شرط تحقق صحیح اهداف پس از تشکیل"وزارت‌انرژی"

اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تشکیل وزارت انرژی را امری پایه ای و اصولی دانست؛ به شرط آنکه افرادی متخصص و توانمند در اجرای آن سهیم باشند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،حمیدرضا صالحی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه «گفتگوی اقتصادی» با بیان اینکه بخشی از مشکلاتِ حوزه انرژی و برق ساخته و پرداخته داخل کشور است، اظهار کرد: سال گذشته با وجودِ افتخارات متعدد به پارس جنوبی، با کمبود گاز رو به رو بودیم و امسال هم با کمبود برق مواجهیم.

وی با این پیش فرض که آیا راه تجربه شده گذشته را ادامه خواهیم داد، افزود: در داستانِ برق اگر خدای ناکرده شبکه جواب ندهد، چه باید کرد؟
صالحی ادامه داد: دولت هفتم و هشتم، 39 هزار مگاوات برق نصب شده تحویل دولت بعدی داد و 17 هزار مگاوات هم قراردادِ در دست اجرا از خود باقی گذاشت که برخی پروژه های آن، تا 70درصد پیشرفت داشت و دولت نهم و دهم 64 هزار و 500 مگاوات برق تحولِ دولت کنونی داد ولی قراردادهای در دست اجرا، 5 هزار و 800 مگاوات بود. در همین جا باید خطر را بیخ گوش خود احساس می کردیم.
این فعال بخش خصوصی در ادامه سخنان خود در رادیو گفت‌وگو، دولت فعلی را هم در عرصه دستیابی به برق عقب تر از برنامه ریزی های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه دانست و افزود: مگر دولت چقدر توان مالی دارد؟ پس ما مجبور به کوچک سازی دولت هستیم و آن را از تصدی گری خارج کنیم.
صالحی داشته ها را به قدری اندک دانست که بیشتر از این نمی توان از آن مصرف کرد. لذا برای تشکیل یک وزارتخانه جدید باید برنامه ریزی داشت و تیمی دانا و کامل برای مطالعاتِ تخصصیِ آن وارد عمل شوند.
وی همچنین لزوم پیمودنِ مسیرِ کشورهای توسعه یافته را الزامی دانست و گفت: ما نباید صرفا جا پای خارجی ها بگذاریم و بسیاری امور را باید بومی سازی کنیم.
صالحی هر پیشرفتی را نیازمندِ هم راستا بودنِ با مختصات و ظرفیت های کشور خواند و تصریح کرد: پررنگ کردنِ مشکلات کاری از پیش نمی برد.
وی خطاب به نماینده مجلس که از طریق خطوط ارتباطی تلفن با این بحث همراه بود، گفت: اگر بخواهیم علمی حرکت کنیم، باید از یک نقطه شروع کرد. یعنی همانگونه که حقوق و دستمزد را بالا بردیم، در حوزه افزایش قیمت انرژی _مثلا بنزین_ باید کار را آغاز کنیم.
صالحی معتقد است ما هیچ گاه از نقطه درست و مسیر صحیح کارها را آغاز نکرده ایم و نتیجه این می شود که فنر تورم جمع و جمع تر می گردد و یکباره باز می شود.
وی با بیان اینکه گاز پایه دستیابی به برق است، افزود: 25 درصد گاز کشور توسط نیروگاه ها مصرف می شود که باید بر اساس مطالعه دقیق، تعیین قیمت شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ