وجود بیش از ۴۰۰۰ فرصت برای حضور استارت‌آپ‌های فناورمحور در مسیر مزرعه تا سفره

اقتصاد ایران: عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: نتایج گزارش‌ها حاکی از آن است که ۴۰۰۰ فرصت برای حضور شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فناورمحور در مسیر مزرعه تا سفره وجود دارد.

به گزارش ایسنا، «الهام فهام»، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی در «میتاپارک» کشاورزی و منابع طبیعی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با محوریت «حل نوآورانه چالش‌های کشاورزی و منابع طبیعی» با اشاره به کاربرد نوآوری در موفقیت کسب و کار گفت: در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور ما، جای استارت‌آپ‌های حوزه کشاورزی بسیار خالی است و تعداد محدود استارت‌آپ‌های موجود در کشور نیز در بخش خدماتی فعالیت می‌کنند و بخش فناور محور کشاورزی مغفول مانده است.

وی افزود: این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: روند تشخیص فرصت در حوزه کشاورزی با رشد چشمگیری مواجه بوده است به طوری‌که میزان سرمایه‌گذاری تنها در بخش مزرعه کشاورزی از ۱/۱ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به ۴/۷ بیلیون دلار در ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این افزایش نشان از جذابیت این موضوع برای سرمایه‌گذاران دارد.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: این عرصه، ظرفیت فراوانی جهت ایجاد کسب و کار و کارآفرینی دارد اما باید توجه کرد که هر فرد نمی‌تواند یک کسب وکار راه بیندازد.

فهام خاطرنشان کرد: افرادی باید وارد فضای کارآفرینی شوند که توانایی‌های لازم و مهارت‌های نرم مانند مهارت‌های مدیریتی، روانشناسی، تحمل ابهام و… را داشته باشند، چون در راه‌اندازی استارت‌آپ عدم قطعیت موج می‌زند.

وی در ادامه با بیان چگونگی نشأت گرفتن ایده‌های نوآورانه در بخش کشاورزری گفت: روندهای جهانی، چالش‌ها و نیازها، دانش عمیق، استارت‌آپ‌های حوزه کشاورزی و شبکه‌سازی از جمله ریشه‌های اصلی شکل‌گیری ایده‌های نوآورانه در بخش کشاورزی است.

در ادامه این رویداد مهندس سید «ابوالفضل میرقاسمی»، رئیس هیئت مدیره کانون توسعه کارآفرینی روستایی ایران با اشاره به چالش‌های راه‌اندازی کسب و کار در ایران گفت: جهت راه‌اندازی اکوسیستم رشد پایدار عملکرد بخش دولتی به تنهایی کارگشا نیست و به مشارکت همه دست‌اندرکاران کلیدی از جمله بخش علمی و دانشگاهی، بخش غیردولتی و جامعه مدنی، بخش خصوصی و کارآفرینان و بخش رسانه نیاز است.

وی یادآور شد: کانون توسعه کارآفرینی روستایی ایران به‌عنوان یک NGO قصد دارد ارتباط و تعامل موثر بین اجزای اکوسیستم کارآفرینی روستایی را برقرار کند.

رئیس هیئت مدیره کانون توسعه کارآفرینی روستایی ایران با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه پایدار روستایی با در نظر داشتن چالش‌های موجود خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستاها سکونت دارند و این نشان از انسانی بودن توسعه روستایی است.

مهندس میرقاسمی افزود: هم‌چنین سهم جمعیت روستایی از تولیدات ناخالص ملی کشور ۲۶ درصد برآورد شده است که نشان از نقش روستائیان در تولیدات بالای محصولات کشور به خصوص در بخش غذایی و کشاورزی است.

وی تصریح کرد: وضعیت نگران‌کننده تولید و اشتغال در روستاها به افزایش خالی شدن روستاها منجر شده است و در نتیجه کاهش نیروی انسانی خلاق، توانمند و ارزش‌آفرین مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی در روستاها بسیار احساس می‌شود.

«آیدین خانکشی‌پور»، بینانگذار و رئیس هیئت مدیره گروه توسعه کسب وکار سایروپلیس و مدیرعامل یک شرکت استارت‌آپی هم گفت: این استارت‌آپ نخستین پلتفرم هوشمند مدیریت پسماند در ایران است که با ۶ اپلیکیشن یکپارچه، پل ارتباطی میان شهروندان و منابع انسانی با مدیریت شهری است که راهکاری هوشمندانه، سریع و آسان جهت مدیریت فرآیند پسماند بشمار می‌رود.

وی ادامه داد: پسماند خشک در کشور توسط زباله‌گردها جمع‌آوری می‌شود و این پسماند زمانی‌که به کارخانه یا صنایع مورد استفاده آن می‌رسد با توجه به آلوده بودن آن مورد استفاده این صنایع قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل این شرکت استارت‌آپی خاطرنشان کرد: ما از طریق اپلیکیشن بازماند، پسماند را پیش از این‌که آلوده شود، جداسازی می‌کنیم و سپس آن را به محل‌های مورد استفاده انتقال می‌دهیم.این جداسازی توسط خود مردم انجام می‌شود. مردم با نصب اپلیکیشن "بازماند" علاوه‌بر کسب آگاهی نسبت به چگونگی جداسازی پسماند خشک و نحوه تحویل زباله‌ها به بازماند، در ازای این عمل و با توجه به وزن زباله خود هزینه دریافت می‌کنند.

خانکشی‌پور افزود: هم‌اکنون بازماند ۱۵ هزار ۳۷۱  کاربر فعال و در ازای آن ۳۸۲۲ میلیارد جریان مالی داشته است. برخی کاربران ما نیز، با حضور در طرح قطره، قطره مهر بازماند(نیکوکاری) تاکنون نزدیک به ۱۳۰ میلیون تومان مشارکت مردمی داشته‌اند.

در ادامه این رویداد، دکتر «امیرحمیدی»، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان محور کسب و کار نوآور گفت: تشخیص درست نیاز، مهم‌ترین قسمت برای آغاز یک کار نوآورانه است. این پاسخ پرسش افرادی است که در یک حوزه خاص به دنبال کسب و کار هستند.

وی با تأکید بر نقش صنعت کشاورزی در توسعه کشور خاطرنشان کرد: ۵۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که کمتر از ۵ درصد آن‌ها به حوزه کشاورزی اختصاص دارند که نشان‌دهنده توجه بسیار کم به این حوزه و مظلوم بودن صنعت کشاورزی در کشور است.

حمیدی با اشاره به وجود چند چالش در بخش کشاورزی و برخی نیازهای این عرصه تصریح کرد: ۵۲ درصد محصولات کشاورزی سطح زیرکشت آبی و ۴۸ درصد به صورت دیم است. در صورتی‌که ۹۱ درصد تولید کشور با بخش سطح زیرکشت آبی و تنها ۹ درصد تولید با بخش دیم است. در همین راستا می‌تواند راه حل‌های نوآورانه برای آبیاری درست و بهینه صورت گیرد.

وی افزود: بین کشاورزی و دامپروری ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، چون عمده مصرف محصولات کشاورزی در حوزه دام است. علوفه دام‌ها با توجه به جرم حجمی کمی و میزان مصرف فراوانی که دارد واردات آن بسیار سخت است هم‌چنین یکی دیگر از معضلات ما در بحث علوفه دام‌ها مسافت زیاد میان دامپروری‌ها و مکان کشت علوفه است. یک راه حل نوآورانه در این حوزه می‌تواند نوع بسته‌بندی و پرس‌های جدید و با تراکم بیشتر باشد که می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل را به شدت کاهش دهد.

هم‌چنین مهندس «علی فوزی»، قائم مقام مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به بازاررسانی محصولات کشاورزی گفت: این شرکت، نخستین بازار آنلاین مواد غذایی است که بیش از ۱۰هزار نوع کالا از برندهای معتبر مواد غذایی و گل و گیاه را گرد هم آورده است تا مشتریان بتوانند با مقایسه ویژگی‌های مختلف محصولات، به‌درستی کالای مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنند.

وی افزود: از آنجا که کالاهای متنوعی عرضه می‌شود، مشتریان حق انتخاب بسیار زیادی دارند و می‌توانند با استفاده از اطلاعات محصول و بررسی کامل وب سایت و اپلیکیشن مربوطه و استفاده از قابلیت مقایسه محصولات، خریدی برنامه‌ریزی شده و بهینه را تجربه کنند.

مهندس فوزی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در بحث فروش محصولات تازه، حفظ مرغوبیت و کیفیت و تازگی آن‌هاست. در همین راستا، فروشندگان خرد مواد تازه غذایی براساس یک برنامه تأمین، محصول خود را سفارش‌گیری می‌کردند. محصول فروخته شده وارد سردخانه‌ها شده و در مدت زمان کوتاهی و با همان کیفیت اولیه در اختیار مشتری قرار می‌گرفتند.

دکتر «گلدان‌ساز»، رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران هم با تأکید بر ضرورت وجود زمینه‌های کسب و کاری فراوان در بخش کشاورزی گفت: تولید غذای سالم مهم‌ترین فعالیت در حوزه کشاورزی است، چون نیاز اولیه همه انسان‌هاست. با توجه به این‌که هر روزه کودهای شیمیایی و سموم مختلف برای تولیدات کشاورزی مصرف می‌شود، هر راه حل برای استفاده نکردن از این سموم باعث ایجاد یک کسب و کار می‌شود.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: برای توسعه و رونق بخشیدن به بخش کشاورزی که مهم‌ترین صنعت در توسعه اقتصادی هر کشور است باید قدم‌های جدی برداریم.

در بخش پایانی نخستین میتاپ، «یاشار غلامی»، مدیرعامل یکی از شتاب‌دهنده‌های دانشگاه تهران با اشاره به این‌که این شتاب‌دهنده در حوزه تخصصی سلامت و کشاورزی هوشمند فعالیت دارد، گفت: سرمایه‌گذاری نقدی، کارگاه‌های آموزشی، فضای کار اشتراکی، فضای کار آزمایشگاهی و گلخانه‌ای، کارگاه‌های آموزشی، منتورینگ‌های فنی و کسب و کاری، خدمات ارزان‌سازی محصول و کمک به جذب سرمایه راند A از مهم‌ترین خدماتی است که اسمارت ایکس به تیم‌های فناور و صاحب ایده می‌دهد.

«هادی باقری»، مدیرعامل یکی دیگر از شتاب‌دهنده‌های دانشگاه نیز در این رویداد با بیان این‌که این شتاب‌دهنده، فعال در حوزه زیست فناوری است، تصریح کرد: فضای کار و تجهیزات کامل آزمایشگاهی، منتورهای کسب و کار به صورت تمام وقت، بذرمایه به منظور تأمین مواد مصرفی و توسعه محصول، دسترسی به زنجیره ارزش گروه توسعه بن‌دا و امکان دسترسی به زیرساخت‌های کارخانه بن‌دا فر آور به‌عنوان تولیدکننده صنعتی فرآورده‌های بیولوژیک از خدمات این شتاب‌دهنده به استارت‌آپ‌هاست.

مهندس «فاطمه صداقت‌فرد» معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هم با اشاره به این‌که میتاپارک کشاورزی و منابع طبیعی، نشستی دوستانه با حضور فعالان و صاحب‌نظران حوزه کشاورزی و سلامت است، گفت: هدف از برگزاری این رویداد بیان راه حل‌های نوآورانه و فناورانه برای برطرف کردن چالش‌های کشاورزی کشور است.

وی ادامه داد: بیان راهکارهای نوآورانه برای کسب وکارهای کشاورزی و منابع طبیعی و شبکه‌سازی در بخش کشاورزی از اهداف دیگر برگزاری میتاپارک، است. «میتاپارک»، نخستین میتاپ است که در یک پارک علم و فناوری برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، نخستین رویداد میتاپ (meet up)  را با نام «میتاپارک» و با محوریت «حل نوآورانه چالش‌های کشاورزی و منابع طبیعی» را با حضور اساتید و فعالان حوزه کشاورزی برگزار کرد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ