گره قانونی برای جلوگیری از گرانفروشی ایرلاینها
اقتصاد ایران: در شرایطی که سازمان هواپیمایی و شورای عالی هواپیمایی مسئولیت بررسی و تعیین دامنه نرخی بلیت پروازهای داخلی را بر عهده دارند که به مردم اجحافی نشود، قانون دست این سازمان را با تاکید بر آزادسازی کامل نرخ در این زمینه بسته است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، درحالی بیش از دو هفته از افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی شرکتهای هواپیمایی گذشته که البته بدون اخذ هیچگونه مصوبه قانونی از شورای عالی هواپیمایی اتفاق افتاده است و مردم نسبت به این گرانفروشی بلیت هواپیما انتقاد دارند. به نظر میرسد کاری از دست متولیان امر در سازمان هواپیمایی کشوری بر نمیآید چرا که اساسا قانون با وجود پیشبینی شورایی برای تعیین نرخنامه پروازهای داخلی، در جای دیگری دست مسئولان را برای قیمتگذاری بسته است و عملا تکلیف این سازمان معلوم نیست.
شاید به همین دلیل است که با وجود انتقاد مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و حتی شخص وزیر راه و شهرسازی نسبت به افزایش قیمت غیرقانونی قیمت بلیت هواپیما، تا کنون این نرخهای غیر قانونی به قیمت سابق بازنگشتهاند.
قانون از سویی به سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه داده تا از رقابت مضر در حوزه فروش بلیت هواپیما به زیان مردم جلوگیری کند و اساسا شورای عالی هواپیمایی به همین سبب راهاندازی شد و از سوی دیگر در ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور آمده است که نرخ گذاری بلیت هواپیما باید به صورت کامل آزادسازی شود.
در ماده الف این قانون اینگونه نوشته شده که «دولت مجاز است نسبت به برقراری پرواز و جابجایی کالا و مسافر از طریق شرکتهای داخلی و خارجی متناسب با میزان تقاضای حمل و نقل بینالمللی از خارج کشور به یک فرودگاه بین المللی داخلی کشور و بالعکس اقدام نماید.»
همچنین در بند ب این ماده قانونی آمده است که «دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام نماید و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی نمودن نرخ آنها اقدام کند.»
با این وضعیت تکلیف سازمان هواپیمایی کشوری مشخص نیست و به نظر میرسد که یک بام و دوهوای آنها در برخورد با این تخلف آشکار ایرلاینها به همین دلیل است. بنابراین نمایندگان مجلس شواری اسلامی و دیگر دستگاههای اجرایی و نظارتی در برخورد با این مسئله، ابتدا باید گرههای قانونی را بردارند تا بتوان در ادامه نسبت به این مسئله تصمیمگیری درستی انجام داد و با متخلفان و سودجویان برخورد کرد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه