گزارش اختصاصی/

ساخت اسکله‌های تفریحی همچنان روی کاغذ

اقتصاد ایران: ساری- صحبت از احداث اسکله تفریحی در مازندران است، قرار بود در فجر 98 کلید بخورد اما مانع‌زدایی‌ها انجام نگرفت. حالا گرچه مطالعات انجام شده اما جای اجرای این پروژه در سواحل خالی‌ست و فعلاً صدای امید تنها از روی کاغذ برخاسته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سواحل 890 کیلومتری دریای خزر در حوزه جمهوری اسلامی ایران با جاذبه‌های تفریحی و توریستی و کاربردهای استراتژیک که توسط سازمان‌ها و نهادها جهت حفظ امنیت مرزهای دریایی و بهره‌برداری متناسب با رژیم حقوقی دریای خزر دارد، همواره برای سرمایه‌گذاری‌های کلان مد نظر بوده است.
در این میان، بحث گردشگری تنها روی کاغذ به‌خوبی پیش می‌رود و هنوز آن‌طور که باید از سواحل و دریای کاسپین در حوزه گردشگری استفاده نمی‌شود.
438 کیلومتر از سواحل خزر در حوزه مازندران قرار دارد و آزادسازی حریم 60 متری در 87 درصد آن صورت گرفته است و از این‌رو فرصت مناسبی جهت سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری دریایی پیش آمده است.
در سال 98 زمزمه‌های احداث اسکله‌های تفریحی با سرعت و حدت زیادی دنبال و سرانجام تبدیل به مصوبه شد و حالا در 1400 مطالعات آن انجام شده است.
استاندار مازندران می‌گوید: شیلات، پرورش ماهی در قفس، بهره‌برداری از دریا، نفت و گاز و گردشگری ساحلی و دریایی، از جمله مزایای دریا و سواحل است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
احمد حسین‌زادگان البته این را هم گفت که کشتیرانی در مازندران باوجود برخورداری از اراضی ساحلی گسترده و سواحل بکر، مغفول مانده است.

او تأکید دارد که دسترسی مردم با توجه به آزادسازی ۸۷.۵ درصدی سواحل استان می‌بایست تسهیل شود. استاندار مازندران اظهار داشت: جهت توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری و تعیین تکلیف احداث اسکله‌های دریایی با همان مدل آزادسازی دریا و مجوز اسکله‌های بی‌نامی که صادر کردیم، کلیات طرح ترکیبی مسکونی، تجاری و گردشگری برای زمین‌هایی که در پس‌کرانه اسکله‌ها قرار دارد را تصویب کردیم و در کمیسون امور زیربنایی؛ نوع زمین‌ها و عرصه‌ها و میزان متراژ آنها تعیین تکلیف می‌شود.
اداره‌کل مدیریت و برنامه‌ریزی که یکی از وظایف سازمانی آن هدایت بودجه‌ها در مسیر مناسب است، باتوجه به طرح‌های توجیهی و بازدیدهای به‌عمل آمده، با استانداری و مشاور طرح ساخت اسكله‌هاي تفريحي و توريستي در استان همراه شده است و حمایت می‌کند.
روز گذشته نیز نشستی به همین منظور با حضور استاندار مازندران برگزار شد و دکتر مفید غلامی‌راد مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام کرد که حالا زمان تأمین زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی اسکله‌های دریایی بوده و یکی از متولیان آن نیز سازمان بنادر و دریانوردی است.
مشاور طرح ساخت اسكله‌هاي تفريحي و توريستي در مازندران نیز در سخنانی با بیان اینکه مجوز احداث 165 اسکله در نوار ساحلی خزر صادر شده است، بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ سرمايه‌گذار در حال تهيه نقشه هستند و میزان سرمایه‌گذاری هر کدام از اسکله‌های دریایی، 100 میلیارد تومان است.
محمد اسحاقی می‌گوید: با راه‌اندازی این اسکله‌ها برای هر واحد، 160 اشتغال پیش‌بینی شده است.
گرچه نقاط پیش‌بینی شده برای ساخت اسکله را از 75 تا 134 نقطه گفته‌اند، اما اختلاف این آمار و ارقام چندان مهم نیست.

نکته قابل تأمل آن است که پس از دو سال چانه‌زنی و جذب سرمایه‌گذار، هنوز خبری از عملیات اجرایی به چشم نمی‌آید و همچنان "امید" چاشنی نشست‌ها و تصمیمات است. 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ