ارز 4200 دامن صادرات داروی کشور را هم گرفت

اقتصاد ایران: نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان داروی انسانی از تصمیم یکباره دولت مبنی بر ممنوعیتِ صادرات دارویی که مواد اولیه آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین شده است، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،هاله حامدی فر در مصاحبه تلفنی با برنامه دارونامه از شبکه رادیویی گفت‌وگو، با اشاره به تشدید تحریم‌ها طی دو سال گذشته اظهار کرد: هر ساله حجم صادرات ما افت کرده است تا جایی که تا سال گذشته روندی نزولی را طی کنیم.

وی صادرات دارو از کشور را ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زد و افزود: برای صادرات باید روابط دیپلماتیک را ارتقا دهیم؛ چراکه می‌توان امر صادرات را گسترش داد.
حامدی فر در پاسخ به این سوال که چرا بود و نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صنایع‌های تک دارو سازی، ایجاد مشکل کرده است، اظهار کرد: ما دانش فنی را بومی سازی کرده‌ایم و عمده ارزش افزوده‌ی ما، در بخش ماده اولیه است.
وی با بیان اینکه صنایع بایو تک وابستگی ارزی اندکی دارد، گفت: وقتی به صنعت ارز ۴۲۰۰ تومانی تزریق می‌شود، نظارت بی حد و حصر می‌گردد و وقتی تنها برای ۱۰ درصد از نهاده‌ها از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده باشیم، قادر به صادرات نخواهیم بود.
حامدی فر از ادعای دولت مبنی بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین داروی مردم مورد استفاده قرار گرفته است، اضافه کرد: دولت می‌گوید مواد اولیه برای دارویی که قرار است صادر شود، باید با ارز آزاد یا نیمایی تأمین گردد.
وی یادآور شد: از ابتدای سال ۹۷ که مسئله ارز نیمایی مطرح شد، موضعی در باب محدودیتِ صادرات اتخاذ نشد و وقتی در تابستان ۹۹ با کمبود ارز روبرو شدیم، دولت بصورت ناگهانی بر این قضیه دست گذاشت.
حامدی فر با اعلام اینکه شرکت‌های دیگر داروسازی نیز تعهدات صادراتی دارند و باید داروی خود را طی ماه‌های آتی صادر نمایند، گفت: این تصمیم یکباره به صادر کننده و تولید کننده‌هایی که قصد صادرات داشتند، اعلام شد و لذا گپی زمانی برای ما ایجاد کرد.
نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان داروی انسانی با بیان اینکه شرکت داروسازی متبوع‌اش نظر مشتریان خارجی را در حوزه داروهای خاص جلب می‌کند، افزود: مطالعات بالینی نشان می‌دهد که تیمی متخصص و علمی روی بازاریابی و فروش متمرکز هستند.
حامدی فر اضافه کرد: ما در صادرات مواد اولیه دارویی موفقیت بسیاری داشتیم و شرکت‌های ما در این حوزه طی سال گذشته آمارهای خوبی بدست آورده‌اند.
نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان داروی انسانی با اعلام اینکه برای رفع شوکی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به صادرات دارو وارد کرده است، راهکارهایی وجود دارد، یادآور شد: مابه التفاوت ارزی باید جبران شود و از طرفی باید ظرفیتِ سه ماه استوک ایران را در بازارهای داخلی داشته باشیم.
حامدی فر گفت: علی رغم اینکه در مسیر صادرات مشکلاتی داریم، تأمین کنندگان داروی کشور باید محدودیتی را برای خود قائل شویم؛ بگونه‌ای که حتی کانادا هم امروزه صادرات داروی خود را با ممنوعیت روبرو ساخته است.
این فعال صنعت دارو گفت: امروز اولویت برای ما، گذر از شرایط بحرانی کروناست ولی در زمینه صادرات هم باید فرصت طلب بوده و سریع عمل کنیم.
حامدی فر در عین حال گفت: به لطف خدا این تفکر در شرکت‌های داروسازی ما ایجاد شده است و برخی شرکت‌ها نیز بصورت تخصصی در زمینه دارو فعال هستند چراکه بسیاری تولید گرانِ دارو، قادر به ایجاد زیر ساخت لازم برای صدور دارو نیستند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ