وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سریال‌های خانگی دارای فرصت‌ها و مخاطرات است

اقتصاد ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع سریال‌های خانگی از زوایای مختلف دارای فرصت‌ها و مخاطراتی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی استفاده از فرصت‌ها و توجه به مخاطرات است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سید عباس صالحی که برای پاسخ به سوال  سید مجتبی محفوظی و ۴۵ نفر دیگر از نمایندگان در خصوص علت عدم کنترل و نظارت رعایت شئونات اخلاقی در شبکه نمایش خانگی در مجلس حضور یافته است افزود: در حوزه فرصت‌ها و بستر‌ها، این سریال‌ها در بخش اقتصاد، فرهنگ و هنر نقش مهمی دارد و بخش مهمی از حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر معطوف به این حوزه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آمریکا سالانه یک صد میلیون دلار درآمد این حوزه است و در کشور‌های همسایه نیز کشور ترکیه پس از آمریکا بزرگترین تولیدکننده سریال‌های خانگی و تلویزیونی است، به گونه‌ای که ۱۵۰ سریال به یک ۱۰۰ کشور جهان صادر می‌شود و همین موضوع باعث شناخته شدن برخی از شهر‌های کوچک ترکیه شده است.
وی با بیان این که کشور ما نمی‌تواند نسبت به این فرآیند بی توجه باشد اظهار داشت: کشور ما از منظر اقتصادی و فرهنگی نمی‌تواند نسبت به این فرآیند بی توجه باشد، یعنی اگر نتوانیم تولید داخلی را در فضایی معین قرار دهیم، طبعا مصرف کننده روز افزون این تولیدات منطقه‌ای و غربی خواهیم بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به این موارد باید شرایط کرونایی و قرنطینه را نیز اضافه کرد که ایجاب کرده مردم بیشتر در خانه بمانند و همین موضوع باعث اهمیت مضاعف سریال‌های خانگی شده است.
صالحی با اشاره به مخاطرات این حوزه گفت: در کنار بستر‌ها، فرصت‌ها، ضرورت‌ها و الزامات طبعا باید نگاهی آسیب شناسانه و با توجه به مخاطرات نیز وجود داشته باشد که وزارت فرهنگ این دو نگاه را با هم به پیش می‌برد که یعنی تلاش دارد هم از فرصت‌ها استفاده کند و هم به مخاطرات توجه کند.
وی با بیان این که در حوزه مخاطرات، سه مخاطره اصلی مطرح است اظهار داشت: اولین موضوع، مخاطرات محتوایی است که در این بخش توجه به مسایلی مانند ضعف مضمون، مضامین سطحی و نابهنجاری‌ها و عبور از مقدرات اخلاقی، دینی، سیاسی و اجتماعی مطرح است.
صالحی ادامه داد: دومین مخاطره توجه به حقوق مصرف کننده است و این که اگر سریالی آن قدر کشش نداشته باشد، بخواهند آن را با آب بستن طولانی کنند یعنی فقط برای درآمد ادامه یابد که این ضایع کردن حقوق مصرف کننده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقتصاد سریال سازی را سومین مخاطره عنوان کرد و گفت: یعنی این که منابع مالی سریال سازی، منابع شفاف و قابل اطمینان لازم باشد.
وی تاکید کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به این سه فضا اقدامات لازم را انجام داده و کاری را با ارائه آیین نامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی حوزه‌ای که اختیارات وسیع تری می‌خواهد ارائه کرده ایم.

وزیر فرهنگ نماینده آبادان را قانع کرد

نماینده مردم آبادان از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ولنگاری بیش از حد در شبکه نمایش خانگی قانع شد.

در ابتدای نشست علنی امروز خانه ملت سوال آقای سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان و ۴۵ نفر از نمایندگان دیگر در خصوص دلیل ولنگاری بیش از حد و تبلیغ ناهنجاری‌های اجتماعی در شبکه نمایش خانگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شد.

پس از استماع پاسخ‌های آقای سید عباس صالحی در نهایت نماینده آبادان اعلام کرد که سوال از وزیر ارشاد اسلامی را به رای نمی‌گذارد و هدف توجه به این موضوع در بهارستان بوده است.

لازم به ذکر است محفوظی بخشی از وقت خود را در حین سوال از وزیر ارشاد، به تشریح وضعیت کمبود آب خوزستان اختصاص داد.

 تمهیدات وسیع برای تولید سریال‌های داخلی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه اقدامات متعددی را برای رفع مخاطرات سریال‌های خانگی، طی دو سال گذشته انجام داده است.

سید عباس صالحی در پاسخ به سوال سید مجتبی محفوظی و ۴۵ نفر از نمایندگان افزود: سریال‌های خانگی از زوایای مختلفی دارای فرصت‌ها و مخاطراتی است؛ بخش قابل توجهی از اقتصاد در حوزه فرهنگ و هنر معطوف به این بخش است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در آمریکا به صورت میانگین هر ساله حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از این حوزه درآمد به دست می‌آید، حتی کشور‌های همسایه ما نیز در این حوزه فعالیت بسیاری دارند. اکنون ترکیه پس از آمریکا بزرگترین تولیدکننده سریال خانگی و تلویزیونی بوده و حدود ۱۵۰ سریال ترکی به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادر می‌شود. این امر موجب شده شهر کوچکی در ترکیه که تنها حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد، به دلیل آنکه در سریال طغرل با ۱۵۰ قسمت و هر قسمت حدود ۲ تا ۲.۵ ساعت دیده شده به شهری آشنا در دنیا تبدیل شود.
وی با بیان اینکه سریال‌های خانگی از منظر اقتصادی و فرهنگی جایگاه مهمی در جهان دارد و کشور ما نیز نمی‌تواند در این حوزه بی توجه باشد، اضافه کرد: در صورتی که امروز نتوانیم در جایگاه مناسبی در این حوزه قرار بگیریم، مصرف کننده روزافزون تولیدات غربی یا منطقه‌ای خواهیم بود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرورت دوری از اجتماعات ادامه داد: در یک سال و نیم اخیر شرایط قرنطینه موجب شده که مردم بیشتر در منزل بمانند که این امر اهمیت توجه به سریال‌های خانگی را مضاعف کرده است.
صالحی تصریح کرد: در کنار فرصت‌ها و ضرورت ها، نگاه آسیب شناسانه به مخاطرات این حوزه ضرورت دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد در تلاش است به این دو مقوله کنار یکدیگر توجه کند.
وی در تشریح مخاطرات سریال‌های خانگی توضیح داد: نخستین مخاطره در این زمینه محتوایی است، بدین معنی که ضعف مضمون و مضامین سطحی، نابهنجاری‌ها و عدول از مقررات اخلاقی، دینی، سیاسی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به حقوق مصرف کننده را دومین ضرورت در این حوزه دانست و ادامه داد: اگر سریال آنقدر کشش نداشته باشد که سازندگان ناچار باشند با آب بستن به آن سریال را طولانی کنند، به مثابه تضییع حقوق مصرف کننده است. در واقع اگر سریال محتوا و قصه نداشته باشد و صرفاً به دنبال درآمدزایی باشد، حقوق مصرف کننده تضییع می‌شود.
وی با بیان اینکه منابع مالی تولید سریال‌های خانگی باید شفاف و قابل اطمینان باشد، اظهار کرد: وزارت فرهنگ اقدامات متعددی را در راستای رفع مخاطرات مذکور، طی دو سال گذشته انجام داده است. علاوه بر این اقدامات آیین نامه‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای حوزه‌هایی که به اختیارات وسیع‌تر در مقررات گذاری نیاز دارد، ارائه شده است.
صالحی با بیان اینکه دو شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش در حوزه شبکه نمایش خانگی وجود دارد، ادامه داد: هر فیلمنامه باید در شورای پروانه ساخت تصویب شود، در حال حاضر تمام فیلمنامه در این شورا بررسی می‌شود، اما پیش از این به صورت گذرا فیلمنامه بررسی می‌شد.
وی گفت: پیش از این تنها حلقه اول فیلم به شورای پروانه نمایش ارائه می‌شد، در حالی که اکنون ۶ حلقه از سریال باید به این شورا ارائه شود تا مجوز اکران دریافت کند. با این روش امکان اصلاح در سریال فراهم می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسائل مالی مربوط به ساخت سریال‌های خانگی توضیح داد: اکنون سازندگان سریال باید خوداظهاری مالی داشته باشند و می‌بایست پس از ساخت، پروانه مالکیت اخذ کنند، بدین معنی که مالکان، سهام گذاران و سرمایه گذاران مشخص باشند.
صالحی اضافه کرد: اگر آیین نامه ارائه شده درباره سریال‌های خانگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، می‌توان از فرصت‌های این حوزه به درستی استفاده کرد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: براساس این آیین نامه مقرر شده که شورایی فراقوه‌ای بر سریال‌های خانگی نظارت داشته باشد، اینگونه که مسئولیت دبیرخانه این شورا همانند هیات نظارت بر مطبوعات با وزارت فرهنگ است، اما نمایندگانی از حوزه‌های علمیه، کمیسیون فرهنگی مجلس، صداوسیما و... در این شورا حضور دارند.
وی تصریح کرد: می‌بایست برای سریال‌های خانگی مقررات روشنی در حوزه عقیدتی، اخلاقی، سیاسی، فنی و حرفه‌ای تعریف کنیم تا سرمایه گذاران، بازیگران و حاکمیت بتوانند به روشنی به وظایف خود عمل کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سازوکار‌هایی برای شفافیت منابع مالی مورد نیاز به منظور ساخت سریال‌های خانگی در نظر گرفته شده تا از مصادیقی مانند پولشویی جلوگیری شود.
صالحی تاکید کرد: به منظور دیپلماسی دفاعی برای کشور به منظور مصرف فرهنگی و دیپلماسی تهاجمی برای صدور فرهنگ انقلابی و اسلامی نیازمند سیاستگذاری راهبردی در حوزه سریال‌های خانگی هستیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ