عضو هیات رئیسه اتاق ایران مطرح کرد:

صنعت و تولید در بیم و امید به سر می برد

اقتصاد ایران: عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: فضای کسب‌وکار نامساعد موجب شده تولید در کشور پرهزینه و فرسایشی شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، کیوان کاشفی با بیان اینکه امروز صنعت و تولید ایران در بیم و امید به سر می‌برد، افزود: چند چالش اصلی موجب نگرانی صنعت کشور شده که مهم‌ترین آن، نامساعد بودن فضای کسب‌وکار کشور و ایستایی این فضای نامناسب طی سال‌های اخیر است.

وی نبود ثبات در قوانین و مقررات را نیز یکی دیگر از مواردی دانست که بخش صنعت و تولید را در بیم فرو برده است.

کاشفی گفت: با وجود آنکه طی چند وقت اخیر تا حدودی شاهد ثبات نرخ ارز در کشور بودیم؛ اما همچنان شاهد سیل قوانین و بخشنامه‌های متعدد و گاهی متضاد هستیم که فضا را برای فعالان اقتصادی تنگ می‌کند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف مانند سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و محیط زیست بدون درگیر بودن مستقیم با روند تجارت و تولید، بلافاصله خود را با دستورالعمل‌های جدید وفق می‌دهند و از آنجایی که تمام تار و پود صنعت و تولید با فعالیت این دستگاه‌ها گره خورده است، شاهد پیچیده شدن وضعیت کسب‌وکار در کشور هستیم.

کاشفی با بیان اینکه نقدینگی چالش دیگری است که صنعت ایران با آن درگیر است اضافه کرد: با وجود حجم نقدینگی بالای کشور که هر سال روند افزایشی دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال به بیش از پنج هزار میلیارد تومان هم برسد، واحد‌های تولیدی همچنان برای تامین مالی خود با مشکل مواجه‌اند.

وی در ادامه از نبود حمایت لازم از صادرات انتقاد کرد و گفت: صادرکنندگان ایرانی در میان همه کشور‌های منطقه و همسایه کمترین حمایت، پوشش بیمه و ضمانت را دارند و اگر در تجارت به مشکلی بر بخورند تک و تنها هستند.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران در عین حال نبود امکان گشایس اعتبار، بسته بودن سوئیفت، محدودیت‌های ناشی از تحریم که نقل و انتقلات مالی را دشوار کرده را از دیگر موارد پیش روی صادرکنندگان دانست که به صادرات کشور به شدت صدمه زده است.

کاشفی همچنین گفت: اینکه با وجود مسائل اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، افزایش تقاضا‌هایی که برای برخی از کالا‌ها ایجاد شد، اما کمبودی برای تولید مایحتاج و ارزاق مردم نداشتیم، نشان از توانمندی بخش تولید کشور دارد.

وی نمونه این توانمندی را در تامین به موقع اقلام بهداشتی مورد نیاز در شرایط کرونا مانند ماسک و مواد ضدعفونی دانست و افزود: به همت تولیدکنندگان ایرانی این اقلام با قیمت بسیار کمتر از روز‌های اول در اختیار مردم قرار گرفت. به علاوه اکنون توفیقات خوبی هم در صنعت داروسازی ایران در زمینه واکسن ایجاد شده و همه این موارد نشان از قابلیت‌های صنعتی ایران دارد.

کاشفی، ثبات قوانین و بخشنامه‌ها و قابل پیش‌بینی شدن فضای اقتصادی را برای تولید و صنعت ضروری دانست و گفت: خواسته دیگر بخش تولید کشور، واگذاری تنظیم بازار به این بخش است ضمن اینکه باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم، زیرا تجربه ۴۰ سال گذشته با تنظیم بازار دستوری و تعزیراتی نتیجه موفقی نداشته است.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران حمایت از صادرات را نیز بسیاری ضروری خواند و گفت: هر واحدی که دستی بر صادرات دارد اشتغال آن نیز پایدار خواهد بود.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری در منطقه به اندازه ایران مزیت صادراتی ندارد، اضافه کرد: تعداد کشور‌های همسایه، مسیر‌های زمینی و دریایی متعدد در شمال و جنوب کشور، دسترسی به دریای مدیترانه و قرارگیری در مسیر جاده ابریشم از جمله این مزیت‌ها است.

کاشفی گفت: حاکمیت باید زمینه استفاده بهینه از این ظرفیت‌های صادراتی را برای تقویت بنیه تولید و صنعت کشور فراهم کند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ