ضرورت هوش حکمرانی برای حکمرانی خوب!

اقتصاد ایران: یک تحلیلگر مدیریت و اقتصاد طی یادداشتی به نحوه و چگونگی حکمرانی خوب در دولت سیزدهم جهت برون رفت از مشگلات و گرفتاری گریبانگیر کشور پرداخت و آورده است : "یکی از دلایل ریشه ای ناکارآمدی اقتصادی در ایران، عدم توجه به لوازم و الزامات حمکرانی خوب در دنیای پیچیده امروزی می باشد."

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، : دکتر فرهاد تقوامنش   اندیشمند و تحلیلگر مدلهای کسب و کار دراین یادداشت تصریح نموده است : " حکمرانی خوب به دنبال حاکمیت قانون، ایجاد اجماع گسترده درباره بهترین منافع، عدالت اجتماعی، اثربخشی و کارآیی، پاسخگویی همه نهادهای دولتی و خصوصی، شفافیت و مشارکت همه اقشار مختلف مردم در اداره و توسعه کشور هست.

اولین قدم برای حکمرانی خوب به‌رسمیت‌ شناختن ویژگی تنوع و تکثر در جامعه ایران است. اگر ما خصلت متکثر بودن جامعه ایران را نادیده بگیریم، جدال بر سر منافع ملی خصومت‌آمیز خواهد بود، و طبیعتا این خصومت ها بعنوان مانعی قوی بر سر راه تغییرات و تصمیمات سخت عمل می کنند.

اما قدم بعدی برای حکمرانی خوب، افزایش هوش حکمرانیست، این هوش، توانایی دولت برای حل مسایل سیاستگزاری و تنظیم گیری در عرصه های مختلف حاکمیتی هست.امروزه دولت ها به دلیل گستره موضوعی و همبستگی زیاد بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی واجتماعی با پیچیدگی فزاینده ای در امور سیاستگزاری و تنظیم گیری مواجه هستند.

راه حل غلبه بر این پیچدگی ها، مجهز شدن به هوش حکمرانی از طریق فناوری های هوشمند و ساز و کار های دیجیتالی شدن هست. نمونه های متعددی از ناکارآمدی در کشور را می توانیم مثال بزنیم که ناشی از ضعف در هوش حکمرانیست. برای نمونه ، اینکه کشاورزان برنامه ای برای کشت محصولات تولیدی خود ندارند و بدون این که قراردادی با خریداران داشته باشند، و یا اهداف صادراتی را دنبال کنند؛ به عنوان یک عادت هر ساله یک محصولی را کشت می کنند و پس از برداشت، خریداری پای محصول خود ندارند ویا به ناچار باید محصول خود را زیر قیمت به فروش برسانند و یا محصول آنها در انبار خراب شود. صرف نظر از نقش عوامل مدیریتی نشان دهنده ، هوش ضعیف در حمکرانیست.

هوش حکمرانی به معنی توانایی در کنترل و پیش بینی عوامل گوناگون موثر بر مسائل حمکرانی و اداره جامعه هست. نشانه های فراوانی وجود دارد که نشان می دهد عدم اطمینان ها و پیچیدگی محیطی اداره کشور تحت کنترل مدیریت کشور نیست. لذا یکی از ساز و کار ها و الزامات زیر ساختی کشور افزایش هوش حکمرانی با استفاده از فناوری های تحول آفرین دیجیتال در کشور هست."

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ