معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)

اقتصاد ایران: مشهد-تولیت آستان قدس رضوی نقش رسانه‌ها را در اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی و اسلامی در جامعه کلیدی دانست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در آئین اختتامیه اولین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) که با حضور جمعی از مدیران ارشد رسانه‌ای کشور و برگزیدگان این جشنواره با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سالن همایش‌های ورزشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، نبرد امروز دنیا را جنگ رسانه‌ها با ابزارهای تبلیغ، خبرسازی و مفهوم سازی دانست و با اشاره به تعبیرات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت کار رسانه و تبلیغ، ابراز کرد: رسانه مهمترین ابزار جنگ بین قدرت‌هاست و قدرت‌های بزرگ با ابزار رسانه اهداف خود را به پیش می‌برند.

وی با اشاره به نقش بسیار مؤثر و حیاتی رسانه و تبلیغ در طول تاریخ، عنوان کرد: ابزار رسانه‌ها در طول زمان متفاوت بوده است، اما در هر عصر و زمانی همه جریانات چه حق و چه باطل تلاش می‌کردند از ابزار رسانه بهره ببردند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در نبردهای دوران جاهلیت و پس از اسلام رسانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است، ابراز کرد: جنگ صفین حدود 18 ماه به طول کشید و از بی نظیرترین نبردهای صدر اسلام است، این جنگ در دل خود دنیایی از عبرت‌ها را دارد، در کنار جنگ آوران و شمشیرزن‌ها بهترین شعرا به عنوان یک رسانه در این جنگ حضور داشته اند، زیرا این رسانه‌ها بودند که شمشیرها را برای نبرد تیز می‌کردند.
وی یکی از مصادیق روشن کارکرد رسانه را ماندگاری واقعه عاشورا دانست و ابراز کرد: دشمن تصور می‌کرد بعد از ظهر عاشورا دیگر اسلام ناب نبوی و علوی تمام و در کربلا دفن خواهد شد، لذا از انجام هیچ جنایتی ابا نداشت، جنایاتی که امروز در داعش تجلی پیدا کرده است، اما اقدام رسانه‌ای فاخر حضرت زینب(س) و حضرت زین العابدین(ع) باعث ماندگاری عاشورا شد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: کار رسانه‌ای حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) آن چنان تأثیر شگرفی داشت که یزید ملعون که خود بانی تمام خباثت ها و جنایات عاشورا بود در کمتر از 40 روز پس از این واقعه مجبور به تبری جستن شد و این نشان دهنده قدرت و تأثیر رسانه است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب درخصوص تلاش برای تأثیرگذاری بر روی حداقل 5 میلیون زائر در سال، اظهار کرد: تحقق این مطالبه رهبری عظیم الشان را یکی از رسالت‌های مهم خود می‌دانیم و برای تحقق این مهم نیازمند همکاری رسانه‌ها هستیم، آستان قدس با تمام امکانات در خدمت رسانه‌های کشور است و برای تحقق این فرمایش رهبری از رسانه ها طلب یاری می‌کند.
وی با تأکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای آستان قدس در فضای مجازی و تلاش برای جذب حداکثری مخاطب در این فضا، عنوان کرد: بر اساس آمار بارگاه منور رضوی سالانه حدود 30 میلیون زائر دارد که در مجموع چند سال با در نظر گرفتن زائران خارجی این عدد به 100میلیون نیز می‌رسد، لذا مخاطبان آستان قدس در فضای مجازی نیز باید عددی متناسب با این جمعیت زائران باشند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لتبعونا»؛ خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را احیاء کند و وقتی در مورد امر ایشان سؤال شد فرمودند: امر ما زمانی احیاء می‌شود که علوم ما را یاد بگیرند و به دیگران بیاموزند؛ زیرا اگر مردم زیبایی سخنان ما را بدانند از ما تبعیت خواهند کرد.
وی نقش رسانه‌ها را در اشاعه فرهنگ رضوی و اسلامی در جامعه کلیدی دانست و افزود: اگر در مواردی مشاهده می‌شود فرهنگ رضوی در جامعه ما کم رنگ شده است، دلیلش عدم معرفی صحیح معارف و کلام اهل بیت (ع) است، رسانه ها تأثیر و نقش مهمی در معرفی سخن اهل بیت(ع) دارند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه در فعالیت‌های رسانه‌ای باید اصول جامعه شناسی و مردم شناسی مورد توجه قرار گیرد، گفت: مردم تشنه حقایق هستند و مکتب اهل بیت(ع) سرشار از این حقایق بوده و ماندگاری شیعه در طول تاریخ نیز خود گواهی بر آن است.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: رسانه‌ها باید از اقیانوس غنی معارف اهل بیت(ع) بهترین استفاده را برای معرفی حقانیت سخن حضرات معصومین(ع) ببرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این آیین  گفت: حرم مطهر حضرت رضا(ع) و حوزه های خدماتی آستان قدس رضوی، ظرفیتی ناتمام و بی‌نظیری برای تولیدات رسانه‌است و هر آنچه رسانه به آن بپردازد تمام ناشدنی است و باز هم موضوعاتی وجود خواهد داشت که بتوان به آن پرداخت.

محمدحسین صفار هرندی تصریح کرد: ابزار رسانه می‌تواند راه‌های زیادی را برای گره زدن دل‌های مشتاقان به مکتب امام رئوف باز کند و بر همین اساس باید از تولیدات رسانه‌ای در این عرصه بیشتر استفاده کرد که امیدواریم اهالی رسانه با تاسی به مکتب امام رضا(ع)، در پیوند زدن دل عاشقان آن حضرت به این بارگاه، تلاشی در خور شأن و جایگاه آن داشته باشند. صفارهرندی اخبار مرتبط با حرم مطهر رضوی و خدمات آستان قدس رضوی را جزء تاثیرگذار ترین اخبار در سطح کشور و مورد توجه عموم مردم ارزیابی کرد و افزود: این فضا دارای ظرفیت عظیم برای تولید محتوای رسانه‌ای است.
وی به نقش اثرگذار حضور امام هشتم(ع) در ایران اسلامی نیز اشاره و اظهار کرد: این حضور باعث شرافت و اعتبار برای کشور ما شده و امنیتی را ایجاد کرده است که باعث شد با وجود هجمه های وسیع دشمن در اعصار مختلف تاریخ، این سرزمین از آ‌فات زمانه آن دوران مصون بدارد. 

صفار هرندی درباره نقش مهم تولیدات رسانه ای در ترویج صحیح فرهنگ رضوی گفت: گاهی پیام هایی که درباره مناسبت های دینی در فضای مجازی منتشر می شود، خارج از سیره و معارف دینی است و منشا تولید آن نیز مراکز معاند و مخالف با ارزش های اسلامی است، اما به دلیل ارائه نشدن محتوای صحیح، همین پیام های نادرست توسط برخی کاربران و از روی عادت، در شبکه های مختلف فوروارد می‌شود. 
وی افزود: در چنین شرایطی که دشمن برای تضعیف این باورها و اعتقادات تلاش می کند، وظیفه ما ترویج ارزش های اعتقادی بر پایه منابع دینی و آموزه های اهل بیت (ع) و حفظ آن ها است. 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسعه خدمات آستان قدس رضوی را اقدامی مورد نیاز برشمرد و افزود: حرم مطهر حضرت رضا(ع) و خدمات آستان قدس رضوی، یکی از منحصر به فرد ترین مکان ها و خدمات دینی است و توسعه این خدمات زمینه ساز توسعه خدمت به مشتاقانی خواهد شد که تلاش دارند در مناسبت های مختلف مذهبی، در این مکان مقدس حضور داشته باشند.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره به استقبال قابل توجه اهالی رسانه از جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) گفت: در نخستین دوره این جشنواره، بیش از ۲۵۰۰ فعال رسانه‌ای از رسانه های مختلف و همچنین فعالان فضای مجازی، شرکت کردند و حدود ۹ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

مهدی خیر جو  عملکرد این جشنواره را مطلوب و موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه در دوره شیوع کرونا، به دلیل ایجاد برخی محدودیت ها در کشور، فعالیت های حوزه رسانه نیز مانند بسیاری از عرصه های دیگر کاهش یافت و برنامه های مناسبتی به شکل سابق برگزار نشد، با این وجود استقبال از نخستین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) در خور توجه بود. 

خیرجو با قدردانی از هیات انتخاب و داوران جشنواره افزود: اینکه اعضای هیات انتخاب و داوران، در بازه زمانی کوتاه حدود ۹ هزار اثر را ارزیابی و برسی کردند، کاری جهادی است که به نوبه خودم از زحمات این عزیزان تشکر می کنم. 

وی همچنین به فعالیت‌های رسانه‌ای آستان قدس رضوی در دو سال اخیر اشاره و کرد و گفت: پخش زنده ۲۲۷ هزار دقیقه برنامه از شبکه های مختلف رسانه ملی، تولید بیش از ۱۳۰۰ برنامه افزون بر ۴ هزار دقیقه، برقراری ارتباط با حدود ۳۰ شبکه تلویزیونی و ماهواره ای عربی، انگلیسی، اردو، آذری زبان و ۳۵۰ میلیون بازدید کننده از محتواهای صفحات مجازی آستان قدس رضوی از جمله این فعالیت ها و دستاوردها بوده است. 

به گفته خیرجو، همچنین طی یک سال اخیر علاوه بر افتتاح استودیوهای صحن انقلاب، اقداماتی دیگر نیز در حوزه زیرساخت‌های مورد نیاز صورت گرفت تا زمینه ارائه خدمت رسانه‌ای به همه دلدادگان حضرت رضا(ع) در نقاط مختلف ایران و جهان گسترش یابد.

بر اساس اعلام هیات داوران، فهرست برگزیدگان بخش های مختلف نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) به این شرح است:

در بخش خبر "زهره کهندل" رتبه دوم، "فاطمه زنگی‌آبادی" و «حرمت سادات متولی نوش» مشترکا رتبه سوم را کسب کردند و هیات داوران در این بخش اثری را شایسته رتبه اول ندانست،  در بخش سرمقاله و یادداشت، "فرهاد باغشمال آذر» رتبه دوم و «آرش شفاعی بجستان» رتبه سوم را به دست آورد و در این بخش هیچ یک از آثار رتبه اول را کسب نکرد.  

در بخش مصاحبه، «فاطمه مرادزاده» رتبه اول، «صدیقه رضوانی نیا» رتبه دوم و «آزیتا ذکاء» رتبه سوم؛ در بخش گزارش؛   «محمد حسین مروج کاشانی» رتبه اول، «مهدی احمدی» رتبه دوم و «زهرا وفایی نیا» رتبه سوم؛ در بخش گزارش رادیویی و تلویزیونی نیز «مریم تکافی» رتبه اول، «کاظم دهقانی» و «مهدی رهنما» به طور مشترک رتبه دوم و «یوسف سلامی» و «ناهید فرهادی» رتبه سوم مشترک را کسب کردند.

بخش عکس خبری رتبه های برتر نداشت و «هادی دهقانپور»، «محمد آهنگر» و «مرتضی صالحی» شایسته تقدیر شناخته شدند، در بخش مستند تلویزیونی  «مهدی شایقی» رتبه اول، «هاشم مسعودی» رتبه دوم و «سعید ولی زاده» رتبه سوم شد؛ در بخش نماهنگ تلویزیونی  «محمدصادق رمضانی مقدم» رتبه اول، «سید محمدصادق حسینی» رتبه دوم و «سعید ولی زاده» رتبه سوم را به دست آورد و در این بخش «هاشم مسعودی» و «جلال شبانی» نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش برنامه‌ رادیویی،   «عفت جمالی پور» رتبه اول، «شهرام شیخ درد ترکمانی» رتبه دوم و «الهه بیات» رتبه سوم را به دست آورد و در این بخش «روشنک ذوالفقاری» شایسته تقدیر شناخته شد و در بخش برنامه تلویزیونی هیات داوران در آثار «هادی سمیعی زفرقندی» و «سجاد بهمن آبادی» را شایسته تقدیر دانست.

در بخش شبکه های اجتماعی نیز «راضیه غلامی» رتبه اول، «علی حسن پور» رتبه دوم و «سمانه جوکار کهنگی» و «حسام شریفی» رتبه سوم مشترک را به دست آوردند و در بخش موشن‌گرافی هم «سعید طلوع» رتبه اول، «مهدی جوزانی» رتبه دوم و  «نیما حقیقی» رتبه سوم را کسب کردند.

بخش پادکست این جشنواره رتبه اول و دوم نداشت و  «فاطمه سادات موسوی»، «سمیه مهرانیان» و «فاطمه برات زاده» به صورت مشترک حائز رتبه سوم شدند.  هیات داوران جشنواره، در بخش های «طرح تلویزیونی و رادیویی» و «طرح بازی و نرم افزار» نیز اثری را در حد کسب رتبه برتر و شایسته تقدیر ندانست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ