بوم گردی،ظرفیتی که مغفول مانده است

اقتصاد ایران: آیا می‌خواهید زمین را حفظ کنید؟ مردم روستاها، شهرها و کشورهای دیگر را درک کنید و اقتصاد جوامع محلی را بهبود دهید؟ پس بوم‌گردی را دریابید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، بوم‌گردی نوعی از گردشگری است که چندان نیازی به هتل و سایر تجملات وابسته ندارد.‌ بوم‌گردی در ایران با ۴ اقلیم از ۵ اقلیم دنیا، متنوع‌ترین صنایع دستی جهان، چند هزار سال قدمت و… نیاز به توجه بیشتری دارد تا رمقی گرفته و به بازوی اقتصاد گردشگری تبدیل شود.

بوم‌گردی چیست؛ به نقل از «جامعه بین‌المللی بوم‌گردی» در سال ۲۰۱۵

بوم‌گردی سفری مسئولانه به مناطق طبیعی است که ضمن حفظ محیط زیست، منجر به بهبود تندرستی مردم محلی می‌شود. در بوم‌گردی، آموزش مهمان و میزبان بسیار مهم است و از این طریق می‌توان به درک متقابل میان جوامع مختلف دست یافت.

مزایای بوم‌گردی از نظر جامعه

الف) حفظ تنوع زیستی-فرهنگی و مراقبت از میراث طبیعی و فرهنگی زمین

ب) کاهش فقر و توسعه پایدار در جوامع محلی

پ) ایجاد درک متقابل میان فرهنگ‌های مختلف و انسان با طبیعت

اصول بوم‌گردی از نظر جامعه

الف) کاهش آثار فیزیکی، اجتماعی، رفتاری و روان‌شناسی بر محیط زیست و جوامع محلی

ب) احترام نسبت به محیط زیست و فرهنگ‌های مختلف

بوم‌گردی در ایران

بوم‌گردی در ایران کاملاً اتفاقی و بدون سیاست‌گذاری قبلی شروع شد. بیش از بیست سال پیش مازیار آل داوود به گرمه، روستای پدری‌اش در حوالی اصفهان بازگشت و از قضا چند مسافر فرانسوی چند روزی مهمانش شدند. حس خوب مسافران در پایان سفر، انگیزه مازیار برای گسترش کسب‌وکارش شد و از آن روز تا الآن بوم‌گردی در ایران رشد کرده است.

وضعیت بوم‌گردی در ایران

قدم اول برای توسعه گردشگری در ایران، آن است که مردم دنیا بدانند که ایرانی زیبا وجود دارد که در سایه بی‌توجهی داخلی و عناد خارجی ناشناخته است. ایران در سال ۱۳۹۹ به عضویت «سازمان بین‌المللی بوم‌گردی» درآمد. خبری مسرت‌بخش که می‌تواند کلید معرفی ایران و جاذبه‌هایش به مردم جهان باشد. حال اگر ایران معرفی شد و طبیعت‌گردان آمدند، باید برای پذیرایی از آنان اقامتگاه‌های بوم‌گردی مناسب وجود داشته باشد.

نقشه پراکندگی اقامتگاه‌های بوم‌گردی که توسط گروه سیاست پژوهی و تحلیل داده نمافر گردآوری شده است، نشان می‌دهد که همه استان‌ها اقامتگاه دارند و ساخت اقامتگاه جدید شاید دغدغه فعلی نباشد. در واقع مشکلات کیفی گریبان‌گیر بوم‌گردی در کشور است؛ مثلاً مبنای قیمت‌گذاری خدمات مشخص نیست و درجه‌بندی کیفی اقامتگاه‌ها هنوز به درستی انجام نشده است. به عنوان یک مثال عینی، در یکی از سایت‌های اجاره اقامتگاه بوم‌گردی ۳ اقامتگاه در مازندران وجود دارد که هر کدام چهار و پنج ستاره دارند اما قیمت یک شب اقامت در آن‌ها ۱۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر است. پس مبنا چیست؟

ولی‌تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (وزارت‌خانه فعلی) در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که بوم‌گردی می‌تواند ضعف زیرساخت‌های گردشگری در کشور را از بین ببرد. پس مسئولین به اهمیت بوم‌گردی واقفند.

او «جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی» را به عنوان یکی از متولیان این حوزه معرفی کرد. حتی در سال ۱۳۹۷، سازمان سندی با سازمان جهانی گردشگری امضا کرد که یکی از محورهای آن همکاری در زمینه بوم‌گردی و گردشگری روستایی است و قرار شد در سال ۲۰۲۰ همایشی درباره بوم‌گردی و گردشگری روستایی برگزار شود که عاقبتش مشخص نشد. یک روز می‌گویند ۱۶ هزار شغل در بوم‌گردی ایجاد می‌کنیم، یک روز می‌گویند بوم‌گردی‌های کشور را درجه‌بندی می‌کنیم و یک روز دیگر هم حرف دیگر.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ