ایران همچنان در خواب غفلت؛

کریدور ریلی چین به اروپا در حال گسترش است

اقتصاد ایران: کریدور شرق به غرب که به تازگی و پس از مطرح شدن طرح کمربند-راه چین مورد توجه قرار گرفته، بستر سیاست گذاری بسیاری از کشورهای واقع در مسیر این کریدور جهت انتفاع هرچه بیشتر از آن است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،طرح «جاده ابریشم» و «کریدور شرق به غرب» یا «چین به اروپا» از جمله مباحث داغ این روزهای صنعت حمل و نقل در جهان است. این پنجره فرصت که به تازگی و پس از مطرح شدن طرح کمربند-راه چین بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، بستر سیاست گذاری بسیاری از کشورهای واقع در مسیر این کریدور جهت انتفاع هرچه بیشتر از آن قرار گرفته است.

کریدور زمینی شرق به غرب دارای سه شاخه اصلی تحت عناوین تار شمالی، تار میانی و تار جنوبی است. تار شمالی مسیری است که از روسیه و قزاقستان می‌گذرد. تار میانی که تحت عنوان کریدور ترانس-خزر نیز مشهور است از دریای خزر، آذربایجان، گرجستان و ترکیه عبور می‌کند و تار جنوبی مسیری است که از ایران گذر می‌کند. در این میان کریدورهای تار شمالی و تار میانی روز به روز در حال جذب بار بیشتری در مسیر شرق-غرب هستند، حال آنکه تار جنوبی یعنی ایران، توجهی به این رقابت تنگاتنگ بین المللی و فرصت ناب ترانزیت کالا ندارد.

همه گیری کرونا بهترین فرصت برای ترانزیت ریلی

در همین ارتباط، علی ضیایی، کارشناس ترانزیت می‌گوید: با همه گیری کرونا و انسداد بسیاری از مرزهای جاده‌ای کشورها به روی یکدیگر، حمل و نقل و ترانزیت ریلی نقش ویژه‌تری یافت و کشورهای واقع در مسیر کریدورهای ترانزیتی مانند روسیه به استفاده از این فرصت و افزایش سهم خود از ترانزیت محموله‌های تجاری بین آسیا و اروپا پرداختند. بنا به ادعای UTLC که خدمات حمل و نقل محموله‌ها از چین به اروپا را با استفاده از این کریدور ارائه می‌دهد، میزان محموله حمل شده با استفاده از این مسیر در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۰۰ هزار کانتینر رسیده است.

بار جابجا شده در کریدور شرق به غرب در سال مذکور بالغ بر ۳.۶ میلیون تن بوده. این به معنای رشد ۹۰ درصدی کالای جابجا شده در این مسیر نسبت به سال قبل می‌باشد

تناژ بار جابجا شده در تار شمالی کریدور شرق به غرب در سال مذکور بالغ بر ۳.۶ میلیون تن بوده. این به معنای رشد ۹۰ درصدی کالای جابجا شده در این مسیر نسبت به سال قبل می‌باشد. روسیه همچنین قصد احداث یک خط آهن جدید در شمال دریای خزر به منظور افزایش سهم خود از ترانزیت شرق به غرب را دارد.

به گفته ضیایی، علاوه بر تار شمالی، تار میانی نیز مورد بهره برداری روز افزون کشورهای میزبان قرار گرفته است. این کریدور که تحت عنوان ترانس-خزر نیز شناخته می‌شود، به واسطه جلوگیری از تقویت تار جنوبی که از ایران می‌گذرد، مورد توجه آمریکا نیز قرار گرفته است. در کنفرانس ترانس-خزر که ۱۹ و ۲۰ خردادماه امسال در واشنگتن برگزار شد، نماینده سازمان UsAid ادعا کرد که کریدور «راه لاجورد» توسط این سازمان تأسیس شده است.

سازمان مذکور عامل اقتصادی-فرهنگی نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا در کشورهای مختلف است. کریدور راه لاجورد مسیری است که افغانستان را با دور زدن ایران از شمال و با عبور از ۴ ژئوپلتیک زمینی و دریایی به ترکیه وصل کرده و بخش زیادی از آن در بستر کریدور ترانس-خزر قرار دارد. این کریدور در حال حاضر نیز مورد بهره برداری قرار گرفته و کشورهای این حوزه سعی در جذب هرچه بیشتر بار ترانزیتی به این مسیر دارند. با نگاهی به وضعیت کشتی رانی دریای خزر خواهیم دید که بخش عمده ای از بار عبوری از خزر مابین بنادر باکو و ترکمن باشی در آذربایجان و ترکمنستان است که نشان از قوت روز افزون کریدور ترانس-خزر دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ