارو‌ها در بیمارستان هاست.
توکلی گفت: کمبود دارو ارتباطی با تعداد مرگ و میر ندارد، زیرا در بیمارستان‌های دولتی مشکلی در تأمین دارو نداریم و در داروخانه‌های ۱۳ آبان، هلال احمر و ... دارو‌های ضد کرونا از جمله رِمدِسیوِر در دسترس است.
وی افزود: روزانه یک میلیون سفر ورود و خروج به تهران وجود دارد، اما هیچ کنترلی بر آن انجام نمی‌شود.
 توکلی گفت: زمان طلایی واکسیناسیون ۷ ـ ۸ ماه پیش بود که آن را از دست دادیم، بنابراین باید سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم.
وی افزود: در تهران پس از واکسیناسیون افراد ۶۰ سال به بالا میزان مرگ و میر در این قشر بسیار کاهش یافته است.
 توکلی گفت: روزانه در تهران ۲۵۰ بیمار در کلینیک‌های تزریق دارو‌های تخصصی، درمان می‌شوند که کمبود نقدینگی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند و سازمان‌های بیمه گر نیز با تأخیر چند ماه آن را پرداخت می‌کنند که این کلینیک‌ها را دچار مشکل کرده است.
وی افزود: هیچ واکسنی در دنیا همه مراحل خود را طی نکرده و ورود آن برای تزریق بر اساس شرایط اضطراری بوده است.
توکلی گفت: اینکه چه واکسنی چه عوارضی را برای چه رده سنی ایجاد می‌کند به طور کامل مشخص نیست و جای بحث دارد.
وی افزود: واکسیناسیون اطفال باید در دستور کار ستاد مقابله با کرونا قرار گیرد.
برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ