نحوه کار انواع برج خنک کننده و نیروگاه حرارتی

اقتصاد ایران: برج های خنک کننده یک نوع مبدل حرارتی هستند که به آب و هوا اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و دمای آب جوش را کاهش دهند. از طریق فرایند برج خنک کننده، مقدار اندکی آب تمایل به تبخیر دارد که به کاهش دمای آب موجود در خنک کننده کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، وظیفه اصلی برج خنک کننده خنک کردن آب گرم شده با تجهیزات و روش های تولید است. آبی که به داخل برج خنک کننده وارد می شود به دلیل فرآیند خودکار داغ است و به عنوان آب سرد سرد از آن خارج می شود تا دوباره به فرآیند برنامه ریزی شده اضافه شود.


اساس کار برج خنک کننده

همانطور که گفته شد برج های خنک کننده دمای آبی را که با دستگاه ها و روش های تولید بیش از حد گرم می شود ، خنک می کند. آب گرم معمولاً توسط کندانسورهای تهویه مطبوع یا با برخی از فرایندهای خودکار تولید می شود. این آب مستقیماً از طریق لوله ها وارد برج خنک کننده می شود. خروجی های برج خنک کننده می توانند آب را روی "مدیا پر کننده" (fill media) پخش کنند که جریان آب را کاهش می دهد.

یکی از اجزای برج خنک کننده فن برقی است که هوا را به داخل برج می دمد. آب با عبور از سراسر برج خنک کننده به هوا می چسبد.

وقتی هوا و آب با هم تماس پیدا می کنند، مقدار کمی آب پراکنده می شود و باعث ایجاد یک عملیات خنک کننده می شود. و دوباره آب سرد به دستگاهی که گرما یا کندانسور را در خود دارد پمپ می شود. این حلقه بارها و بارها تکرار می شود تا تجهیزات خنک تر شوند.

 
برج خنک کننده طبیعی چگونه کار می کند؟

یکی از انواع برج خنک کننده، برج خنک کننده طبیعی (Natural draft) از یک شناور معلق در یک دودکش بلند استفاده می کند. هوای گرم و مرطوب معمولاً به دلیل چگالی متفاوت در مقایسه با هوای خشک و سرد بیرون افزایش می یابد. هوای گرم و مرطوب ضخامت کمتری نسبت به هوای خشک در فشار بسیار دارد. و این انعطاف پذیری هوای مرطوب جریان بالایی از هوا را در داخل برج ایجاد می کند.

 

برج خنک کننده القایی چگونه کار می کند؟

برج خنک کننده القایی (Indunced draft) اتوماتیک به همراه یک فن در محل خروجی (در بالا) هوا را به بیرون برج می کشاند کار می کند. فن هوای مرطوب و گرم را به حرکت در می آورد.

این چرخه یک سطح پایینی از ورودی هوا و سطح بالایی از خروج سریع هوا را فراهم می کند و امکان گردش مجدد را کاهش می دهد که در آن هوای آزاد شده مجددا به ورودی هوا باز می گردد. این سیستم فن القایی به عنوان کشش (pull-through) نیز نامیده می شود.

 
برج خنک کننده اجباری (Forced draft) چگونه کار می کند؟

این یک برج اتوماتیک به همراه یک فن متغیر دمنده در ورودی است. فن با وارد کردن هوا به برج ، سطح ورودی بالا و سرعت خروجی هوا را پایین می آورد. سطح پایین خروج از سرعت بسیار بیشتر، پذیرای گردش مجدد است.

با وجود فن که متعلق به قسمت های برج خنک کننده بالای ورودی هوا است، فن به دلیل شکل های یخ زدگی نسبت به پیچیدگی ها حساس تر است. اما نکته منفی این است که یک سیستم پیش نویس اجباری معمولاً نسبت به یک سیستم پیش نویس القایی یکسان ، قدرت موتور بیشتری می طلبد.

مزیت سیستم پیش نویس اجباری، قابلیت کارکرد آن با فشار نهفته بزرگ است. چنین ترکیباتی را می توان در فضاهای محدودتر و همچنین در برخی از مکانهای داخلی ایجاد کرد. به این نوع سیستم فن نیز "blow-through" گفته می شود.

 

نیروگاه حرارتی چگونه کار می کند؟

نیروگاه حرارتی (Thermal power plant) نیروگاهی است که در آن انرژی گرمایی به نیروی الکتریکی تبدیل می شود. تقریباً در هر نقطه از جهان، توربین از یک فرایند بخار استفاده می کند. آب گرم می شود ، به بخار تبدیل می شود و یک توربین بخار ایجاد می کند که یک ژنراتور الکتریکی را راه می اندازد.

پس از عبور از توربین، بخار در یک کندانسور فشرده می شود و به محل گرمایش می رسد. این فرایند را چرخه رانکین (Rankin cycle) می نامند. بیشترین تفاوت در سیستم نیروگاه های حرارتی به دلیل وجود منابع مختلف حرارتی است.

 کارشناسان مجموعه سرماسازان جام جم با سال ها سابقه در زمینه خرید، نصب و راه اندازی و واردات برترین برندهای انواع برج خنک کننده کامپکت و ماژولار آماده پاسخ گویی به سوالات شما و ارائه مشاوره رایگان در زمینه برج های خنک کننده، چیلر و فن کویل هستند.

وب سایت مجموعه سرماسازان:

https://sarmasazan.co/

تلفن های تماس:

021-21600

واتس اپ:

09120191386

 

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ