استفاده از مواد پلیمری در تجهیزات صنعتی

اقتصاد ایران: در صنایع از پلیمر ها در شکل های مختلفی استفاده می شود اما این سوال مطرح است که به چه موادی پلیمر گفته می شود؟ پلیمر ها موادی هستند که تعداد اتم های موجود در هر مولکول از آنها زیاد و عملا دارای مولکولهای با فرمول شیمیایی ترسیمی بزرگی هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، در ساختار مولکول های پلیمری از تعداد عناصر اندک و از هر کدام با تعداد وسیعی استفاده شده است و عملا کلمه Poly خود نشان از تکرار اتم ها در ساختار پلیمر ها دارد. انواع مختلفی پلیمر ها مانند پلی ونیل کلرید که به PVC شناخته می شود، پلی اورتان PU و پلی آمید از مهمترین و پر مصرف ترین نوع پلیمر ها در تولید تجهیزات صنعتی هستند.

مواد پلیمری اغلب از مشتقات نفتی بدست می آیند و اغلب دارای انعطاف نسبتا مناسبی بوده و قابل اشتعال هستند. البته قابلیت اشتعال پلیمر ها بستگی به ساختار مولکولی آنها دارد. از پلیمر ها در تولید انواع طناب، انواع تسمه های صنعتی، انواع درب و پنجره و حتی مواد پلاستیکی نیز به نوعی در دسته پلیمر ها با انعطاف کمتر دسته بندی می شوند. پلیمر ها دارای مزایا و معایبی در کاربری نسبت به دیگر متریال بکار رفته در تولید تجهیزات صنعتی از جمله فلزات هستند که برخی از آنها را در زیر مورد بررسی قرار می دهیم.

مزایا و معیاب مواد پلیمری نسبت به آلیاژ های فلزی

فلزات بعنوان یک قطب اصلی صنایع مطرح می باشند که به سبب خواص مکانیکی و شیمیایی که دارند در تولید انواع تجهیزات صنعتی بکار گرفته می شوند. فلزات دارای دو مشخصه مکانیکی فوق العاده یعنی تنسایل مقاومت کششی بالا و سختی سطحی بالا هستند که استفاده از آنها در تولید انواع تجهیزات صنایع سنگین مانند انواع زنجیر و سیم بکسل، انواع قطعات فولادی مانند بلبرینگ ها، یاتاقان ها، فنر، اجزا و اتصالات موتور های احتراق داخلی و ... را به دنبال دارد. علاوه بر این مقاومت حرارتی آلیاژ های فلزی نیز بسیار بالا می باشد که کاربری آن را در تولید قطعات صنعتی به شدت بالا می برد.

یکی دیگر از مزایای بکاربری آلیاژ های فلزی به مواد پلیمری قابلیت افزایش و کاهش مشخصات مکانیکی آنها با تغییر درصد کربن و شاید مهمتر از آن قابلیت ایجاد تغییرات در خواص بدون تغییر ترکیب شیمیایی و تنها به روش های سخت کاری حرارتی که بصورت گرمایش و سرمایش پیوسته صورت می گیرد است. از این جهت است که بعنوان مثال ترکیبات آهنی دارای تنسایل حداقلی 420 نیوتن بر میلیمتر مربع و با انجام عملیات حرارتی و افزایش درصد کربن قابلیت رسانیدن این تنسایل به 2200 نیوتن بر میلیمتر مربع را نیز دارند.

با این وجود ترکیبات پلیمری نیز هر چند دارای سختی سطحی و مقاومت سایشی کمتر، تنسایل و مقاومت حرارتی کمتری نسبت به ترکیبات فلزی هستند اما دارای خاصیت محیطی بسیار مناسبی هستند. بدین مفهوم که ترکیبات پلیمری در تماس با آب، رطوبت و بسیاری از اسید ها دچار خوردگی نمی شوند و از این بابت است که امروزه در تولید لوله های صنعتی از PVC یا پلی ونیل کلرید استفاده می شود. همچنین در تولید درب و پنجره ها به سبب خاصیت ضد زنگی که دارند و قیمت پایینتری که نسبت به ترکیبات ضد زنگ دیگر مانند آلومینیوم ها دارند استفاده از ترکیبات پلیمری بسیار گسترش داشته است.

انعطاف یکی دیگر از مهمترین فاکتور های کابری پلیمر ها در تولید انواع طناب و تسمه های صنعتی می باشد بگونه ای که در تولید انواع تسمه نوار نقاله، تسمه تایمینگ، تسمه های انتقال قدرت، طناب های دریایی PP که مخفف پلی پروپیلن می باشد از انواع پلیمر استفاده می شود. وزن سبک مواد پلیمری نیز از دیگر معیار های انتخاب این ترکیبات در تولید تجهیزات صنعتی بالاخص تجهیزات دریایی می باشد. طناب های پلیمری PP بر روی سطح آب شناور شده و به سبب چگالی کمتری که دارند از درگیر شدن با موتور قایق ها و کشتی ها محفوظ می مانند

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ