گزارش اکونیوز از نقد اظهارات مطرح شده از سوی هر کاندیدا

اقتصاد ایران: در ادامه مناظره سوم در بخش اول به نقد اظهارات دیگر کاندیداها می پردازیم

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،نقد اظهارات مطرح شده از سوی هر کاندیدا در بخش اول به شرح زیر می باشد:

نقد رئیسی؛ اجرای برجام یک دولت مقتدر می‌خواهد

- ستاد ملی کرونا، ستاد استانی و دانشگاه علوم پزشکی برای تجمع حامیان من در استان خوزستان اجازه صادر کرده بود. من به مردم اهواز و خوزستان بدهکار بودم. شما چرا ناراحتید؟

- در عید ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کارشناسان اعلام کردند که محدودیت ایجاد شود و آقای روحانی توجه نکردند، چرا آن موقع حساس نشدید؟ ما که به حرف کارشناسی عمل کردیم.

- اسامی که آقایان اعلام کردند، مردم قضاوت کنند و به این آقایان اطلاع دهند که ما برخورد کرده‌ایم یا نه؟

- نظر من درباره FATF را از کجا ذهن‌خوانی کردند که نظر من چیست؟ اگر منافع ما در قراردادی تامین شد ما هیچ مشکلی نداریم وگرنه نمی‌توانیم منافع مردم را به حراج بگذاریم.

- از رئیس قبلی بانک مرکزی پرسیدند که منافع برجام چیست؟ پاسخ داد هیچ! حداقل به مواضع خودتان پایبند باشید.

- اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. شما وقتی جوجه کُشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.

** نقد مهرعلیزاده؛ با وجود تبلیغات شبانه‌روزی اما فضای انتخابات سرد و بی‌روح است

- بحران امروز بحران رفاه اجتماعی، بحران حکمرانی خوب و مهمتر از همه بحران امروز بحران اعتماد و فقدان امید اجتماعی است.

- اگر امروز علی رغم توصیه‌های مکرر مسئولین، تبلیغات شبانه روزی و صدا و سیما و بنده و و پوسترهای رنگارنگ هنوز فضای انتخابات سرد و بی روح است بی دلیل بی اعتمادی مردم بی میزان تاثیرگذاری آنان و ناامیدی از رویاهایی است که داشتند و برآورده نشده است. 

- در طول این سالها موضوعاتی مثل زنان، جوانان، اقدام، مذاهب، مستضعفین و حتی انتخابات مفاهیم اصلی خود را از دست داده‌اند.

- جوانان و نخبه‌ای که انقدر عرصه بر آنان تنگ شده که به جای نشستن بر صندلی مدیریت کشور باید روی صندلی هواپیما بنشینند و از کشور فرار کنند یا جوانان که هزاران دلیل برای رفتن دارند و یک دلیل برای ماندن ندارند. آیا فرصت برابر برای کسب دانش اشتغال و سهیم کردن زنان در عرصه های مدیریت کشور فراهم شده است. آیا برای اقوام و مذاهب مختلف کشور در تمامی شئون فرصت برابر ایجاد شده است. 

- آیا برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و استفاده از زبان محلی در مطبوعات، رسانه‌ها و تدریس در ادبیات آنها اقدام جدی به عمل آمده است.  امروز علی رغم توصیه‌های زیبای حفظ وحدت، اهل سنت را بی دلیل از حضور در عرصه های مهم مدیریتی بازداشته‌ایم و حتی در داشتن مراکز فرهنگی و عبادتگاه‌های خود هم دچار محدودیت هستند. امروز با تبلیغ زندگی اشرافی مسئولان و با اخبار فساد و اختلاس های چند هزار میلیاردی نهال امید در دل محرومان و مستضعفان خشکانده شده است. 

- و اما برنامه من: دولت زندگی به دنبال بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم و دمیدن روح امید در کالبد جامعه است. منظور من از توجه به زنان و جوانان فراهم کردن شرایط برای نقش موثر و عادلانه ایشان در مدیریت کشور است. نقش امثال مریم میرزاخانی‌ها و بی بی مریم بختیاری‌ها.

- منظور من از توجه به اقوام توجه به نقش همه هموطنان لر، کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، بلوچ، سیستانی، غرب، گیلک، مازنی، فارس و همه حاشیه نشینان شرق و غرب و جنوب، شمال کشور است. 

- توجه به اهل سنت منظور من است که در طی سالیان سال مرزهای ایران بزرگ را در شرق و غرب کشور عاشقانه و خالصانه و بی چشم داشت حفظ کردند و در دوران انقلاب جنگ و سازندگی در کنار سایر هموطنانشان بودند اما در سایر فرصت برابر با دیگران گرفتار تبعیض شدند. 

- در دولت زندگی من خود را موظف به جبران تبعیض های گذشته به آنان و بهره گیری از ظرفیت و توان نخبگان اهل سنت در سطوح عالی اداره کشور اعم از وزرات  ایتانداری، سفارت و ریاست سازمان‌های دولتی بزرگ می دانم. 

- منظور من از توجه به محرومین و مستضعفین توجه اصولی و زیربنایی جهت توانمندسازی آنان است و رفع محرومیت را د  تولید ثروت نه توزیع فقر می دانم. 

- من در مورد صحبت‌های آقای زاکانی باید عرض کنم به کرسنت توجه کردن خوب است اما به FATF و آب در آسیاب ترامپ ریختن و تحریم‌ها نیز اشاره کنند.  تورم ۱ رقمی و نرخ ارز ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومنی نرخ رشد ۶.۷ درصدی در دولت اصلاحات نیز اشاره و انصاف را رعایت کنند.

** نقد همتی؛ لیست بدهکاران بانکی را به رئیسی می‌دهم

- آقای جلیلی میفرمایند ما با دو تا سه کشور مذاکره کنیم. جناب جلیلی شما یک دهه با بیانیه خوانی در مذاکرات، معطل کردید و از آن موقع تا الان ۸۰ درصد GDP عقب مانده است.

- من فکر میکنم شما اصلا از مسائل بین‌المللی اطلاع ندارید. بهترین دوست های ما چین و عراق پول های ما را نمی دهند. آنها می‌گویند تا مذاکره شما به نتیجه نرسد پول ها را نمی دهیم و با شما ارتباط برقرار نمی کنیم.

- بیکاری و معیشت مردم نتیجه کارهای شماست. دنیا بدون حل مشکل تحریم با شما کار نمی کند.

- آقای زاکانی هم به عنوان پلیس بد به عنوان پوششی می خواهند چیزهایی را بگویند. بخشی از مطالب ارائه شده را تحریف شده مطرح کردند که پاسخ ایشان را نخواهم داد.

- اما در ارتباط با بورس؛ رئیس ما بانک مرکزی حق رای در دولت ندارد و مرا از دولت اخراج کردند. بدلیل بی اخلاقی وزیر اقتصاد و برخی رقبا برای اولین بار می‌گویم مدتها قبل از ریزش بورس به رییس جمهور و دفتر مقام معظم رهبری نامه خصوصی نوشتم و هشدار دادم مردم را دعوت نکنید.

- رهبر انقلاب خطاب به رییس‌جمهور فرمودند این هشدار رئیس کل مهم است. کسانی دیگری شبیه به آن را مطرح کردند. مقتضی است فکر جدی در این باره شود.

- همه بعد از آن دوباره دعوت به بورس کردند. وزیر اقتصاد گفت حبابی وجود ندارد. چند هزار میلیارد در بورس عده ای بود بردند. در طول یکسال سه بار رییس بورس را عوض کردند. نایب رئیس آن زمان مجلس نامه نوشت و بعد گفت سه روزه آن را حل می کنم. مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد. ریزش بورس از  تعلل وزارت اقتصاد در فروش به موقع اوراق بود.

- گفتند ۱۱ نفر که بیشترین معوقه بانکی را دارند معرفی کنید. اینها بیش از ده سال پیش منابع گرفتند من لیست اینها را به آقای رئیسی می دهم اگر خواستند معرفی کنند.

** نقد جلیلی؛ برجام یک چک بلامحل بود

- یکی از نکات مهم برای اقتصاد کشور، وجود ثبات در سیاست‌های اقتصادی است. بله، تحریم را نمی‌شود انکار کرد. مهم‌تر از آن بهانه تحریم است که برخی افراد ناکارآمدی‌هایشان را گردن آن می‌اندازند.

- کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید فهم صحیح از مناسبات جهانی داشته باشد. مشکلی که وجود دارد این است که کسانی حداقل فهم را از مناسبات جهانی ندارند بعد بر این مبنا می‌خواهند نسخه بپیچند.

- وقتی از جهش تولید سخن می‌گوییم، لازمه‌ جهش تولید، جهش صادرات است و لازمه جهش صادرات، جهش تعاملات بین‌المللی است. دوستان کارنامه بسیار ضعیفی در تعاملات بین‌المللی دارند و آن را خلاصه کردند در دو سه کشور که کی بایدن به در آید.

- همین الان در جریان مذاکرات وین با پررویی می‌گویند موضوعات زیادی داریم که باید حل شود و اهرم تحریم هم باقی می‌ماند.

- بله تحریم مهم است، امّا باید بگویید برای تحریم چه برنامه‌ای داریم؟ بدون فهم مناسبات جهان نمی‌شود تحریم را رفع کرد. تحریم، اهرمی است در دشت دشمن. باید این اهرم را از دست او بگیریم. برای این کار، باید برنامه داشته باشیم هم برنامه آفندی هم پدافندی. 

- باید بگویید برای بی‌اثر کردن تحریم و پشیمان کردن دشمن از تحریم در پایان چهار سال چگونه تعامل گسترده با جهان شکل می‌دهیم. 

- شما در همان زمانی که به قول خودتان در گفت‌وگو و مذاکره موفق بودید، چه شد که تحریم‌ها از 800 تحریم به 1500 تحریم رسید و دلار سه هزارتومانی 30 هزار تومان شد. شما حتی نتوانستید مذاکره کنید. در روابط جهانی باید تهدید و فرصت را با هم دید. همانطور که فرصت‌ها را حداکثری می‌بینید، تهدیدها را هم باید دید.

- بگویید از هزار میلیارد بازار کشورهای اطراف سهم ما چقدر بوده است؟

- نسبت به تبادلات بانکی ما 11 طرح داریم که می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد. بانک مرکزی بیاید یک طرح بدهد بگوید برای این تبادلات مالی چکار کرده است.

- برجام یک چک بلامحل بود.

** نقد رضایی؛ نفوذی‌ها سوار نزاع سیاسی شده‌اند

- نزاع سیاسی که در ابتدا داخلی بوده و نفوذی‌ها سوار آن شدند و این باعث شده که آنها عملاً  فضای سیاسی کشور را مدیریت می‌کنند و بازیگران این صحنه یا ناآگاه هستند و یا آگاهانه اوضاع کشور و وقت کشور را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند انرژی و توانایی ملت ایران و دولت متمرکز بر مسائل  اصلی کشور شود.

- رهبر معظم انقلاب بارها تلاش کردند این مشکلات را حل کنند و برهمین اساس سیاست‌های اصل 44، اقتصاد مقاومتی را تعیین کرده و ابلاغ کردند ولی حتی در مجلس بسیاری از این سیاست‌ها تبدیل به قانون نشده است در حالیکه این سؤال وجود دارد که چرا؟ اگر این موضوعات تبدیل به قانون می‌شد و برنامه‌ریزی برای آن صورت می‌گرفت و اجرا هم می‌شد اقتصاد روی ریل می‌افتاد.

- در مسئله مذاکرات هسته‌ای رهبر معظم انقلاب خط مشی قهرمانانه امکان و اختیار فوق‌العاده‌ای را به دولت دادند و جانانه هم حمایت کردند؛ قرار بود که اقدامات دولت به یک شاهکار بزرگ در رفع تحریم‌ها تبدیل شود ولی آنچه رخ داد آن بود که تحریم‌ها که رفع نشد بلکه تحریم‌های بسیار سنگینی هم به وجود آمد که نشان‌دهنده آن است که مسائل اینگونه حل نمی‌شود.

- به قول آن دوست عزیزمان که امروز اینجا جایش خالی است باید زیر میز زد و اینگونه نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم چرا که کشور نیاز به جراحی بزرگ دارد.

- دولت ما با اقتدار و قانون، نظم و آرامش را در جامعه مستقر خواهد کرد و سیاست‌های نظام را  عملیاتی خواهد کرد و حق مردم را از گردن کلفتان می‌گیرد و خواسته‌های مردم را بسیار دقیق و با دست خود مردم عملیاتی می‌کند.

- این نفوذی‌ها و آلودگی‌های امنیتی که پشت صحنه با ایجاد نمایش و دعواهای زرگری وقت و انرژی شما را و توانایی‌های دولت را به انحراف می‌کشاند را در دولتم از پستوها بیرون خواهم آورد و اجازه  نخواهم داد این آلودگی‌های امنیتی با  انتشار یک نواری به یکباره یک نفر کنار رفته و فرد دیگری جای او قرار گیرد و مگر می‌توانیم سرنوشت یک ملت بزرگ را به بازی گرفت.

- ما نیازمند اقتدار برای اجرای برنامه هستیم؛ برنامه دولت من جراحی‌های بزرگ است ولی همان را هم نمی‌توانیم روی کاغذ بنویسیم و رهایش کنیم و نیازمند یک اقتدار برای تحقق آن هستیم اما اقتدار هم مهم نیست بلکه باید عقلانیت را بازگردانیم.

- اینکه عقلانیت فردی و جناحی جای خود را به عقلانیت جمعی داده است از بزرگترین خسارت‌ها است و بایستی گفت‌وگو با مردم را راه بیندازیم و گفت‌وگو با نخبگان را ایجاد کنیم.

- وقتی هواپیما تأخیر دارد به مردم می‌گویند همینی که هست و وقتی می‌گوییم چرا وضعیت مرغ اینگونه است می‌گویند همینی که هست و وقتی می‌گوییم چرا وام‌های میلیاردی می‌دهید می‌گویند همینی که هست در حالیکه این موضوع بی‌احترامی به مردم است.

- ما اگر تعامل داخلی راه‌ نیندازیم تعامل خارجی هم بی‌نتیجه خواهد بود و اگر کرامت مردم و نخبگان را می‌خواهیم بایستی با آنها گفت‌وگو کنیم؛ دولت من دولت شایستگانی است که همه شایستگان در آن حضور دارند.

** نقد زاکانی؛ همتی شهریور ۹۸ درخواست کرد بنزین ۵ هزار تومان شود

- مردم عزیز ایران، علت مشکلات سه «نون» است که «نان» را از سفره شما بیرون برده است؛ ندانستن، نخواستن و نتوانستن! مظهر تام و تمام این هم دولت آقای روحانی و بعضی کسانی است که در این دولت کار کرده‌اند.

- اگر پینوکیویی در عالم واقع پیدا می‌شد، باید دماغش چند دور، دور زمین می‌چرخید که مصداق آن، برخی کسانی است که مسئولیت داشته‌اند.

- آقای همتی آبان 98 گفت نرخ بنزین 4 واحد درصد در سال بر روی تورم تاثیر دارد و مشکلی ایجاد نمی ‌کند؛ بعدا گفت مخالف افزایش قیمت بنزین بودم و این را بدترین اقدام می‌دانستم! چرا دروغ می‌گویید؟!

- نامه رسمی همتی موجود است که با امضای وی 31 شهریور 98 درخواست کرده قیمت بنزنین 5 هزار تومان و قیمت نفت گاز یک‌هزار تومان شود تا کسری بودجه دولت جبران شود؛‌ حالا چرا دروغ می‌گویید؟!

- شما (همتی) اسرار مملکت را به صندوق بین‌المللی پول داده‌اید؛ این بزرگترین خیانت است که میزان ذخایر در دسترس و غیرقابل دسترس را گفته‌اید. 

بی کفایتی از این بالاتر که رئیس جمهور می‌گوید صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین گران شده است؟!

- آقای مهرعلیزاده از دولت اصلاحات سخن می‌گوید؛ آقای مهرعلیزاده، کرسنت 52 میلیارد دلار خسارت عدم‌النفع علیه ما داشته است! یا اطلاع ندارید و این حرف‌ها را می‌زنید یا معلوم نیست کجای کره زمین زندگی می‌کنید.

- کسی را از مجلس بیرون کرده‌ایم، الان رفته و ماهانه 85 میلیون تومان از بیمه سرمد حقق گرفته؛ آقای همتی چه کسی باید جواب این را بدهد؟!

- دلار نجومی، سکه نجومی، حقوق نجومی، اختلاس نجومی و امثالهم را در این دولت دیدیم. مگر اینجا کهکشان راه شیری است که همه چیز نجومی است؟ علاوه بر حقوق‌های نجومی، پررویی نجومی هم به هنرهای آقایان اضافه شده است!

** نقد قاضی‌زاده هاشمی؛ سپردن درمان امروز به بانیان وضع موجود مثل سپردن درمان کرونا به ویروس کرونا است

-سپردن درمان امروز به بانیان وضع موجود مثل سپردن درمان مالاریا است به پشه آنوفل و یا سپردن درمان کرونا به ویروس کرونا است.

- دوستان طوری حرف می‌زنند که در دوره مدیریت کشور نبودند و از بیرون آمده‌اند!‌ خودشان از سابقه ۳۰ ساله و ۴۰ ساله ذکر می‌کنند.

- کمترین تجربه اجرایی و نقش آفرینی در حوزه های اجرای موجود در کشور را بنده دارم، بنده در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده منتخب مردم بودم، حالا درباره موضوعی که چرا چنین و چنان شده است حرف‌هایی می‌زنند که ۸ سال پیش ساخته شده آنهم با همین کلمات از قبیل تحریم.

- بهتر است که برگردیم و این اختیار فوق‌العاده‌ای که مقام معظم رهبری که به دولت دادند را ببینیم،‌ دولت در این هشت سال فرصت مذاکره را از بین برد آنهم با بد مذاکره کردن.

- این اختیاری که این دولت داشت در حتی مذاکره مستقیم با آمریکا کدام دولت قبل از این داشته است؟ روندها و روندهای ۴۰ - ۵۰ ساله از مشکلات ساختاری نهادی است. شما بلد نبودید کشور را اداره کنید.

- جوانان، نخبگان و فناوران کنار و زنان کنار گذاشته شدند اینها تقصیر شخص دیگری است؟ بنده بازهم می‌گویم که راه‌حل امروز تغییر نسل سیاستمداران است، امروز ما جوانان و زنان توانمندی داریم، اینگونه نیست که آنها به ما محتاج باشند بلکه ما به آنها احتیاج داریم که از توانایی‌های آنها استفاده کنیم برای اینکه ما را از وضع موجود خارج کنند.

- برای مردم سوال است که چرا این مشکلات تکرار شده حل نمی شوند؟ و چرا مسائل مزمنی که همواره می‌گویند به قوت خود باقی مانده است؟ برای اینکه عده‌ای با شوآف و شومن بازی و پرت کردن حواس ها به جای اینکه جراحی کنند و تومورهای بدخیم را بردارند با دولت پایش را از روی گردن مردم گذاشت.

- دولت‌ها، ضد مردمی و ریاستی و متعلق به یک طبقه خاص و فرزندانشان شده‌اند، اینها رفتند فامیل های جدید آمده‌اند و قومیت گرایی و حزب بازی آمده است. مردم این ها را می‌بینند و ناراحت هستند؛ معلم بازنشسته ما همه اینها را می بینند بنده ۲۰ برنامه و ۲۰ پروژه در این حوزه دارم.

- جوانان باید تغییر مدل حکمرانی به سمت مردم را پیش ببرند مانند اول انقلاب که جوانان انقلابی در میدان بودند و کنار مردم قرار گرفتند و دغدغه‌مند دست آنها را گرفتند و با انقلاب حرکت دادند  لذا همچنان جوانان پای کار هستند دانش و سواد آموختند و تجربه کسب کردند دنیا را دیدند لذا می‌توانند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ