جزئیات طرح واگذاری زمین رایگان به خانوارها

اقتصاد ایران: اخیراً یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که در مجلس طرحی در حال ارائه می باشد که به پنج دهک پایین جامعه، یک قطعه زمین داده شود؛ همچنین به مالکان این زمین ها اختیارات لازم برای تصمیم گیری در رابطه با زمین را بدهند تا بتوانند به وسیله آن مشکلاتشان را برطرف کنند.

 بر اساس این طرح بیش از ۱۰ میلیون قطعه زمین باید به مردم واگذار شود که اگر تصویب و اجرا شود، بخش قابل توجهی از مشکلات مردم را برطرف می‌کند و در کنار آن رونق خوبی در صنعت ساخت و ساز کشور به وجود می‌آید؛ اما این نقشه جدید مجلس برای بخش مسکن سوالات مهم و اساسی را در رابطه با جزئیات طرح ایجاد کرده است که در ادامه به آن پرداخته می شود.

زمین های 200 متری رایگان به چه خانواده هایی تعلق می گیرد؟

آن دسته از افرادی که تا به حال زمین و مسکن دریافت نکرده اند، می توانند در این طرح ثبت نام کنند و پس از ارزیابی های کارشناس ها، در لیست دریافت ۲۰۰ متر مربع زمین قرار بگیرند. در واقع طرح‌های مسکن در کشورمان با محوریت دولت طراحی و اجرا می شوند. در حالی که رونق واقعی در صنایع مرتبط مسکن تنها زمانی محقق می‌شود که مردم در فرآیند ساخت و ساز مشارکت فعالی داشته باشند. برای اجرای موفقیت آمیز این طرح لازم است طرح‌های هادی روستاها اصلاح شود و بنیاد مسکن و وزارت راه و شهر سازی بستر مناسبی برای اجرای این طرح فراهم کنند. سپس بعد از جمع‌بندی و بررسی های تخصصی، طرح به مرحله اجرا برسد که ابعاد فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی دارد؛ چرا که این مساحت از زمین برای ساخت یک منزل آبرومند برای یک خانوار، مناسب می باشد. همچنین مالکان می توانند با فروش آن قطعه زمین، بسیاری دیگر از مشکلات خود را حل کنم.
البته در نظر داشته باشید که واگذاری ۱۰ میلیون قطعه زمین ۲۰۰ متر مربعی مساحتی حدود سه برابر کل شهر تهران را شامل می شود. به علاوه تأمین و آماده سازی ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع زمین، برای ساخت حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر، نزدیک به ۵ سال طول کشید. پس بدیهی است اجرای این طرح نیز به طول بیانجامد. این را در نظر داشته باشید که این مسئله به سادگی تهیه تور ترکیه ارزان نمی باشد که با مراجعه سریع به یک مرجع معتبر، مانند لحظه اخر، به سرانجام می‌رسد، نیست؛ چراکه تامین و واگذاری ۲۰۰  متر مربع برای دو میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار مستاجر بحثی گسترده و نیازمند کنترل و نظارت جدی می باشد. همچنین لازم به ذکر است که در سال ۱۳۹۰ نیز چنین طرحی در مجلس مطرح شد؛ لیکن اعطای زمین های ۱۰۰۰ متر مربعی به خانواده ها اجرا نشد، با این تفاوت که در آن زمان در کشور حدود ۲۰ میلیون خانوار وجود داشت که امروزه این رقم به ۲۵ میلیون افزایش پیدا کرده است و دشواری اجرای کار را بسیار بیشتر می کند.

البته در نظر داشته باشید که جدی بودن این طرح هنوز مشخص نیست و تاکنون اخباری مبنی بر اینکه مجلس چه تصمیمی در رابطه با این طرح گرفته است، منتشر نشده. با این حساب امید است که در روزهای آتی اخبار خوش و کاملتری در رابطه با این امر منتشر شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ