کارشناس برنامه ریزی شهری و محیط زیست:

هماهنگی بین کارکردها در اثربخشی عناصر شهری تاثیرگذار است

اقتصاد ایران: کارشناس برنامه ریزی شهری و محیط زیست در گفتگو با اکونیوز گفت:کارشناس برنامه ریزی شهری و محیط زیست می گوید: شهر پویا و شهر پیشرو، شهری است که تمام اجزای آن در راستای همکاری با هم حرکت کنند، چون هماهنگی بین کارکردها در اثربخشی و مطلوبیت عناصر شهری بسیار تاثیرگذار است و بالعکس.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،دکترمطالبی، کارشناس برنامه ریزی شهری و محیط زیست با بیان اینکه نگاه به شهر به صورت سیستمی و با رویکرد مدیریت مشارکتی باشد، می گوید: شهر پویا و شهر پیشرو شهری است که تمام اجزای آن در راستای همکاری با هم حرکت کنند، چون هماهنگی بین کارکردها در اثربخشی و مطلوبیت عناصر شهری بسیار تاثیرگذار است.
مشاور کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت با ذکر اینکه شهر باید کارکرد درست و مورد نیاز برای همه اقشار و شهروندان داشته باشد، می افزاید: توصیه تخصصی که در مباحث شهری به کاندیداهای محترم شورا دارم این است که نگاه به شهر به صورت سیستمی و با رویکرد مدیریت مشارکتی باشد و از آنجا که شهر یک سیستم منسجم، پویا و متعلق به همه شهروندان است در حقیقت نماینده شورای شهر باید نماینده همه گروه ها و اقشار مختلف و تمامی شهروندان باشد تا با ایجاد همدلی و همسویی بتواند مشارکت تمام گروه ها و آحاد اجتماعی اعم از زنان و مردان را در پویایی فضای شهری جلب کرده و همگام با همه رشتوندان به سوی شهر زیست پذیر حرکت کند.
این کارشناس آمایش شهری ادامه می دهد: در هدف گذاری ها نباید فقط به بیان کلیات پرداخت بلکه باید با نیازسنجی واقعی و درک درست از وضع موجود در پهنه های شهری، با برنامه ریزی در سطح و مقیاس محله به محله سبب ارایه طرح هایی شد که علاوه بر توسعه و محله محوری، توجه به جزییات را در بردارند. زیرا وقت آن رسیده که ساکنان شهرمان در محلات نیز، تغییرات راحس کنند تا با کنار هم قراردادن اصولی ظرفیت های بالقوه و بالفعل محلات، بتوان شاهد توسعه پایدار هر ناحیه شهری بود. بنابراین به نظر می رسد نیاز است بین فعالیت ها، کاربری ها، محیط و پهنه شهری یک تعادل ایجاد کنیم.
مشاور کمیسیون بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری در مورد این مطلب که گاه شورا نشینان وظایف قانونی خود را فراموش می کنند، می گوید: شوراها و نمایندگان آن باید نقش نظارتی بر عملکرد مدیریت شهری داشته باشند و به عنوان مهمترین عامل در اداره شهر در مدیریت شهری منافع شهروندان را تضمین کنند. چون مدیریت شهری فقط در سطح شهرداری معنا ندارد بلکه باید در همه سطوح اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، رفاهی، آموزشی، بهداشتی، کالبدی و محیط زیستی به بررسی پرداخت و با نیاز سنجی درست کمبودها و نارسایی ها را شناسایی کرده، جهت حل مسائل راهکارهای کاربردی ارایه داد. در این مسیر باید از پتانسیل تخصص های برنامه ریزی شهری، طراحی شهری، مدیریت شهری و شهرسازی و برنامه ریزی منطقه ای استفاده کرد تا بتوان در ارایه خدمات مناسب و با کیفیت به شهروندان موثر بود.
عضو نخبه باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان همچنین با اعتقاد بر اینکه وعده های انتخاباتی کاندیداهای شوراها و برنامه ها و طرح های آن ها باید منطبق بر وظایف اصلی شوراها باشد، می افزاید: به گونه ایی که تجانس موجود در این دو یعنی وعده ها و وظایف بتواند تغییرات مثبت و مفیدی را در زندگی شهروندان فراهم سازد و این خود سبب ارایه خدمات مبتنی بر کیفیت مطلوب می شود و شهر را مکانی مناسب برای زیست بهتر افراد می سازد.
مطالبی در پایان با تاکید بر اینکه باید نگاه اعضای شورای شهر برنگرش مدیریت واحد شهری توجه ویژه داشته باشد، اضافه می کند: این امر مهم نیازمند پیگیری مستمر اعضای شورای شهر با تمام سازمان های متولی امر مدیریت شهر است که خود سبب هماهنگی بین سازمانی جهت تسهیل دریافت و اقدام یکپارچه است. بنابراین لازم است به این مسئله توجه شود که هماهنگی بین سازمان های خدماتی و دستگاه های موثر در اداره شهر، برای بهره برداری بهینه از منابع و پرهیز از فعالیت های موازی لازمه موفقیت مدیریت شهری است

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ