کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی در جهان

اقتصاد ایران: آنکتاد از کاهش سرمایه گذاری خارجی در جهان به یک تریلیون دلار به دلیل کرونا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد- آنکتاد- در گزارشی اعلام کرد: مجموع سرمایه گذاری خارجی در جهان در سال ۲۰۲۱ به یک تریلیون دلار دلار کاهش یافته که این رقم ۳۵ درصد کمتر از رقم ثبت شده در سال قبل است. این میزان همچنین کمترین میزان سرمایه گذاری خارجی در سراسر جهان از سال ۲۰۰۵ بدین سو محسوب می شود. 

بیشترین کاهش در سرمایه گذاری خارجی مربوط به کشورهای توسعه یافته بوده نسبت به سال قبل ۵۸ درصد کمتر شده است. همچنین به تفکیک آماری، سرمایه گذاری خارجی در اروپا ۸۲ درصد و در منطقه آمریکای شمالی ( شامل ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک) ۴۲ درصد کاهش یافته است.

این کاهش در سرمایه گذاری خارجی در کشورهای در حال توسعه از همه کمتر و تنها معادل هشت درصد به طور متوسط بوده است. 

در بین کشورهای مختلف، چین به مانند سال قبل کماکان اصلی ترین مقصد سرمایه گذاری های خارجی در جهان بوده و در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴۹ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است.

این رقم به نسبت سال ۲۰۲۰ بیانگر افزایش شش درصدی بوده و به این ترتیب چین تنها اقتصاد در بین اقتصادهای بزرگ محسوب می شود که روند جذب سرمایه خارجی آن صعودی باقی مانده است. 

طبق اعلام آنکتاد، اصلی ترین دلیل کاهش قابل توجه سرمایه گذاری خارجی جهان در سال ۲۰۲۱ ناشی از شیوع کرونا و نگرانی از فضای نامطیمن ایجادشده از آن بوده است.

تخمین زده می شود که با پیشرفت در مقابله با کرونا در سال جاری، روند سرمایه گذاری خارجی مجددا به جریان افتاده و کشورهای مختلف شاهد ورود موج تازه ای از سرمایه ها از خارج مرزهای خود باشند با این حال انتظار می رود که امسال هم کرونا به مانند سال قبل به عنوان اصلی ترین عامل کاهش انگیزه سرمایه گذاران خارجی برای انجام پروژه های جدید عمل کند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ