نماینده مردم تهران:

لزوم توجه مجلس به جهاد دانشگاهی در بودجه ۱۴۰۱

اقتصاد ایران: نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه جهاد دانشگاهی باید به عنوان یک «سیاست گذار حوزه فناوری و دانشگاهی» عمل کند، به ضرورت حمایت مجلس شورای اسلامی از این نهاد در بودجه ۱۴۰۱ و «برنامه پنج ساله هفتم توسعه» تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ،  اقبال شاکری،‌  همزمان با با فرا رسیدن چهل و یکمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی ضمن تبریک سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: بیشتر از آن که به دستاوردهای جهاد دانشگاهی بپردازم، نفس وجود «جهاد دانشگاهی» را مؤثر می‌دانم. همان طور که از کلمه «جهاد دانشگاهی» برمی‌آید،  این نهاد یک مفهوم متعالی و مقدس را وارد عرصه دانشگاهی کرده است. فارغ از اینکه جهاد دانشگاهی چه اقداماتی را انجام داده است، هر سازمان، تشکیلات و گروهی که از این مفهوم «جهادی» برای پیشبرد حوزه علم و فناوری استفاده کند به نظر من به خودی خود جایگاه مطلوبی دارد. به همین دلیل هم هست که بنده در مجلس فراکسیون جهاد سازندگی را راه اندازی کردم و در جلسه‌ای که چند روز پیش با رئیس جمهور داشتیم، رئیس مجمع نمایندگان تهران پیشنهاد ایجاد وزارت جهاد سازندگی را به ایشان تقدیم کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: جهاد دانشگاهی با پیشینه خوب و تأثیرات مثبتی که در اذهان دانشگاهیان، مردم، فارغ التحصیلان و دانشجویان دارد، اصل جایگاهش به اندازه کافی موضوعیت دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد، در ضمن تمام فعالیت‌هایی هم که اضافه بر آن انجام داده است همگی در راستای اهدافش بوده و قابل تقدیر است. به طور مثال فعالیت های فناورانه در حوزه پزشکی، صنعتی، کشاورزی و نانو کارهای ارزنده‌ای است و اینجانب شخصا در جریان هستم.

شاکری ادامه داد: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی مبتنی بر روحیه جهادی این سازمان است، از آنجا که سازمان‌های فناورانه زیادی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشکده‌ها، مراکز رشد، مراکز فناوری، اندیشکده‌های آینده پژوهی و سیاستگذاری تشکیل شده است، که همگی در حوزه دانشگاهی و علم و فناوری فعالیت می‌کنند؛ فارغ از اینکه جهاد دانشگاهی خودش به مانند یک شرکت دانش بنیان عمل کند و به کارهای اجرایی اهتمام بورزد، به نظرم باید جایگاه جهاد دانشگاهی در مرتبه‌ای بالاتر از این قرار بگیرد و به عنوان یک «سیاست گذار حوزه فناوری و دانشگاهی» عمل کند و بتواند در حوزه های «پیشرفت و حکمرانی» رویکردهای جهادی را در جامعه دانشگاهی ترویج کند.

وی افزود:‌ متأسفانه هم اکنون جهاد دانشگاهی در وزارت علوم و وزارت بهداشت هیچ جایگاه تعریف شده ای ندارد. جهاد دانشگاهی باید بتواند این جایگاه را به دست بیاورد و همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز کرسی‌های بیشتری داشته باشد و سعی کند ضمن حفظ جایگاه کنونی آن را نیز تقویت نماید.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: به علت اتفاقی که در دوران سازندگی برای جهاد دانشگاهی رخ داد، این نهاد مورد کم لطفی واقع شد و رفته رفته  نقش  آن در حوزه فرهنگی کوچک و کوچک تر و تبدیل به جزئی در مقابل فعالیت‌های دیگر شد به طوری که در کنار بخش‌هایی مثل معاونت فرهنگی دانشجویی، نهاد مقام معظم رهبری، بسیج اساتید و انجمن‌های دیگر فرهنگی به فعالیت می‌پردازد و تنها در جلسات شورای فرهنگی دانشگاه حضور دارد که البته این مسأله خوبی است.  در این حوزه هم همچون اصلی که در بخش قبلی عرض کردم، جهاد دانشگاهی باید مطالبه گری کند، چرا که با این تعدد نهادهای فرهنگی و فضای محدودی که وجود دارد اینکه مجددا یک سرمایه گذاری سنگینی در این عرصه بشود شاید جوابگو نباشد.

شاکری تأکید کرد: به نظرم جهاد دانشگاهی باید براساس همان روحیه جهادی‌اش، مطالبه‌گری موضوعات فرهنگی را در دانشگاه‌ها برعهده بگیرد و دایره این مطالبه گری از رؤسای دانشگاه ها، وزیر علوم و وزیر بهداشت گرفته تا شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت وزیران و حتی ریاست جمهوری را نیز می تواند در بربگیرد. جهاد دانشگاهی این معضل را در حوزه فرهنگی بهتر می تواند پیگیری و به سرانجام برساند. همچنین مأموریت انجام چند زمینه کاری مشخص، محوری و سراسری را همچون کرسی‌های آزاد اندیشی، مناظره و مسابقات و جشنواره‌های حوزه قرآنی را به دست بگیرد چرا که شاید در حوزه‌های عمومی به دلیل تعدد بازیگران فرهنگی خروجی‌های موثری اتفاق نیفتد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان به ضرورت حمایت قوه مقننه از جهاد دنشگاهی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های خوبی در جهاد دانشگاهی وجود دارد و مجلس هم در بودجه ۱۴۰۰ حمایت هایی را از آن داشت. پیشنهاد جدی بنده به دکتر طیبی و هیئت رئیسه محترم جهاد دانشگاهی این است که از همین الان در دو حوزه پیگیری و فعالیت مستمر داشته باشند؛ ابتدا «بودجه ۱۴۰۱» و مورد بعدی «برنامه پنج ساله هفتم توسعه» و ما هم آماده هستیم که در این بخش حمایت لازم را داشته باشیم. ان شاءالله مجلس به طور کلی این حمایت را خواهد داشت و ما می توانیم در قالب پیشنهادات، این حمایت‌ها را مطرح نمائیم. به نظر بنده پیگیری مستمر این دو موضوع از هم اکنون، مهمترین کاری است که جهاد دانشگاهی می‌تواند جهت نیل به اهداف مد نظر دنبال نماید و ما نیز در این راستا کمک خواهیم کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ