انتخابات و دغدغه ای بنام اقتصاد و معیشت مردم

اقتصاد ایران: چه چیزی درحال حاضر حرف اول را می زند؟ دغدغه غالب مردم ازجنس اقتصادی است.نیازی نیست تحلیل گر اقتصادی باشید، نیازی نیست از نظریه های اقتصادی آگاه باشید ونیازی نیست به منحنی عرضه وتقاضا نگاهی بیندازید، چند سالی است که نقطه تمرکز اقتصاد است ، اقتصاد در معنی عام، نه خاص، اینکه ارزاق اساسی به اندازه قابل قبول ونه حتی مکفی باشد، برآورده شدن نیازهای اولیه انسان ، همه جا بیان می شود مردم مشکل دارند ، مردم مشکل معیشت دارند ولی واقعیت این است که مردم مسئله معیشت دارند، مشکل در مقایسه با مسئله، بسیار مبهم‌تر است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مسئله شفاف‌تر است و در آن، وضعیت فعلی و احتمالاً وضعیت مطلوب، تا حدی مشخص شده است. آن‌چه نمی‌دانیم، روش و اقدام‌های مناسب برای حرکت از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب است. درسنوات اخیر بسیاری از مسائل در حوزه های اقتصادی شناسائی شده اند برای پاره ای از مسائل راه حل هائی هم تعریف شده است ولی دربرخی موارد بدرستی اجرا نشده است ، یا تغییر مسیر داده است ویا درمیانه راه متوقف ؛ برای برخی از مسائل نیزهم اکنون راه حلی وجود ندارد.معیشت ،مسکن ، بهداشت ،درمان و…جملگی مسئله هستند ، باید صورت مسئله را به دقت طرح کنیم .

آلبرت اینشتین می گوید: اگر یک ساعت برای فکر کردن برروی یک مسئله داشته باشیم پنجاه وپنج دقیقه آن را صرف تعریف دقیق صورت مساله نمائیم نگاهی گذرابه سلسله نیازهای مازلو این را به روشنی بیان می کند ، مازلو، نیازهای انسانی را به ۵ دسته تقسیم‌بندی می‌کند که این دسته‌بندی به ترتیب عبارت‌اند از:

  • نیازهای فیزیولوژیک (آب، غذا، خواب و…)
    • نیازهای امنیت (ایمنی، حفاظت، سرپناه)
    • نیازهای اجتماعی، وابستگی(عشق، دوستی، پذیرش از جانب دیگران)
    • نیازهای احترام وعزت نفس (موقعیت اجتماعی، دستاوردها)
    • خودشکوفایی

مردم برای رسیدن به نیازهای خاص انگیزه دارند و برخی نیازها بر دیگران ارجحیت دارد. اساسی‌ترین نیاز ما نیاز به بقاء است و این اولین کاری خواهد بود که باعث ایجاد انگیزه در رفتار ما می‌شود.

هنگامی که این سطح برآورده شود، سطح بعدی شکل می‌گیرد ،اما لزوما حرکت به سطوح بالاتر به صورت پلکانی ومرحله به مرحله اتفاق نمی افتد،شهدا ،جانبازان وایثارگران از جمله کسانی می باشندکه به مراحل بالای هرم به یکباره صعود کرده اند ولی در شرایط عادی وزندگی عادی ، این مراحل با شدت وضعف برای هرشخصی ظهور وبروز پیدا می کند، نیازهای فیزیولوژیکی وامنیت که با حیاط وبقا ءانسان مربوط می باشد چیزی نیست که بتوان آنرا نادیده گرفت وکشورهای توسعه یافته به آن توجه خاص دارندوآنرا به رفاه اجتماعی( Social Welfare) پیوند می زنند.

بنابراین دولت و جامعه ای را می توانیم توسعه یافته بدانیم که سطح حداقل ویا متناسب  زندگی را از جهات مسکن , آموزش , تغذیه و بهداشت و درمان برای یکایک آحاد مردم فراهم کرده باشدوبا تحلیل ورفع مراحل اولیه سلسله نیازهای مازلووتعریف وبرنامه ریزی دقیق رفاه اجتماعی می توان مقدمات توسعه اقتصادی رافراهم نمود،گذر از این مرحله ضمن ایجاد انگیزه، خلاقیت افراد راشکوفا می نماید واین وجه تمایز کشورهای توسعه یافته بادیگر کشورها می شود،

این دو مبحث مقدمه ای است برای شروع فعالیت ، بدون توجه به مباحث اقتصاد خرداز جمله نظریه تولید، تحلیل رفتار مصرف کننده ، ساختار بازار وتعیین قیمت ومباحثی از این قبیل. اینک می توان به اتاق فکر اقتصادی ، به تیم اقتصادی فکر کرد، هسته این تیم متخصصان اقتصادی ولا یه های دیگر شامل کارشناسان مسائل اجتماعی ،جامعه شناسان وروانشناسان اجتماعی می باشند.

اینک صورت مسئله مشخص است،بیایید دست به دست هم به حل آن بپردازیم .زمانه زمانه تغییرات برنامه ریزی نشده است،که ناگزیر باید آنها رابپذیریم وبا آن همراه شویم واز صرف وقت برای راه حل های تکراری غیر موثر وچه بسا آفت زا اجتناب کنیم وبه اتاق هاب فکر عملگرا بیاندیشیم وکتابهای خوب وافراد توانمند رااز کتابخانه ها وخانه هایشان بیرون بیاوریم، مسئله این است.

یادداشت از : حسین کیانفر

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ