دکتر ستاری عنوان کرد:

لزوم تغییر الگوی مسلط در توسعه محصولات نوآورانه

اقتصاد ایران: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: محقق در یک پژوهشگاه نمی‌تواند محصولی تولید کند، مگر اینکه شما یک پارک فناوری و یک اکوسیستم تولیدی ایجاد کنید و پارادایم‌ها را از مجری بودن به منتور بودن تغییر دهید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز در آیین گشایش رسمی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت: اوایل قرن 21 بسیاری از کشورها برای ساخت هواپیما اقدام کردند، حتی دولت آمریکا بودجه سنگینی را برای این کار در نظر گرفت، ولی هواپیما ساخت نشد. در آن برهه رسانه‌ها ادعا می‌کردند که تا 50 سال آینده امکان ساخت هواپیما وجود ندارد.

وی افزود: اما چندی بعد دو فرد دوچرخه‌سوار موفق به ساخت هواپیما شدند و این پروژه را به انجام رساندند. این مثال نشان می‌دهد، ساخت یک محصول نوآورانه حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است نه دولت. تجربه جهانی نشان می‌دهد، هیچگاه پول دولتی نمی‌تواند از یک پژوهشگاه محصول نوآورانه تولید کند، بلکه دولت با ابزارها و اختیارات خود می‌تواند از بخش خصوصی حمایت کرده تا کارهای نوآورانه توسط بخش خصوصی انجام شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: ما باید پیشینه‌های فکری خودمان را درباره پژوهش تغییر دهیم. سؤال اصلی این است که چه زمانی بخش خصوصی سرمایه‌اش را وارد بخش پژوهش می‌کند؟ زمانی که یک سیستم و سازوکار دقیق تعریف شود. ما باید یک اکوسیستم نوآورانه ایجاد کنیم و دانشگاهی داشته باشیم که صرفاً بر آموزش متمرکز نباشد. اشتباه ما این بود که صنعت نفت می‌خواست خودش مشکلات نوآورانه خودش را حل کند و برای این کار پژوهشگاه تأسیس کرد و هیأت علمی جذب این پژوهشگاه کرد. نه باید یک اکوسیستم نوآورانه ایجاد می‌کرد.‌

ستاری ادامه داد: اکوسیستم نوآورانه با احداث یک پارک علم و فناوری ایجاد می‌شود و با حمایت‌های دولتی بخش خصوصی می‌تواند در این اکوسیستم وارد شده و سرمایه‌گذاری می‌کند. نسبت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دولت باید 10 به یک باشد؛ یعنی 10 برابر سرمایه‌گذاری که دولت برای ایجاد پارک کرده است را بخش خصوصی وارد حوزه‌های فناورانه کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بخش دولتی تفاوت‌های زیادی وجود دارد و در این حوزه بخش خصوصی خیلی کارآمدتر است. در نتیجه بار اصلی اقدامات فناورانه و نوآورانه برعهده بخش خصوصی بوده و وظیفه دولت حمایت از بخش خصوصی است.

وی افزود: محقق در یک پژوهشگاه نمی‌تواند محصولی تولید کند و درست هم نیست که از او چنین انتظاری داشته باشیم، مگر اینکه شما یک پارک فناوری و یک اکوسیستم تولیدی ایجاد کنید و پارادایم‌ها را از مجری بودن به منتور بودن تغییر دهید. 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ