انتقاد ايران از تحریم‌ علیه کشورهای در حال توسعه

اقتصاد ایران: نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل در ژنو گفت سازمان‌های بشردوستانه بین المللی تبعات منفی تحریم‌های یکجانبه را فریاد بزنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سفیر ایران در نشست بشردوستانه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد در ژنو نسبت به اجرای تحریم‌های غیرانسانی ظالمانه آمریکا علیه کشور‌های در حال توسعه به شدت انتقاد کرد و خواستار اتخاذ تدابیر بین المللی برای ایجاد سازوکار‌های اثربخشی به منظور محافظت از فضای بشردوستانه در برابر چنین اقداماتی شد.

اسماعیل بقايی هامانه سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، در نشست بشردوستانه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک)، که روز جمعه در مقر اروپایی سازمان ملل برگزار شد، ضمن انتقاد شدید از اجرای تحریم‌های ظالمانه علیه کشور‌های در حال توسعه، این اقدامات را از جمله عوامل محدودکننده فضای بشردوستانه و نقض اصول بنیادین همکاری‌های بشردوستانه برشمرد.

وی در این باره اظهار داشت تحریم‌های یکجانبه در طول همه گیری کرونا، در نقض آشکار همه مقررات و استاندارد‌های بین المللی، صرفاً تشدید شده و حتی درخواست دبیر کل سازمان ملل مبنی بر توقف تحریم‌های یکجانبه برای تضمین دسترسی به غذا و کمک‌های مربوط به حوزه سلامت و حمایت‌های پزشکی مربوط به کوید ۱۹، توسط دولت وقت و دولت فعلی آمریکا به فراموشی سپرده شد و آنان بر تحمیل تحریم‌های غیر انسانی و ظالمانه همچنان سماجت می‌ورزند.

نماینده کشورمان ادامه داد: زمان آن فرا رسیده است که سازمان‌های بشردوستانه بین المللی خجالت را کنار گذاشته و تبعات منفی تحریم‌های یکجانبه را برای فعالیت‌های بشردوستانه فریاد بزنند و در راستای ایجاد سازوکار‌های اثربخش برای محافظت از فضای بشردوستانه علیه چنین تخلفاتی اقدام کنند.

بقايی هامانه همچنین با تأکید بر اصول ناظر بر ارائه کمک‌های بشردوستانه از جمله انسانیت، استقلال، بی‌غرضی و بی‌طرفی تصریح کرد: در ارائه و ارسال کمک‌های بشردوستانه باید کلیه اصول و قواعد منشور ملل متحد رعایت شود و از سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه خودداری گردد. ارائه این کمک‌ها نباید به عنوان بهانه‌ای برای احیای مداخلات نظامی و تجاوز به کشور‌های دیگر مورد استناد قرار گیرد.

نماينده ايران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: درگیری‌های متمادی، مداخلات نظامی و اشغالگری از جمله آنچه در فلسطین و یمن اتفاق افتاده است، در کنار ملی گرایی عوام فریبانه در سیاست داخلی و یکجانبه گرایی در سیاست خارجی، موجب فشار فزاینده‌ای بر ظرفیت بشردوستانه در نقاط مختلف جهان شده است.

قابل ذکر است، در این نشست که با حضور نمایندگان کشور‌های عضو اکوسوک برگزار گردید، قطعنامه «تقویت هماهنگی‌ها برای مساعدت‌های بشردوستانه سازمان ملل در شرایط اضطراری» که از مهمترین اسناد سازمان ملل متحد در چارچوب مسائل بشردوستانه به شمار می‌رود، با اجماع مورد تصویب قرار گرفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ