سالنهای سینمای چین فیلمهای ایرانی را اکران میکنند
اقتصاد ایران: جزئیات تفاهمنامه مبادلات و همکاریهای سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، روح اللّه حسینی مدیرکل دفتر جشنوارهها و همکاریهای بینالملل سازمان سینمایی درباره اهمیت و دلایل انعقاد این تفاهمنامه گفت: این تفاهمنامه با توجه به علاقه و تمایل هر دو طرف و بر مبنای برابری، احترام، عمل و منافعِ متقابل و با توجه به قوانین نافذ در هر یک از دو کشور ایران و چین منعقد شده است و نخستین تفاهمنامهای است که میان دو کشور منحصراً در موضوع سینما امضا میشود. پیش از این برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولتهای ما وجود داشت اما این نخستین بار است که دو طرف منحصراً در حوزه سینما تفاهمنامه امضا میکنند.
رئیس کارگروه مبادلات و همکاریهای سینمایی با کشور چین با اشاره به مفاد این تفاهمنامه گفت: چند بند کلی اما بسیار مهم زمینههای این تفاهمنامه را تشکیل میدهند، از جمله مهمترین آنها که از بُعد اقتصادی برای سینمای ایران مهم و راهگشا است، باز شدن بازار سینمای چین به روی محصولات سینمایی ایران است که با توجه به وجود هزاران سالن سینما و صدها میلیون مخاطب بالقوه در این کشور، اتفاق بسیار مهمی محسوب میشود. یکی دیگر از مفاد مهم تفاهمنامه، اقداماتی است که از این پس دو کشور نسبت به تسهیل ارتباط، تبادل و مشارکت نیروهای تخصصی دو کشور در پروژههای سینمایی، صورت خواهند داد.
حسینی در این زمینه توضیح داد: بر این اساس، نیروی کار متخصص سینمای ایران میتواند این امیدواری را داشته باشد که در پروژههای سینمایی کشور چین، در حوزههایی که مزیت سینمای ایران محسوب میشوند، از جمله کارگردانی یا فیلمنامهنویسی مشارکت داشته باشد و در مقابل، تهیهکنندگان ایرانی هم این امکان را خواهند داشت که بویژه در حوزههای فنی و تکنولوژیک، یعنی آنجایی که قوت و قدرت سینمای چین محسوب میشود، از چینیها کمک بگیرند. تفاهم در زمینه تولیدات مشترک سینمایی از دیگر مفاد مهم این تفاهمنامه است که با توجه به وضعیت صنعت و اقتصاد سینمای چین، اتفاقی بزرگ و قابل اعتنا در سینمای ایران خواهد بود.
حسینی درباره مدت این تفاهمنامه گفت: تفاهمنامه 3 ساله منعقد شده است، اما قابل تمدید است و در واقع آنچه اهمیت دارد شروع این ماجرا است درغیر اینصورت، تمدید و استمرار آن آسان و بیزحمت است. فقط کافی است دو طرف بهرههای لازم را برده و از ادامه همکاری رضایت داشته باشند. چین در سالهای گذشته، یکی از مهمترین بازارهای هدف صادراتی ایران بوده و برای مثال در سال 1397، ارزش صادرات ما به این کشور نزدیک به 21 درصد و بیش از تمام کشورهای دیگر از جمله عراق و روسیه یا ترکیه بوده است. در این بین اما، سهم فرهنگ و صادرات فرهنگی ما به این کشور تقریباً صفر بوده است. از طرف دیگر، بر اساس مشاهدات و مطالعات و بررسیهای ما، چینیها اشتیاق بسیاری برای سرمایهگذاری در سینمای ایران دارند و این اشتیاق از ارادهای ناشی میشود که به دیپلماسی عمومی اعتقاد دارد و درک کرده است که فرهنگ، از مهمترین ابزارهای دیپلماسی است.
حسینی با تأکید بر اینکه ایران، منبع سرشار قصههای بدیع در منطقه است ادامه داد: گرچه بسیاری از کشورهای منطقه، به لحاظ اقتصادی وابستگی چندانی به ایران ندارند، اما از حیث فرهنگی کاملاً تحت سلطه تمدن کهن پارسی محسوب میشوند. و لذا حتماً چینیها برای پیشبرد طرحهایی همچون یک جاده-یک کمربند، یا جاده ابریشم، نیازمند همکاری و مشارکت ایران هستند. تصور راه ابریشم مدرن، بدون ایران تقریباً غیرممکن است؛ همانطور که اشاره کردم این کشور به همراهی و همکاری با کشور ایران اشتیاق و تمایل دارد. به هر ترتیب، این تعامل میتواند بهرههای فراوانی برای طرفین داشته باشد، از جمله اینکه سینمای ایران میتواند از تجارب صنعتی سینمای چین بهره ببرد و سینمای چین نیز از قابلیتهای فرهنگی و هنری سینمای ایران بهرهمند شود.
تفاهمنامه مبادلات و همکاریهای سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعیبصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اواخر اردیبهشت ماه با حضور حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی ایران و وانگ شیا هوی رئیس سازمان ملی فیلم جمهوری خلق چین امضا شد.