گزارش اکونیوز از دغدغه های مردم در سومین مناظره

اقتصاد ایران: سومین مناظره انتخاباتی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،در مناظره امروز سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی، امیر حسین قاضی‌زاده نایب رئیس سابق مجلس یازدهم، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و محسن مهرعلیزاده معاون تربیت بدنی رئیس دولت اصلاحات نظرات و برنامه‌‌های خود را مورد طرح و نقد یکدیگر قرار می‌دهند.

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش هایی با موضوع «دغدغه‌های مردم» پاسخ می‌دهند.



** پاسخ همتی به دغدغه‌های مردم؛ اصلا گرانی وجود ندارد

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری در مورد این سوال که دولت هر یک از نامزدها چه رویکردها، اولویتهایی را بری حل دغدغه هایی مردم، دنبال خواهد کرد؟ سخنانی را مطرح کرد.

محور این سخنان بدین شرح است: 

- بدون اعاده رشد اقتصادی در حد ۵ درصد نمی شود بیکاری را حل و رفاه را به کشور آورد.

- ظرف یک دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی کشور نیم درصد بیشتر نبوده است. در طول یک دهه گذشته سرمایه گذاری در کشور شیب نزولی داشته و بدون سرمایه گذاری رشد اقتصادی معنا ندارد.

- اقتصاد مفاهیم و معادلات خود را دارد. علم اقتصاد به ما می‌گوید باید محیط سرمایه گذاری امن باشد.

- آقای رئیسی می‌گویند گرانی وجود ندارد اصلا تورم عامل گرانی است. اصلا در دنیایی که تورم ۲ تا ۳ درصد شده اصلا گرانی وجود ندارد.

- چرا قیمت ارز و مسکن بالا رفت؟ خودمان را به راه دیگر نزنیم آقای رئیسی. تحریم در این یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا را بهم زده است.

- شما یک کشور در دنیا نشان دهید بدون مبادلات اقتصادی جهانی بتوانند رشد و پیشرفت داشته باشند.

- آقای جلیلی اگر این ۷ مشکل ( مشکلاتی که مجری به آن اشاره کرد)  وجود دارد پس چرا در مورد مسائل دیگر صحبت می کنید. تحریم خیلی مهم است. من برای این ۷ مورد برنامه هایم تدوین شده است.

- این جریان می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. اولا شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید و اگر هم بلد باشید رشد ۸ درصدی که داشتیم به شد صفر درصدی و منفی تبدیل می شود.

- هزینه را مردم دارند می دهند، یک کشتی با پرچم ایران نمی‌توانیم روی دریا بفرستیم. پرسپولیس و استقلال پولشان را نمی توانند از AFC بگیرند. 

- آقای رئیسی که شما سرگروه این ۵ نفر هستید در مقابل من ایستادید اگر قدرت دست تندروها بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قدرت دست شما بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد.

- من خیلی راحت می‌گویم تحریم با اجماع های جهانی اتفاق می‌افتد. برجام راه حلی بود که آقای ظریف با راهنمایی مقام معظم رهبری جلوی پای کشور گذاشت. اگر تحریم ها نبود کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند.

- تورم برای این ایجاد شده که دولت کسری  بودجه پیدا کرده است. کاسبان تحریم برای اینکه پول از دستشان نرود، نگذاشتند سرمایه گذاری خارجی در کشور شود. ترامپ و محاسبات تحریم با هم زیر نیز مذاکره زدند. مطمئن هستم یک دولت با هدایت رهبری می‌تواند تحریم ها را بر دارد.

- شما اصلا نمی‌خواهید سرمایه ای وارد کشور شود. الان چند سال است که نتوانستیم جذب سرمایه کنیم. نمی‌خواهید شغل برای جوانان ایجاد شود؟ مردم که می خواهند اما فکر می کنم جناب آقای رئیسی و آنهایی که در ستاد شما هستند اینها مخالف برجام هستند. اینها مخالف تصویب FATF هستند.

- جمعی که در مقابل من نشستند، آقایان، رئیسی، جلیلی، رضایی، زاکانی و قاضی زاده اینها نگذاشتند FATF دو سال تصویب شود. می‌گویند رابطه با خارج می‌خواهیم چکار! معلوم است وضعیت کشور اینگونه می شود.

- من اقتصاد خواندم، دنیا را دیدم و برنامه دارم حتی برای کشورهای همسایه که حاج قاسم عزیز توانست امنیت آنها را ایجاد کند، برنامه دارم.

- در سیاست خارجی، عربستان و امارات دشمن ما نیست. اینطور نیست پراید را جای فورد آمریکایی به مردم قالب کنیم.

- خاکریز جنگ تحریمی در خانه های مردم است‌. الان روزی چند نفر بخاطر نبود داروهای خاص از بین می روند. آقای رئیسی شما گل به خودی زدید و با تندروی در زمین ترامپ بازی کردید.

** پاسخ زاکانی به دغدغه‌های مردم؛ خصوصی‌سازی‌های ناحق را از حلقوم متخلفان بیرون می‌کشیم

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، عصر امروز در سومین و آخرین مناظره نامزدهای این دوره از انتخابات که با محوریت مسائل سیاست خارجی و روابط بین‌الملل و نیز تصویر کلی کشور و برنامه‌های دولت آینده برگزار شد، به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در این حوزه پرداخت.

مهمترین محورهای سخنان زاکانی در این مناظره تلویزیونی به شرح زیر است؛

- امروز ام‌المسائل کشور گرانی و تورم است؛ به ویژه در حوزه خوراک و پوشاک که مردم را بیچاره کرده است. سال 1390 تورم حدود 19 درصد بود که در سال جاری تورم نقطه به نقطه به 49 درصد و تورم میانیگن سالانه به 38 درصد رسیده است. 

- حجم نقدینگی از 600 هزار میلیارد تومان در سال 92 به 3500 هزار میلیارد تومان در حال حاضر رسیده و 6 برابر شده و پایه پولی هم دو برابر شده که آقای همتی باید پاسخگو باشد.

- حتما در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز و اصلاح نرخ سود بانکی و اصلاح ناترازی بانک ها و هدایت نقدینگی به سمت تولید، در سال اول نرخ تورم را به نصف رقم موجود می‌رسانیم.

- وضعیت مفاسد در کشور نامناسب است؛ همواره سعی‌ام این بوده که با گردن‌کلفت‌ها درگیر شوم و غیر از این هم راه چاره ای نیست.

- معتقدم باید ریشه فساد را خشک کرد و به مردم وعده می‌دهم که در «دولت اقدام و اصلاح» ریشه فساد را خشک کنیم.

- شبکه های شکل گرفته فساد در دولت، مجلس و قوه قضائیه را می‌شناسم و با کمک مردم این را خشک می‌کنم.

- در حوزه خصوصی‌سازی، واگذاری‌های ناحقی صورت گرفته که یک قلم آن، 2500 میلیارد تومان را به سه برادر واگذار کرده‌اند! واگذاری‌های ناحق را از حلقوم اینها بیرون می‌کشیم و به مردم بازمی‌گردانیم.

- رکود اقتصادی موجود، ناشی از تکیه به بیرون از کشور است؛ ما جهش تولید را مدنظر خواهیم داشت و در این زمینه مقررات‌زدایی و اصلاح مالیات و بیمه و نظام توزیع و صادرات را دنبال خواهیم کرد.

- تمرکز زدایی و هویت دادن به شهرستان‌ها را در اولویت داریم و مسائل 451 شهرستان را احصاء کرده‌ایم و در این زمینه توسعه دولت الکترونیک را دنبال خواهیم کرد و در پایان سال اول دولت الکترونیک را اجرا خواهم کرد.

- ساماندهی یارانه‌های پنهان دیگر برنامه‌ ماست؛ 600 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در سال 97 توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که حتما این یارانه را سامان خواهیم داد

- 70 میلیون  نفر بُن‌کالای 40 هزار تومانی در ماه دریافت خواهند کرد؛ همه این پول در بودجه امسال هست و ما حواله به غیب نمی‌دهیم.

- 6 میلیون و 700 هزار شغل را به تدریج ایجاد خواهیم کرد و در سال اول 500 هزار شغل ایجاد خواهد شد.

- در چهار سال، 5 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی خواهیم ساخت که یک میلیون و 200 هزار واحد از آنها، مسکن حمایتی و برای زوج‌های جوان خواهد بود.

** پاسخ رئیسی به دغدغه‌های مردم؛ جای کسانی که آلوده به رانت و فساد باشند در دولت نیست

آیت الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در سومین مناظره انتخاباتی میان نامزدها به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداخت.

محورهای اظهارات رئیسی به شرح ذیل است:

- در دورانی که در دستگاه قضایی و آستان قدس بودم از نزدیک در ارتباط با مردم بودم و برای مهمترین دغدغه های مردم راهکار پیدا کردم.

- برنامه اقتصادی ما سه بخش اصلاح دولت و مبارزه با فساد و ناکارآمدی و تبعیض و بخش دوم حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و بخش سوم حمایت از کسب و کار و تولید است.

- برخورد با فساد جایش در دولت است و کسانی که آلوده باشند یا زمینه رانت و فساد داشته باشند جایشان در دولت نیست.

- باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد تا همه داده‌های اقتصادی را رصد کند و سامانه شفافیت از برنامه‌های ماست که همه قراردادها و عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی پشت ویترین قرار گیرد و این کار را در آستان قدس انجام دادیم.

- اول که به قوه قضائیه آمدم در مورد حساب خاص گزارش دادم و باعث تمام شدن بگو مگو شد. با اجرای مقررات شفافیت بسیاری از فسادها کنترل می‌شود.

- در تحول ساختاری مسئله مهم تحول در نظام بانکی هست و امروز بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌دانیم و معوقات بانکی می تواند صورت بگیرد و اصلاح نظام بانکی ضرورت کشور و دولت است.

- باید بروکراسی زاید و فسادزای در سامانه مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند حل شود و مالیات هم باید واقعی و عادلانه شود و کاهش مالیات واحدهای تولیدی از 25درصد به 10درصد با شیب ملایم باید انجام شود.

- تحول نظام اداری مهم است و فساد اداری قابل قبول نیست و خیلی از ادارات ما در تراز انقلاب اسلامی نیستند و باید فسادزدایی شوند و ضابطه‌های دست و پاگیر برداشته شوند و مجوزهایی که حال تولیدکنندگان را می‌گیرد باید کم شود.

- باید خیلی از نظارت‌های پیش‌بینی به نظارت‌های پسینی تبدیل شود و اینکه باید برای هر کاری مجوز بگیرند کار تولید را متوقف می‌کند.

- وضع موجود تورم 320درصدی نسبت به 8سال گذشته است و قیمت گوشت 5برابر و قیمت خودرو 8برابر و مسکن 7برابر شده است و این وضعیت را مردم چطور تحمل کنند؟ و باید به سمتی برویم که تورم به سمت نصف و بعد هم سمت یک رقمی کردن برویم.

- مدیریت ارز و تقویت ارزش پول ملی باید صورت بگیرد و نکته دوم رفع وابستگی سفره مردم و کالاهای اساسی به نرخ ارز است و این قابل انجام است.

- ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال دست یافتنی است و باید به این سمت حرکت کرد.

** پاسخ رضایی به دغدغه‌های مردم؛ دغدغه‌های مردم یک منظومه به هم پیوسته است

محسن رضایی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز  (شنبه 22 خرداد) در سومین و آخرین مناظره نامزدهای این دوره از انتخابات به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت که مهم‌ترین محورهای آن به شرح ذیل است: 

- هفت دغدغه‌ای که صداوسیما تهیه کرده است را قبول دارم اما دغدغه‌های مردم بسیار بیشتر از این‌ها است ضمن اینکه این دغدغه‌ها یک منظومه به هم پیوسته هستند که ما بایستی چرایی عدم حل آن را بررسی کنیم.

- 50 سال است که در کشورمان گرانی، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، معیوب بودن رشد اقتصادی کشور، نوسان در رشد اقتصادی و رو به پایین بودن رشد اقتصادی در 50 سال اخیر را داریم. ما در این مدت می‌بینیم که ایران اقتدار از دست رفته خودش را بعداز 300 سال به دست آورد و در برخی زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای کرده است.

- وقتی مردم این موارد را دیده و با هم مقایسه می‌کنند احساس می‌کنند یک جای کار، گیر دارد.

- رهبر معظم انقلاب فرمودند که راه حل‌ها مشخص است؛ نمی‌دانید؟ چرا حل نمی‌شود؟

- وقتی بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که چادر مشکی و ذرت در اختیار یک عده است و گوشت در اختیار دیگر؛ وقتی جلوتر می‌رویم به آقازاده‌ها برمی‌خوریم و حتی مافیاها را مشاهده می‌کنیم. 

- مشخص نیست دولت‌ها چه می‌کنند و مدیران چگونه کار می‌کنند؛ گویا مدیران کشور جای دیگری مشغول هستند، زیرا آنها در جنگ زرگری که بین جناح‌های سیاسی که در ایران رخ داده است مدیران هم درگیر آن هستند به یک باره موضوع حجاب در جامعه مطرح می‌شود و عده‌ای دیگر موضوع فیلترینگ را مطرح می‌کنند و یا اینکه روزگاری می‌گویند چرا ایران در سوریه است؟ روز دیگر موضوع موشک و دیوارکشی و کنسرت را مطرح می‌کنند و به نظر می‌رسد که هر چند وقت یکبار یک موضوع به وجود می‌آید و عده‌ای موافق ان بوده و عده‌ای دیگر مخالف آن.

- عده‌ای جنگ زرگری راه انداختند تا همه انرژی‌ها و افکار را به آن سمت ببرند و وقتی امام جامعه و رهبر جامعه وارد میدان می‌شود به آن پایان می‌دهند و بعد از مدتی دوباره یک غائله دیگر راه می‌افتد؛ تاخت و تازی که در عرصه سیاست راه افتاده است و میدان‌های انحرافی که به وجود آمده است اجازه نمی دهد که انرژی ملت ایران و دولت‌ها متمرکز بر گرانی، عدالت، رکود اقتصادی و یارانه‌های پنهان شود و به نظر می‌رسد که بایستی در ابتدا آن را حل کنیم.

- آیا بایستی رئیس جمهور بعدی هم مانند رئیس جمهوری گذشته همان کارها را انجام دهد و قصه دولت‌ها تکرار شود؛ لذا باید به این موضوع پایان دهیم.

- ما نیازمند دو جراحی بزرگ در کشور هستیم که جراحی اول اصلاح از درون قدرت است و بایستی هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهیم و به موضوع حکمرانی، مدیریت، ساختارها، قوانین، قواعد و رفتارها برسیم و جراحی اساسی از درون قدرت عملیاتی شود؛ مسئله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است و بایستی این کار را انجام دهیم و گرنه اگر پیشنهادی برای رفع گرانی و کاهش تورم داده شود وقتی زمین اقتصاد زمینی گرم است که هرچه برف بر روی آن ببارد بخار می‌شود و به هوا می‌رود برنامه‌ها خنثی می‌شود.

- برنامه دولت من هم آن است که با به کارگیری همه اقوام ایرانی و شایستگان اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و به کارگیری تمام بانوان کشور و به کارگیری تمام ظرفیت‌ها در اهل تسنن و اقلیت‌ها بایستی یک حرکتی شبیه انقلاب و بسیج در دفاع مقدس درست کنیم و همگی با یکدیگر یک دولت قوی و کارآمد و پاسخگو و مسئولیت‌پذیر را ایجاد کنیم.

- بایستی از درون قدرت، اصلاحاتی را انجام دهیم و وضعیت نهادهای درون قدرت و حتی نهادهایی که منتسب به رهبر معظم انقلاب هستند و همگی آنها برای دولت کار می‌کنند و حتی خود دولت و رابطه سه قوه با یکدیگر که معمولاً در نزاع و درگیری با یکدیگر دست به یقه شده و مشکل مردم را فراموش می‌کنند و حتی موضوع دیوان‌سالاری و وزارتخانه‌ها را اصلاح کنیم و نیازمند آن هستیم که از بالا تا پایین اصلاح شود.

- در موضوع  اقتصاد در سه سطح در دولتم برنامه‌ریزی کردیم که اقتصاد زندگی، اقتصاد استانی و اقتصاد ملی این سطوح‌ هستند.

- در  اقتصاد زندگی طرح کفایت زندگی را اجرایی خواهیم کرد که یارانه 450 هزار تومانی در دولتم پرداخت خواهد شد و هیچکس نباید نگران شود که منابع آن از کجا می‌آید؛ اگر شما دزدی نکرده‌اید ناراحت نشوید و آنقدر دزدی هست که ما آنها را اصلاح خواهیم کرد. آنقدر رانت هستند که مافیا می‌خورند ولی ما آنها را حل و فصل خواهیم کرد؛ مشکل ما در تهیه منابع یارانه 450 هزار تومانی نخواهیم داشت و من در دولتم به بانوان خانه‌دار حقوق خواهم داد ضمن اینکه موضوع مسکن سهل و ارزان را با اقساط 40 و 50 ساله اجرا خواهم کرد همچنین کسب و کارهای خانگی را فعال خواهم کرد.

- 30درصد سهام صنعت ملی نفت را به مردم خواهیم داد. در  تمامی استان‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ام. این در حالی  است که من برنامه همه استان‌ها را تدوین کرده‌ام که بخشی از آنها را  همراه خود آورده‌ام ضمن اینکه در سطح ملی هم اقتصاد ملی را شکوفا خواهم کرد و بر همین اساس 14 مگاپروژه که یکی از آنها موضوع مسکن و انرژی‌های نو است را برنامه‌ریزی کرده‌ام که بتوانم اقتصاد ایران را بازمعماری کنیم تا بتوانیم مشکلاتی است که 50 سال ا ست در کشورمان وجود داشته و ادامه یافته را از بین برده و در یک بسته آنها را حل و فصل کنیم.

** پاسخ قاضی‌زاده به دغدغه‌های مردم؛ در پنجره طلایی هستیم اما دچار انسداد شده‌ایم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی در سومین مناظره تلویزیونی درباره راهکارهای دولتش برای مقابله با تورم، عدالت، رکورد، مقابله با فساد، یارانه ها و اشتغال توضیحاتی ارائه داد که محورهای آن به شرح زیر است:

- لازم است این دغدغه‌ها ریشه یابی شود و روش اصلاح آن بیان شود.

-عدم توازن تراز و نمودار بیکاری و روندهایی است که از سال ۸۵ تاکنون بر اساس شاخص آماری همچنان در حال تکرار است.

- وضعیت افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور و همچنین وضعیتی که در حوزه اشتغال و بخش‌های مختلف‌های تولیدی وجود دارد همچنان به روال قبل باقی مانده است.

- بخش خدمات و به خصوص کارمندی در حال افزایش است اما نرخ بیکاری در بین استان‌ها نیز مشخص است که افزایش می‌یابد و از این موضوعاتی که نشان دهنده عدم توازن در بخش آموزش و غیره است؛ به طور مثال ما با اینکه افزایش تولید مسکن پیدا کردیم اما محصول آن فقط در چند استان است و این باعث شده کم کم یک مهاجرت سراسری شکل بگیرد و وضعیت ترکیب جمعیتی کشور تغییر پیدا کند.

- این مهاجرت سراسری که اتفاق افتاده آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق را افزایش می‌دهد. آنهم به خاطر هویت اجتماعی که از بین می‌رود و وضعیت سرمایه اجتماعی مشخص است به دلیل اینکه منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است و منابع به صورت نادرست توزیع می‌شود اتفاق می‌افتد.  مردم این‌ها را از نحوه مدیریت ناکارآمد و کار نابلدی مسئولان می‌بینند.

- آن چیزی که امروز در  زندگی مردم مطرح است این است که می‌گویند ما در پنجره‌های طلایی هستیم اما متاسفانه وضعیت کشور به جای اینکه رشد پیدا کند دچار یک قفل و انسداد شده است.

- کارنامه این دولت ها هم در این زمینه روشن‌ است. همه دولت‌ها نقاط قوت و ضعفی داشتند اما موضوعات اساسی حل و فصل نشده است؛ مشکلاتی که در گذشته وجود داشت و در مناظرات دوره قبل هم  ذکر شد اکنون هم مطرح است.

- این اختلالات اجتماعی و نحوه مدیریتی که مردم می‌بینند بی‌اعتمادی به دولت‌ها را شکل داده است.

- در فقره کرونا ببینید مردم چقدر گرفتار شده‌اند، خانواده‌هایی را می‌شناسم که مادر یا پدر سرپرست خانوار فوت کرده و دو فرزند یتیم به جا گذاشته است اما مردم یک نوع اختلال رفتار و سوء مدیریت در تصمیم‌گیری‌ها می‌بینند و بعد هم تقصیرها گردن مردم می‌افتد!

- مردم یک سال است که از بین نان و جان مانده‌اند و ۶۰ درصد مشاغل ما به صورت روزمزد است، حال به آنها می‌گوییم کار نکنید. بنابراین مجبورند سنگین فعالیت کنند.

- خطاب به مسئولان مربوطه به ویژه آقای روحانی که مناظرات را مورد تفقد قرار داده است، عرض می‌کنم که در این جمع کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد لذا اعلام آمادگی می‌کنم و شما از دفتر خود خارج و در در صدا و سیما حاضر تشریف بیاورید تا درباره موضوع کرونا و سایر موضوعات با شما مناظره کنم.

- در موضوع بنزین مشخص نشد که چه کسی مسئول است، ستادهایی درست کردیم که همه پشت آن پنهان می‌شوند و در نهایت مقام معظم رهبری مجبور است که وسط کار بیاید چرا که از مسئولان مربوطه کسی حاضر نشد اظهار تاسف کرده و استعفا دهد و عذرخواهی کند.

- مسئله اصلی نظام دیوان‌سالاری کشور است که ۸۰ سال است تغییر پیدا نکرده و باعث شده است روز به روز مردم مستضعف تر شوند و عده خاصی که به رانت و سیاست و قدرت وصل هستند برخوردار شوند و مردم ضعیف‌تر شوند.

- لازم است که ساز و کارهای اداری کشور و طرز تفکر مدیریت تغییر پیدا کند و نوع نگاه به مردم تغییر یابد.

- در قانون اساسی نحوه حاکمیت را ذکر کردیم اما امروز مردم را از گردونه خارج کرده‌ایم. حاج قاسم سلیمانی گفته است هر کجا مردم بودند آنجا موفقیت بود و هر کجا مردم نبودند با شکست مواجه شدیم.

-  پیش‌بینی کردیم که دولت را به مردم واگذار کنیم، منظومه‌ای به نام دولت و مردم تشکیل خواهیم داد که این واگذاری اختیارات اجرایی طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی به فرمانداران و بودجه‌ها تجمیع شده به صورت برنامه‌ریزی شهرستان و فرمانداران در اختیار از آنها قرار گیرد که از مدیران به مردم داده خواهد شد.

- اگر یک سوم مردم شهرستان از مدیری ناراحت شوند و آن را استیضاح کنند، دولت موظف است آن را اجرا کند اما در حال حاضر تمام اختیارات را از مردم گرفته و فقط در اختیار دولت مرکزی قرار داده شده بنابراین ما آن را در سراسر کشور توزیع می‌کنیم و همه شهرستان ها از نظر ما پایتخت خواهد بود و اختیارات هیئت وزیران را دارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ