گیاهان دارویی، ایمنی‌بخش انسان و محیط زیست

اقتصاد ایران: مدیر پژوهش جهاددانشگاهی ایلام گفت: گیاهان دارویی به عنوان ایمنی‌بخش محیط زیست و انسان، در حال پیدا کردن جایگاه واقعی خود است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، دکتر مریم مومنی تأکید کرد: امروزه محصولات حاصل از گیاهان دارویی در مقایسه با داروهای شیمیایی که به عنوان یک ایمنی برای انسان و محیط زیست محسوب نمی‌شوند، نماد ایمنی هستند. وی با بیان اینکه هرچند برای مدتی، محصولات شیمیایی عصر مدرن از اهمیت آنها پیشی گرفتند، گفت: با این حال، وابستگی به مواد مصنوعی به پایان رسیده و مردم با امید به امنیت به طبیعت بازگشته‌اند و وقت آن است که آنها را در سطح جهانی تبلیغ کنیم.

مدیر پژوهش جهاددانشگاهی استان ایلام گفت: گیاهان دارویی به عنوان منابع غنی از مواد موثره در نظر گرفته می‌شوند که می‌توانند در صنایع دارویی و غذایی کاربرد داشته باشند. مومنی با بیان اینکه تفاوت گیاهان دارویی و زراعی در متابولیت‌های ثانویه‌ای است که در این گیاهان وجود دارد و همین موضوع سبب اهمیت این گیاهان شده است، تصریح کرد: برخی از گیاهان مانند زنجبیل، چای سبز، گردو، آلوئه‌ورا، فلفل و زردچوبه به عنوان منبع مهم تغذیه‌ای در دنیا در نظر گرفته می‌شوند.

دکتر مومنی با بیان اینکه جدای از مصارف دارویی، از گیاهان در تولید رنگ‌های طبیعی، کنترل آفات، غذا، عطر، چای و غیره نیز استفاده می‌شود، گفت: دستورالعمل‌هایی برای درمان بیماری‌های شایع مانند اسهال، یبوست، فشار خون بالا، مشکلات ناباروری، اسهال خونی، اختلالات قاعدگی، آسم، برونشیت و ... توسط پزشکان طب سنتی ارائه می‌شود. در  دو دهه گذشته، افزایش چشمگیری در استفاده از داروهای گیاهی مشاهده شده است، اما با این حال هنوز هم کمبود قابل توجهی از داده‌های تحقیقاتی در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: از گیاهانی مانند فلفل سیاه، دارچین، آلوئه‌ورا، چوب صندل، جینسینگ، شبدر قرمز، بیدمشک، گلرنگ برای بهبود زخم‌ها و جوش استفاده می‌شود. ریحان، رازیانه، پیاز کوهی، نعناع، آویشن، پونه کوهی، لیموترش، رزماری، مریم گلی از جمله گیاهان دارویی مهم هستند و می‌توان آنها را در گلدان‌هایی در آشپزخانه کاشت و مورد استفاده قرار داد. این گیاهان زیبا، دارای طعم و بوی شگفت‌انگیزی بوده و قابل رشد هستند و می‌توانند به عنوان ادویه به غذاها اضافه شوند.

مدیر پژوهش جهاددانشگاهی استان ایلام، با بیان اینکه برخی از گیاهان خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارند، تصریح کرد: زردچوبه در جلوگیری از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها مفید است و از آن  به عنوان یک درمان خانگی برای بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود. برای کاهش تب و تولید گرمای ناشی از بیماری، برخی از گیاهان ضد تب مانند  فلفل سیاه، چوب صندل و گلرنگ توسط پزشکان طب سنتی توصیه می‌شود وچوب صندل و دارچین جدا از معطر بودن، دارای اثر قابض کنندگی شدیدی هستند. چوب صندل به ویژه در جلوگیری از ترشح خون، مخاط و غیره استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه از برخی گیاهان مانند ریشه و برگ گل ختمی برای خنثی‌سازی اسید تولید شده توسط معده استفاده می‌شود، گفت: گیاهانی مانند هل و گشنیز به دلیل ویژگی‌های اشتهاآور مشهور هستند. سایر گیاهان معطر مانند نعناع فلفلی، میخک و زردچوبه عطر و بویی دلپذیر به غذا اضافه می‌کنند. بعضی از گیاهان مانند آلوئه‌ورا، چوب صندل، زردچوبه و خار خسک معمولاً به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می‌شوند و از نظر ارزش دارویی بسیار بالا هستند.در برخی شربت‌های سرفه از زنجبیل و میخک استفاده می‌شود. آنها به دلیل خاصیت خلط‌آور معروف هستند که باعث نازک شدن و بیرون ریختن مخاط از ریه‌ها، نای و برونش‌ها می‌شود. اکالیپتوس، هل، گیلاس وحشی و میخک نیز خلط‌آور هستند.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی ایلام، دکتر مومنی خاطر نشان کرد: گیاهانی مانند بابونه، ریحان، هل، گشنیز، رازیانه، نعناع فلفلی، دارچین، زنجبیل و زردچوبه در بهبود گردش خون مفید هستند. بنابراین آنها به عنوان محرک‌های قلبی استفاده می‌شوند، اما گیاهانی وجود دارند که دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی هستند و باعث از بین رفتن میکروب‌ها می‌شوند و از رشد میکروب‌های بیماری‌زا که باعث بیماری‌های واگیر می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ