تاثیر حمل و نقل بر قیمت تمام شده کالا

اقتصاد ایران: حمل و نقل و باربری به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت ها برای اقتصاد هر کشور محسوب می گردد که در خصوص شرکت ها و سازمان های متفاوت برای توزیع محصولات تولید شده به بازار نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند؛ واضح بوده که وقتی کاهش هایی در هزینه حمل و نقل انجام شود یا حمل و نقل به شیوه آسان تری صورت بگیرد می توان به طرز چشمگیری شاهد کاهش قیمت تمام شده کالا باشیم و قطعا می توان گفت تاثیر حمل و نقل بر قیمت کالاها و کاهش آن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، حمل و نقل  و باربری به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت ها برای اقتصاد هر کشور محسوب می گردد که در خصوص شرکت ها و سازمان های متفاوت برای توزیع محصولات تولید شده به بازار نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند؛ واضح بوده که وقتی کاهش هایی در هزینه حمل و نقل انجام شود یا حمل و نقل به شیوه آسان تری صورت بگیرد می توان به طرز چشمگیری شاهد کاهش قیمت تمام شده کالا باشیم و قطعا می توان گفت تاثیر حمل و نقل بر قیمت کالاها و کاهش آن وجود دارد.

در این میان ضروری است که بتوان پارامترهایی را شناسایی کرد که بر ارزش تمام شده کالا و جابجایی مهم هستند و رابطه آنها با اقتصاد دارای اهمیت منحصر به فردی می باشد؛ چرا که یکی از فاکتورهای تاثیرگذار و مهم در خصوص قیمت تمام شده کالا ارتباط بین کرایه حمل و قیمت نهایی جابجایی می باشد.

در خصوص کرایه ها و هزینه نهایی برای جابجایی کالاها باید اشاره کرد که حمل و نقل کالا های حجیم نسبت به کالاهای کوچک دارای هزینه بیش تری بوده و کالاهای کوچک تقریبا هزینه های ناچیزی دارند. به صورت خلاصه باید اشاره کرد که در هر صورت میزان کرایه حمل بار تاثیر مستقیم بر روی قیمت تمام شده کالا خواهد گذاشت حتی حمل بار شهرستان با وانت باشد

در کشور ایران با توجه به گزارش ها و آمارهایی که گرفته شده نشان می دهد که سیستم حمل و نقل در ایران از قیمت تمام شده کالا حداقل ۱۲ درصد بوده است و برای میانگین جهانی این عدد به ۶ درصد اشاره می کند.

تاثیرات حمل و نقل در کشور

به صورت کلی می توان اینگونه گفت که حمل و نقل تاثیرات خود را بر روی بخش‌های مختلف کشور می گذرد. درجه رقابت پذیری زیادی با توجه به اینکه شرکت هایی که به صورت گسترده به تولید می پردازند با تمرکز بر بازار جهانی از سوی آن ها شکل گرفته است.  این رقابت ها به حدی رسیده است تا کارایی اجزای متفاوت تولید کالا و توزیع به صورت روزانه ارتقا پیدا کنند؛ البته صنعت حمل و نقل موجب شده تا تمامی این اجزا به یکدیگر مرتبط شوند و استحکام آنها را در بر داشته است و حمل و نقل در این رابطه نقش با اهمیتی را داشته است. به صورت کلی می توانیم این گونه بگوییم که هرچقدر یک کشور بتوانند خود را حوزه حمل و نقل قوی تر کند مجموعه اقتصادی بهتری را خواهد داشت به همین جهت برای این که موجب توسعه یافتگی یک کشور شوید نباید نقش و  اهمیت حمل و نقل  خصوصا باربری شهرستان را نادیده بگیرید. همان طور که اشاره کرده‌ایم یکی از بخشهای مهم حمل و نقل که در ساختار تولید داشته است و اثرگذاری مستقیم خواهد داشت سهم هزینه های حمل و نقل بر بهای کالاهای تولید شده می باشد. و افزایش شبکه های جدید ارتباطی و بازسازی آنها در هر دولتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حمل و نقل در یک تقسیم بندی کلی به سه بخش زیر تقسیم بندی می شود:

زیرساخت وسایل نقلیه بهره برداری

اگر در این سه حوزه بتوان مشکلات را شناسایی کرد و برای برطرف کردن آنها اقدام کرد قطعاً می توان اقتصاد را در یک کشور با شرایط خوبی مشاهده کرد. بصورت کلی عوامل متعدد وجود دارند که بر روی قیمت تمام شده کالا نقش مهمی داشته و به عنوان عوامل تعیین کننده به شمار می‌روند و شامل موارد زیر می باشد:حتی یک خاور بار را شامل میشود

قیمت کالا در مبدا
هزینه های بیمه و بانکی
هزینه های حمل و نقل  نرخ ارز در زمان واردات
درصد تعرفه گمرکی
مالیاتهای متعلقه
هزینه های بازرسی
هزینه های مجوزهای احتمالی
هزینه ثبت سفارش ها هزینه های ترخیص و....

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ